2024.11.30. 12:30
40 év Győr város szolgálatában – Prédl Antal, a Győr-Szol Zrt. nyugdíjba vonuló vezérigazgatója volt podcastunk vendége
Egy kiváló szakember, Prédl Antal vonul nyugdíjba a mozgalmas munkás évek után. Győr utcái, terei őrzik keze nyomát.
Majdnem negyven év, Győr város szolgálatában eltöltött év után Prédl Antal a Győr-Szol Zrt. vezérigazgatója nemrégen bejelentette, hogy december 31-ével nyugdíjba vonul.

Fotó: Csapó Balázs
A bejelentés után készült interjúnkat olvashatják Győr egyik ikonikus személyiségével.
– Mi minden történt Önnel ebben a közel negyven évben?
– Nagyon sok minden. A munkát a városházán kezdtem, közlekedéssel foglalkoztam. Aztán létrejött Győr útkezelő szervezete és a rendszerváltás után oda kerültem. Rövid időn belül vezetőhelyettes lettem, aztán intézményvezető. Három éve pedig egy új kihívás talált meg, a Győr-Szol Zrt, a város legnagyobb cégének vezérigazgatója lettem.
– Mire emlékszik jó szívvel vissza az útkezelő szervezetnél eltöltött időszakból és mire büszke?
– Nagyon sok feladattal szolgálhattam a város fejlődését. Még a városházán dolgoztam, amikor a Széchenyi tér gyalogos zóna lett. Az útkezelő szervezetnél fő feladatunk a város tulajdonában lévő úthálózat működtetése, felújítása, korszerűsítése, beruházások megvalósítása volt. A sok mindenből nehéz kiemelni egyet-kettőt, de az egyik legnagyobb feladatunk az Ipar és a Fehérvári úti csomópontban a Magyar Közúttal közösen létrehozott jelzőlámpás körforgalom létrehozása. Győrben nagyon sok út, körforgalom épült, amelyeknek részese lehettem a kollégáimmal együtt. Részt vettem a virágpiac átépítésében, több útépítést irányíthattam. Ilyen volt a, a Bécsi kapu tér, a Jedlik Ányos utca. A gyalogos zóna védelme érdekében egy beléptető rendszert hoztunk létre.

Fotó: Csapó Balázs
– Egy sikeres cég vezetőjeként három éve egy felkérést kapott a város vezetésétől a Győr-Szol Zrt. vezetésére. Hogyan fogadta?
– Egy újabb kihívást kaptam, a város legnagyobb cégének lettem a vezérigazgatója. Közel 650 ember dolgozik a cégben, de ezen kívül vannak még leányvállalataink, mint a Győr Plusz Média vagy az Arrabona Depo kft. A három legnagyobb igazgatóságunk
- a hőszolgáltatás,
- az önkormányzati tulajdonú ingatlanok kezelése
- és a városüzemeltetés.
– Hogy vette át a céget ?
– Amikor 2021. október 1-ével átvettem a céget, azzal kellett szembesülnöm, hogy a korábban megkötött gázkereskedői szerződésnél a gázkereskedő olyan feltételeket kért, amihez a tulajdonos, az önkormányzat hozzájárulása kellett volna. A közgyűlés úgy döntött, hogy az egyik kérés megadható, a másik nem. Ennek ellenére a gázkereskedő felmondta a szerződését, és karácsony előtt a város gázszolgáltató nélkül maradt, miközben több mint 28 ezer lakás melegét, meleg vizét adja a hőszolgáltató. Akkor a karácsonyt azzal töltöttem, hogy az ország stratégiai gázkészletéből vételezzek ahhoz, hogy ne maradjon a város ellátás nélkül. Pályáztattuk az újabb gázkereskedőket, de akkor volt árrobbanás a gázpiacon és nagyon magas ajánlatok jöttek. Azt mondanám, hogy mi voltunk talán az elsők, akik megérezték a gázár robbanást. Ezen a problémán is sikerült túljutni. Az elődeim már korábban megkezdték a geotermia hasznosítását, így növeltük a felhasználását és ezzel olcsóbbá tettük a szükséges energiát. A probléma megoldása eltartott vagy másfél évig, és még máig folyamatos egyeztetést igényel.
– Ezekről a problémákról a lakosság nem sokat tud, viszont vannak olyan területek, amelyekkel az itt élők nap mint nap találkoznak.
– Igen, a városüzemeltetés ilyen, de mindenki csak a fűnyírást látja, pedig nagyon hosszú lenne felsorolni, mi minden tartozik bele. Nagyon összetett a feladat, ami komoly munkavégzést igényel, nem véletlenül ilyen nagy a cég létszáma. Bár mindig lehet kritikát megfogalmazni, de más városból érkező szakemberek, vagy turisták mindig megjegyzik, hogy rendben van a város.
– A Győr-Szol Zrt. kezelésében vannak az önkormányzati ingatlanok. Hogy áll a város lakásállománya?
– Sokan úgy gondolják, hogy a cég rendelkezik ezzel az ingatlan állománnyal, de nem. A tulajdonos az önkormányzat és a saját rendeletein belül szabályozza, kik jutnak lakáshoz és mennyi bérleti díjat kell érte fizetniük. A városnak közel 4800 ingatlanja van. Mi vagyunk kapcsolatban a bérlőkkel, szerződést kötünk velük, hozzánk fordulnak, ha valami elromlik, amit meg is javítunk, mert saját kivitelezői üzletágunk is van. Az ingatlan állomány nagy része felújításra szorul, amihez jelentős forrás kellene. A városban rengeteg a műemlék is, ami speciális kihívást jelent. Van ahol ezek állagmegóvásával kell foglalkozni. Feladattervet dolgoztunk ki, van egy felújítási programterv.
– Sokan elégedetlenkednek a parkolással kapcsolatban is. Néha kegyetlen a város ítélete.
– A Győr-Szol Zrt. a fizetőparkoló hálózat üzemeltetője, de a hálózat kijelölése, a parkolási díjak meghatározása a közgyűlés feladata. A parkolás nem csak Győrben probléma. A motorizáció fejlődésével az ezer lakosra jutó autók száma olyan magas, hogy szinte lehetetlen közterületen minden gépjárműnek parkolást biztosítani. A fizető parkolóról sokan azt hiszik, hogy az egy pénz bevételi lehetőség. Nem, ez elsődlegesen egy közlekedés szabályozási eszköz, mert azokon a telített helyeken, ahol korlátozottak a parkolóhelyek, mert nincs lehetőség bővíteni, ott a díjszabással lehet szabályozni, hogy mekkora legyen a forgási sebesség, milyen legyen a kihasználtsága.
– Vajon mi a terv a következő, immár nyugdíjas évre?
– Ami biztos: nyugodtabb lesz az életem. Szívesen dolgoztam, mert láttam benne a jövőképet, láttam, hogy lehet hosszútávon megoldani a feladatokat, de egyszer mindennek eljön a vége. Itt szeretném megköszönni az összes kollégámnak, hogy együtt dolgozhattam velük, és további sikeres folytatást kívánok nekik! Az aktív évek után megpróbálok magamnak megfelelő kihívásokat, elfoglaltságokat keresni.

Fotó: Csapó Balázs
Prédl Antal vezérigazgatóval készült beszélgetésünket itt hallgathatják meg:
kisalfold.hu podcast
- Podcast - Könyvhéten is bemutatják Szeghalmi Balázs Büki Lajosról szóló kötetét
- Sikert sikerre halmoz a soproni ifjú tehetség - Pócsi Csengével beszélgettünk
- Hol töltődhetünk fel a nyáron? - A Győr Projekt kft. ügyvezetője volt podcastunk vendége
- Hajmeresztő kalandjairól mesélt a motoros
- Tehetséggondozás minden szinten - Dr. Fekete Dávid volt podcastunk vendége