Bemenjünk vagy ne?

2024.12.11. 07:09

Önt is bosszantja, miért kell annyit várni az orvosi ügyeleten?

Tudja, miért fordulhat elő hosszabb várakozási idő az orvosi ügyeleten? Az Országos Mentőszolgálat összesítése szerint az oda érkező betegek több mint 90 százaléka olyan problémával keresi fel az ügyeletet, amely várhatott volna a következő háziorvosi rendelésig. Eközben a mentők terhelése is folyamatosan növekszik, hiszen egyre több esetben van szükség a gyors és szakszerű beavatkozásukra.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy Győr-Moson-Sopron vármegyében mennyi idő alatt jut el a mentőautó az életveszélyben lévőkhöz. Emellett azt is szerettük volna megtudni, milyen tapasztalatok születtek a tavaly indított orvosi ügyeleti rendszerrel kapcsolatban. Az Országos Mentőszolgálat Kommunikációs és PR Osztályának vezetőjéhez, Győrfi Pál szóvivőhöz fordultunk kérdéseinkkel.

Az Országos Mentőszolgálat egyre nagyobb számú esetet lát el.
Az Országos Mentőszolgálat egyre nagyobb számú esetet lát el.
Fotó: Országos Mentőszolgálat

Mennyi idő alatt ér ki a legsürgősebb estekhez az Országos mentőszolgálat?

– A legsürgősebb, „kiemelt P1” esetekben, például újraélesztéshez, az átlagos kiérkezési idő 2022-ben és 2023-ban kevesebb mint 11 perc volt a bejelentéstől számítva. Győrben 2024 februárjában átadtunk egy új, európai színvonalú mentőállomást, amely elhelyezkedésének és korszerű felszereltségének köszönhetően még gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a mentőautók indulását. Bár feltételezhető, hogy a kiérkezési idő tovább csökkent, pontos adatok év végére lesznek elérhetők – mondta el Győrfi Pál.

Hozzátette, hogy 

2022-ben 49 472, 2023-ban pedig 51 585 mentési feladatot láttak el, ami kétezerrel több az előző évinél. 2024-ben október 31-ig már 44 694 esethez vonultak ki a mentők,

 így várhatóan idén is további növekedésre számíthatunk. A mentőszolgálat feladatainak száma évről évre folyamatosan emelkedik, ami összhangban áll az országos tendenciákkal.

– Nem minden feladat közvetlen életmentés. A 112 hívószámon hívott mentésirányító a kapott információk alapján meghatározza a feladat prioritási szintjét, amiben szakmai protokollok, számítógépes programok segítik – árulta el a szóvivő hogyan dolgoznak.

– A P1-es, magas prioritású feladatok száma tavaly 9 476 volt, azaz az esetek 20 százaléka a klasszikus életmentés. A vármegyében 32 mentőegység van szolgálatban, mintegy 250 kollégával. Azt lehet mondani, hogy a vármegyében nincsen jelentős szakemberhiány a kivonuló állományban – szögezte le Győrfi Pál. 

Egységes alapellátási ügyeleti rendszer értékelése

A tavalyi évben az Országos Mentőszolgálat létrehozta az új betegközpontú alapellátási ügyeleti rendszert. Vármegyénkben 2023. március 1-ével indult az új ügyeleti rendszer. Csornán, Győrben, Kapuváron, Mosonmagyaróváron, Pannonhalmán és Sopronban van háziorvosi ügyelet, közülük négy éjszaka is működik. 

– Másfél év után azt lehet mondani, jól működik az ügyelet, ami azért került hozzánk, mert elég heterogén módon működött a magánszolgáltatókkal. 

Az indulás óta eltelt időben az 1830 ügyelet számon  86 550 beteget láttak el kollégáink. 

A betegek 

  • 10 százalékának, 13 117 telefonálónak elég volt telefonon tanácsot adni, 
  • 70 százalékuk, 69 956 beteg bement valamelyik ügyeletre és ott kapott ellátást, 
  • 3 477 beteghez ki kellett menni a lakásra. 
Az Országos Mentőszolgálat szóvívője: Győrfi Pál.
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője: Győrfi Pál.
Fotó: Országos Mentőszolgálat

Komoly probléma esetén szakorvosi konzultációt is tudunk tartani. 

Az is megállapítható, hogy az ügyeletre érkező betegek több mint 90 százaléka várhatott volna a következő háziorvosi rendelésig, mert nagyon enyhe panaszokkal, tünetekkel érkeztek. 

Mi ezt egy 7 fokozatú skálán mérjük – mondta el a szóvivő, akitől azt is megtudtuk, hogy az ügyeletben ellátott betegek majdnem 40 százaléka 18 év alatti volt. 

– Azt látjuk, hogy az esetek jó része nem igényel sürgős ellátást. Az indokolatlan mentőhívások számának csökkentése érdekében, az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Orvosi Kamara és a Magyar Gyógyszerész Kamara a közelmúltban közös betegedukációs kampányt indított, melyben igyekeznek segítséget nyújtani a betegeknek abban, hogy különféle panaszok esetén kihez forduljanak, melyek azok a súlyos, sürgős esetek, ahol valóban a mentőhívás jelenti a megfelelő megoldást. A plakátokkal gyógyszertárakban, de közterületeken is találkozhatunk.

Az Országos Mentőszolgálat kiemelt figyelmet fordít a betegek elégedettségére, hogy folyamatosan javítsa az ellátás minőségét. A korábbi visszajelzések alapján a betegek 1-től 5-ig terjedő skálán közel 4-es átlagra értékelték a mentőszolgálat munkáját, ami az egészségügyi szolgáltatások területén kiemelkedő eredménynek számít. A még jobb betegélmény érdekében a közeljövőben egy új, modern értékelési rendszert vezetnek be, amely már Budapesten is sikeresen működik. Hamarosan országosan is elérhetővé válik, lehetővé téve, hogy a betegek egy innovatív technológia segítségével 1-től 10-ig terjedő skálán, azonnal visszajelzést adhassanak az ellátásról.

Korszerű mentőállomás működik Győrben

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában