2025.02.16. 14:00
Minecraft: Játék vagy tanulási eszköz?
A Kisalföld-podcast vendége volt Szigeti-Kovács Eszter, a Logiscool Sopron vezetője, aki ezúttal a Minecraft világába engedett betekintést. Beszélgetésünkből kiderül, hogy a videójáték (Minecraft) nem csupán szórakozást nyújt, hanem egy igazán kreatív oktatási eszköz is, amely fejleszti a logikai gondolkodást, a problémamegoldást és a csapatmunkát.
Napjainkban a digitális játékok egyre nagyobb szerepet kapnak a gyermekek életében, azonban nem mindegy, hogy milyen formában és milyen céllal használják őket. A Minecraft, amely 2009-es megjelenése óta a világ legkelendőbb videojátékává nőtte ki magát, nem csupán szórakoztatási eszköz, hanem komoly oktatási potenciál is rejlik benne.

Minecraft: szórakoztat és nevel
- A Minecraft egy nyílt világú "sandbox" játék, amelyben a játékosok egyedi világokat építhetnek kockákból. A pixeles grafika némileg nosztalgikus hangulatot kelt, hasonlóan a régi Commodore 64 játékokhoz, de a gyermekek körében ez a megjelenés rendkívül népszerű. 2024-ben havonta több mint 170 millió aktív játékos használta a programot, amely ténylegesen bebizonyította, hogy a kreativitás és az építés szabad világa rendkívül vonzó a fiatalok számára - osztotta meg lapunkkal Eszter.
A Minecraft különböző játékmódokban játszható, a Logiscool azonban a kreatív módot alkalmazza az oktatás során.
Ebben a módban a játékosok korlátlan mennyiségű nyersanyaggal dolgozhatnak, repülhetnek, és teljesen szabadon alkothatnak, mintha egy digitális LEGO világban lennének. Ez lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek fejlesszék a térlátásukat, kreatív gondolkodásukat és logikai készségeiket.
A Minecraft nemcsak egy játék, hanem egy hatékony tanulási eszköz is.
A gyerekek megtanulják, hogyan gazdálkodjanak az erőforrásokkal, hogyan tervezzenek meg egy építkezést lépésről lépésre, és hogyan dolgozzanak csapatban. A játék során a fizikai törvényszerűségeket is megtapasztalhatják: ha egy gát nem elég vastag, a víz átfolyik rajta; ha egy szerkezet nincs megfelelően megtámasztva, összedőlhet - tette hozzá.
- Ezen kívül a programozás alapjait is meg lehet tanulni a játékon belüli "redstone" mechanizmusokkal, amelyekkel automatikus ajtókat, kapcsolóval működő fényeket és egyéb interaktív elemeket lehet létrehozni. A gyerekek gyakran észre sem veszik, hogy a játék során mennyi mindent tanulnak meg a műszaki és matematikai gondolkodásról.
A Logiscool nyári táboraiban és workshopjain keresztül a gyerekek tematikus projekteken dolgoznak. Ezek a projektek mindig valamilyen konkrét cél elérését szolgálják, de a megvalósítás módját teljes mértékben a gyerekek kreativitására bízzák.
2025 nyarán két új témával is készülnek: a gyerekek szabadulószobát tervezhetnek, valamint egy saját Mars-bázist építhetnek. Ezek a tematikák nemcsak szórakoztatóak, hanem komoly problémamegoldó és tervezési készségeket is fejlesztenek.
A Minecraft tehát egyedülálló lehetőség arra, hogy a gyermekek játszva tanuljanak, fejlesszék kreativitásukat és logikai gondolkodásukat. A Logiscool tapasztalatai alapján ez a játék nem csupán egy múltbeli divat, hanem a jövő oktatásának egyik fontos eszköze lehet.
kisalfold.hu podcast
- 30 éves a TNT - Álmukat váltották valóra a győri popsztárok
- Jókai Egy magyar nábobjának szerelmeseit faggattuk - Podcast Buvári Lillával és Ungvári Istvánnal
- Új kihívások a kertbarátoknál – Hallgassa meg legújabb podcastunkat!
- Kéz a kézben szülők és szakemberek - együtt az autizmusban szenvedőkért
- Sosem hallott művek és formáció érkezik a győri Richter terembe - Hallgasd meg podcastunkat!