2024.11.17. 12:09
Ilyen állapotban vannak Győr útjai - A pénz és a közművezeték dönt a felújításról
A legjobbaktól a legrosszabbakig: áttekintettük a győri Útkezelő Szervezet igazgatójával Győr úthálózatát.
Kátyú és út javítás az 1-es főúton, Magyar Közút munkásai kátyúzás közben.
Forrás: Kisalföld archív
Fotó: Csapó Balázs
- Győr önkormányzatának mintegy 500 kilométer hosszú belterületi úthálózata van. Ebbe beletartoznak a lakótelepi legkisebb forgalmú szervizúttól kezdve a napi több tízezres gépjárműforgalmat lebonyolító több sávos útjaink - kezdte Máthé-Tóth Péter, a győri útkezelő igazgatója. Úgy fogalmazott: azt, hogy az út burkolata milyen állapotú, többek között a csapadékvíz elvezető képesség minősége, az életkora és a forgalmi terhelés összessége, az útpályaszerkezet rétegrendje, felületének tapadási képessége, nyomvályúsága határozza meg. Ehhez jön még az aktuális állapot, amelyet az időjárás (ideértve a meleg hőmérsékletet, a hőingadozást, a csapadékot) befolyásol.
Minden az alapokon múlik
A győri útkezelő szervezet igazgatója kérésünkre konkrét eseteket sorolt fel. Kezdjük a pozitív példákkal: a Reptéri út, vagy Szigethy Attila út nemrég felújított szakaszain az utak alépítményei rendben voltak, teherbíró szerkezettel épültek és jó fizikális állapotot mutattak a felújításuk előtt. Azonban az alépítményre épített aszfaltrétegek egy évtized után elfáradnak, rideggé, töredezetté válnak, nyomvályúsodnak. Ezek a jelenségek az útburkolat gyorsan romló állapotához vezetnek, kátyúsodnak. Ám a jó alapok miatt az „öreg” felső két réteg felmarásával egy erősített, szintén két rétegben bedolgozott bazalt kővázú aszfaltkeverék alkalmazásával akár évtizeden túli ciklussal lehetett burkolatot felújítani.
Útszakasz a hetvenes évekből
Ellenpélda lehet a szabadhegyi Koppány utca: körülbelül 40-50 éve némi makadám rétegrend kapott porolajos pormentesítést, majd bitumenes felületi bevonást. Vízelvezetés nélkül, teherbírás nélkül. Ugyan a Koppány utca szerepel a felújítandó utcák listáján, ám a magas költségek miatt az ilyen típusú infrastrukturális fejlesztés csak külső forrás bevonásával valósítható meg. Egy olyan típusú útburkolat, amely a Koppány utában van, nem tudja szolgálni sem teherbírási képességével, sem vízelvezetés szempontjából a jelenlegi forgalmat – tulajdonképpen a ’70-es évekbe való.
A legrosszabbak Győrszabadhegy, Kisbácsa, Likócs és Győrszentiván útjai
- Jó állapotú útjaink azok, melyeket az elmúlt 15-20 év időszakában épültek meg, vagy 10 éven belül újítottunk fel. Ilyen a Jedlik-hídhoz épült úthálózat, vagy Szövetség út, Audi gyárat megkerülő út. Ide sorolhatóak a felújításon átesett útjaink, a Szigethy Attila út egy része, az Ipar út, a Reptéri út, vagy a 81-es főút – Tatai út csomópontjának környezete, a Szent Imre út Erzsébet ligeti szakasza, vagy a Jókai út - sorolta a közútkezelő igazgatója. A legrosszabb állapotú utak Győrszabadhegy, Kisbácsa, Likócs és Győrszentiván városrészekben találhatók. Jobbak a fiatalabb városrészek, mint Adyváros, Marcalváros, József Attila lakótelep útjai. Azzal együtt, hogy ezek az útburkolatok olykor elérik az ötvenéves kort, például Adyvárosban, tehát van velük probléma, de nem az alapvető infrastrukturális elemek hiánya miatt, hanem az amortizáció, vagy a rossz minőségű közműhelyreállítások miatt.
Ötszázból százhatvan éppen csak elégséges osztályzatú
A győri útkezelő érdekeltségébe tartozó 500 kilométerből mintegy 160 kilométer hosszú út minősítése az iskolai osztályzáshoz hasonlítva 1-2 osztályzatú, tehát felújításra szorul, mutatott rá a szakember. Ilyen például Pinnyéden a Szent Vendel utca, Győrszentivánon a Kör tér, vagy a Szikes utca egy szakasza, vagy a Vadrózsa utca, Nádorvárosban a Lomb és Honleány utcák, vagy az Attila utca zsákutca szakasza, forgalmát tekintve a Bartók Béla út is felújítandó. Adyvárosban a Tihanyi Árpát út és a Magyar út is felújítandó, Marcalvárosban a Lajta út, vagy a Mécs László út is a felújításra szoruló útjaink. Ménfőcsanakon a Csanaki utca, vagy a Hajnal utca, Nádasdy Ferenc utca szorul felújításra. Szabadhegyen a Koppány, Virág, Rezeda, Mazsola, Balogh, Ötház utcák mindegyike, Bácsán a Kalapács, Kultúrház, Benedek Elek utcák, Újvárosban a Bálint Mihály utca hátsó szakasza, Sziget városrészben a Lakatos utca. A felsorolás nem teljes, csak kiragadott példák, hosszú lenne a sor sajnos, tette hozzá.
A felújítás alapvetően nem műszaki kérdés, hanem döntően a pénzügyi finanszírozáson, valamint az utak alatti közművezetékek állapotán, vagy azok rekonstrukcióján múlik, hogy mit tudunk felújítani, átépíteni
- összegzett Máthé-Tóth Péter, a győri Útkezelő Szervezet igazgatója. Hozzátette, hogy a fenntartó önkormányzat fontos feladata a minél nagyobb forrás biztosítása az utak karbantartására és felújítására. Győr úthálózatának minősítése iskolai osztályzattal kifejezve közepes értékelésű.
- Ahhoz, hogy osztályzatot lehessen javítani a jövőben, évente minimum 6000-7000 tonna aszfaltot kellene bedolgoznunk a felújítások során. Idén az 5000 tonna aszfalt mennyiséget fogjuk elérni év végéig. A negatív előjelű finanszírozási kilengések sokat ártanak az utak karbantartásának, ilyen volt a koronavírus járvány miatti forráselvonás, vagy az energiaválság okozta villamosenergia-áremelkedés. Mi működtetjük Győr egész területén a közvilágítást, az áramdíj éves összege 400 millióról 2,8 milliárdra emelkedett 2022-re. Költségvetésünk háromnegyedét áramszámlákra fizettük ki. Ez a kiadási oldal a mindennapi útüzemeltetéstől vonta el a forrást, sok szakmai kompromisszumot kellett hoznunk - fejezte be.