Népszerű az online rendelés

2024.12.19. 18:00

Ajándékok visszaváltása - Mit tegyünk ha törött, nem működik vagy nem tetszik?

A karácsony varázsát könnyen tönkretehetik a hibás vagy rosszul megválasztott ajándékok, pláne ha meg se érkeznek. Mutatjuk, hogy a fogyasztóknak mit érdemes tudniuk a visszaválásról, cseréről és elállásról.

A Black Friday vásárlási dömping után is még sokan vásárolgatnak karácsonyra. A bolti vásárlások mellett továbbra is nagy népszerűségnek örvend az online rendelés, utóbbival viszont lényegesen gyakrabban gyűlik meg a fogyasztók baja. Gyakran a visszaváltás kérdése is felmerül.

Már a karácsonyi ajándék megvásárlásakor érdemes a boltban tájékozódnia visszaváltás, csere és jótállás lehetőségeiről.
Már a karácsonyi ajándék megvásárlásakor érdemes a boltban tájékozódnia visszaváltás, csere és jótállás lehetőségeiről. Fotó: Csapó Balázs  CSB  Kisalföld  KA
Fotó: Csapó Balázs

Webáruházakkal van a legtöbb gond

2024-ben közel 3400-an fordultak segítségért a fogyasztóvédelmi hatósághoz Győr-Moson-Sopron vármegyében. A megkeresések több mint 60%-a internetes vásárláshoz köthető megtévesztésekből, minőségi problémákból és az eladó beazonosításából fakadó szabálytalanságokból eredtek.

A karácsony előtti időszakban megszaporodnak azok a honlapok, amelyek jellemzően egyszerű felépítésűek, bombasztikus ajánlatokkal kecsegtetnek, ám valódi teljesítés helyett átverik a vásárlókat – tájékoztatta portálunkat a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatal.

Mire figyeljünk vásárlás előtt

Intő jel, ha nincsenek feltüntetve a honlapon:

  • vállalkozás beazonosítását szolgáló adatok,
  • szerződéskötés feltételei,
  • elállási jogról szóló tájékoztatás,
  • pénzvisszafizetés módja

További mérlegelésre ad okot, ha a magyar szövegezés érthetetlen, esetleg márkás termékeket feltűnően olcsón árulnak.

Karácsony előtt sokan kívánják meglepni szeretteiket különféle koncert- és egyéb belépőjegyekkel. Internetes jegyvásárlás esetén a „hivatalos” jegyértékesítő oldalakon érdemesebb érdeklődni és vásárolni. A közvetítő oldalakon előfordulhat, hogy az eredeti ár többszöröséért kínálják jegyeiket.

Ha nem vagyunk elégedettek a karácsonyra kapott ajándékkal, azt a legfontosabb tudnunk, hogy azt webáruházban vagy üzletben vásárolták.
Ha nem vagyunk elégedettek a karácsonyra kapott ajándékkal, azt a legfontosabb tudnunk, hogy azt webáruházban vagy üzletben vásárolták.
Fotó: / Forrás:  Shutterstock

14 nap elállás online vásárlásnál

Ha nem vagyunk elégedettek a karácsonyra kapott ajándékkal, azt a legfontosabb tudnunk, hogy azt webáruházban vagy üzletben vásárolták.

Nem mindegy, mert online vásárlás esetén az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Ha az ajándék nem tetszik vagy nem lett jó a méret és még benne vagyunk a 14 napban, a terméket minden további nélkül vissza lehet küldeni az eladónak. Ebben az esetben a vásárlónak saját költségén kell visszajuttatnia az árut, a vállalkozás pedig legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a kiszállítási díjat is.

Fontos tudni, hogy ez az elállási jog nem korlátlan,nem vonatkozik gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftverekre, letöltött programokra, vagy a fogyasztó egyedi kérése alapján gyártott termékek.

Visszaváltás, csere vagy pénzvisszatérítés

A termék visszavételének semmilyen esetben nem lehet feltétele a bontatlan csomagolás, hiszen a vásárló a termék kibontása nélkül nem tudna megbizonyosodni a „látatlanban” megvásárolt termék tulajdonságairól, minőségéről.

Amennyiben üzletben vásároljuk meg az ajándékokat, ajánlatos még helyben tisztázni, hogy milyen esetekben lehet visszahozni a termékeket. Jogszabály ugyanis nem írja elő, hogy az üzletben vásárolt terméket köteles kicserélni az eladó, amennyiben az nem tetszett vagy nem lett jó a méret. Kizárólag minőségi kifogás esetére biztosít elállási jogot az üzletben vásárolt termékekre a jogszabály, és csak abban az esetben ha a termék nem javítható és nem tudják kicserélni.

Visszaváltás két lépésben

Ha az ajándék sérült, nem működik, vagy nem rendelkezik a reklámban, termékleírásban szereplő tulajdonságokkal hibás teljesítésről beszélünk. Ebben az esetben ugyanazon jogok illetik meg a vásárlót az online, illetve a személyesen vásárolt termékek esetén. Hibás termék esetén a fogyasztó elsősorban az eladóhoz vagy a jótállási jegyen megjelölt szervizhez fordulhat. Szavatossági igénynél a fogyasztónak a számlát vagy nyugtát be kell mutatnia, jótállás esetén a jótállási jegyet kell átadni.

Hibás teljesítés esetén első lépcsőben a fogyasztó a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti, második lépcsőben pedig árleszállítást kérhet, vagy elállhat a vásárlástól. Ezen igények érvényesítésére a fogyasztónak akkor van lehetősége, ha a kijavításra vagy kicserélésre, a lehetetlenség vagy az aránytalanság miatt,nem volt joga, vagy azt az eladó az nem vállalta megfelelő határidőn belül.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában