2025.01.04. 10:17
Ajándékok útja: Segítünk eligazodni a csere, az utalvány és a visszakapott pénz lehetőségei között
A karácsonyi ajándékok visszacserélése ugyanúgy történik, mint bármilyen más terméké. Ajándékok evolúciója a bolttól a karácsonyfán át ismét a boltig vezet. Segítünk eligazodni a csere, az utalvány és a visszakapott pénz lehetőségei között.
A legfontosabb a blokk megléte, de sok helyen bankkártyás fizetési bizonylattal is igazolhatjuk a vásárlást. Internetes vásárlás esetén 14 napig indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól, és a pénzünket is visszakapjuk. Ezt követően az adott webshop általános szerződési feltételeiben leírtak szerint van lehetőségünk az ajándékok cseréjére vagy levásárlására. Más a helyzet akkor, ha a terméket üzletben vásároltuk. Csupán azért, mert az valamiért nem tetszik vagy nem jó a méret, a kereskedő nem köteles az áru visszavételére. Tájékozódjunk előre a feltételekről, akár telefonon, akár az üzlet weboldalán feltüntetett szabályzatban.
Vigyázzunk az akciós termékekkel, előfordulhat, hogy a cseréből kizárják azokat, vagy a cserére kevesebb idő áll rendelkezésre. Vegyük figyelembe azt is, hogy az üzletek higiéniai okokból egyes termékeket, például fehérneműket, kozmetikumokat, egyedileg készített termékeket – mint fényképes bögréket, pólókat – kizárhatnak, így ezek nem cserélhetők másra. Nem tudunk mindent visszavinni.
Általános szabály, hogy a terméket sértetlen csomagolásban, címkékkel vihetjük vissza az üzletbe. Csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy eltekint-e a csomagolás hiányától vagy sérülésétől.
Az árucseréhez minden kellék szükséges, így ha hiányzik például a társasjáték dobókockája vagy a mobilhoz tartozó fülhallgató, akkor a kereskedő jogosan utasíthatja vissza az árucserét.
A visszavitt ajándékok pénzt vagy utalványt is érhetnek
Ha nem szeretnénk levásárolni az ajándék árát, általában vásárlási utalványt kínálnak fel. Akár fél év, de előfordulhat, hogy három év is lehet az utalvány érvényességi ideje.
Számos üzletnél lehetőség van pénzvisszatérítésre is. A legtöbb esetben a fizetéssel megegyező formában térítik vissza a termék árát: készpénzes fizetés esetén készpénz-visszatérítéssel, bankkártyás vásárlás esetén pedig bankkártyás visszautalással.
Minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor: 10-100 ezer forint között egy év, 100- 250 ezer forint között 2 év, míg 250 ezer forint felett három év a kötelező jótállás.
Hibás termék esetén kérhetjük az eladótól, hogy cseréljék a terméket. Ha ez nem lehetséges, célszerű egyeztetni az ingyenes javításról, vagy kérhetjük a vételár leszállítását, illetve a teljes vételár visszatérítését is, amit nem kötelező levásárolnunk.