2024.09.28. 09:13
Villámgyors hiperautókat tervez a győri mérnök Svédországban - fotók, videó
Székely András nyolc éve él Göteborgban, a hipersportautókat gyártó svéd Königsegg fontos láncszeme. Abból az autóból, amihez az általa is fejlesztett motor készül, 300 darabot gyártanak majd le, egy-egy példány ára valahol 3 és 5 millió dollár között lesz. A Jedliktől a világhírig.
Székely András a Koenigsegg CCGT versenyautó mellett
A győri születésű, 31 éves Székely András a svédországi Ängelholmban él, a hipersportautókat gyártó vállalat Koenigsegg villanymotor fejlesztési vezetője. Most egy új szabadalmat adott be a gyár alapítójával, tulajdonosával, Christian von Koenigsegg-gel közösen, a találmánya a motor formájával növeli meg a rotor merevségét, és így csökkenthető a tömege, és nővelhető a motor teljesítménye. Székely András édesapja gépészmérnök, az Audiban szintén villanymotorokat fejleszt. Bátyjáról korábban írtunk: az Angliában élő Székely Béla az Aston Martinnak tervezett autót a Red Bull Advanced Technologies zászlaja alatt. Édesanyja, Zsuzsa szülésznő a győri Petz-kórházban, húga, Zsófi pedig nemrég végzett pszichológus, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálatnál és a Bethesda Gyermekkórházban dolgozik.
Merevebb forgórész
- A villanymotorok fejlesztését 2021-ben kezdtük közösen a tulajdonos-vezérigazgatóval, az első 335 lóerős, 600 Nm nyomatékú, Quark-nak keresztelt motor 28,5 kilogrammot nyomott. Ennek fejlesztése során sok olyan ötletünk támadt, ami sokkal nagyobb teljesítményű motort eredményezhetne, hasonló, vagy akár sokkal kisebb lóerőnkénti tömeggel. Ezeket az ötleteket a legújabb motorunk fejlesztése során fel is használtuk. Ez a 800 lóerős, 1250 Nm nyomatékú "Dark Matter" villanymotort eredményezte, 39 kg-os tömeggel.
Jelenleg két szabadalmam publikus, de még mintegy nyolc ötlet áll szabadalmaztatás alatt áll.
A mostani szabadalom, a villanymotorok két fő komponensének (állórész és a forgórész) csak egyikét érinti. A forgórészek egyik jellemző problémája, hogy ahogy egyre gyorsabban forognak megközelítik a saját rezonancia frekvenciájukat. Sokszor ez határozza meg a motor maximum fordulatszámát és ezáltal a maximum teljesítmény leadását. Ezt a saját frekvencia limitet, többek között a rotor merevebbé tervezésével lehet növelni. Szabadalmunkkal extra anyag hozzáadása nélkül, csak a motor formájával tudjuk növelni a rotor merevségét, és így azonos teljesítményű motornak csökkenthető a tömege - magyarázta Székely András.
Egy autó 3 és 5 millió dollár között
A Koenigsegg svéd hipersportautó-gyártó vállalat, manufaktúra, rendkívül gyors, ritka és drága autóikról ismert. Alapítója a svéd üzletember és autómániás Christian von Koenigsegg, az első autó 2002-ben készült el, sok évi tesztelés és fejlesztés után.
A Koenigsegg járműveinek a teljesítménye egy megawatt felett van, ami egy átlagos személyautó teljesítményének kb. a tízszerese. Ezek a legnagyobb teljesítményű sportautók a piacon. Az az autó, amihez az általunk fejlesztett motor készül, az az első négyszemélyes autónk, a Gemera, ebből 300 darabot gyártanak majd le, egy-egy példány ára valahol 3 és 5 millió dollárt között lesz (egymilliárd- egymilliárd-nyolcszázmillió forint - a szerk.). Valóban nem a tömegtermelés a cél, a cél inkább a legjobb autó megépítése, ami a jelenlegi technológiai körülmények között lehetséges. Bár a villanymotorokban több olyan technológia is van ami minden nap használatos motorokban is felhasználható
- mutatta be a hátteret a győri fiatalember.
Jedlikes alapok
A Székely-testvérek középiskolába Győrben a Jedlikbe jártak, ami, ahogy mondta, nagyon jó alapot adott elméleti és gyakorlati részen is. András utána a budapesti műszaki egyetemen folytatta, elvégezte az alapképzést géptervező szakirányon, miközben az iskola Formula Student csapatához csatlakozott, ahol diákok építenek és terveznek versenyautót, azt üzemeltetik, versenyeztetik nemzetközi versenyezeken. Ott kezdett el kompozit anyagokkal foglalkozni. Gyorsan hozzátette, hogy a kompozit anyagot két különböző anyag kombinációjából állnak, a legismertebb valószínűleg a karbonkompozit, ahol jellemzően szénszálakkal erősítenek meg epoxi műanyagokat, így a tömegük kicsi, szilárdságuk viszont nagy. Szerette volna, ha mesterképzését máshol végzi, végül a stockholmi királyi műszaki főiskolára (KTH) esett a választása, ahol európai állampolgároknak ingyenes a képzés. Egy évre tervezett, a diplomáját már otthon írta volna.
A terv végül változott, már nyolc éve Svédországban él, ugyanis a diplomamunkáját a Göteborgi Volvo személygépjárműgyártban írta, és ott találkozott a menyasszonyával, így kint ragadt.
Alap és mesterképzése során még gépészmérnökként magyar cégeknek dolgozott, majd 2019-ben csatlakozott először egy fél éves munkára a Koenigsegghez, de annyira belefolyt az akkori autó fejlesztésébe, hogy végül felvették.
Családi indíttatás
Amikor édesapám barkácsolt, sokszor belevont minket ebbe a bátyámmal, még akkor is, ha a munkáját ez nehezítette. Mindig elmagyarázta, hogy mi miért működik úgy, ahogy, fáradhatatlanul válaszolt a kérdéseinkre
- felelte Székely András arra kérdésünkre, miből született családi kreativitásuk. - Sokat Legóztunk, egy idő után a komolyabb tudást igénylő Lego Technic-kel is, megvalósítottuk az ötleteinket. Édesapám bár gépészmérnök, szintén sokat programozik, igyekezett minket abba az irányba is terelni. Később Lego robotokat építettünk, majd már nem csak Legóból alkottunk, hanem fémből, fából építettünk mindenfélét.
Székely András hozzátette, hogy a Koenigsegg a lehető legjobb hely egy kreatív embernek. A cégen belüli hierarchia nem jelenik meg a napi kommunikációban, vagyis a frissen felvett szakmunkás is odamehet a vezérigazgatóhoz egy ötletével, és ha az embernek sok jó ötlete van, előbb-utóbb kikérik a véleményét. A Koenisegg most 30 éves, az első 10 évben 20 alkalmazottal vagy még kevesebb dolgoztak együtt, a cég közben 700 fősre növekedett, de igyekeznek, hogy a családias légkört megtartsák. Sok energiát ölnek cégen belüli rendezvények megtartásába. A tulajdonos rengeteg embernek tudja a nevét, igyekszik, mindenkihez odamenni, beszélgetni vele. Svédországban figyelnek a magánélet és a munka közötti egyensúly megtartására, van aki 4-kor már a kocsiban ül, vagy munkaidő közben elintézi a személyes dolgait, kiugrik a gyermekért óvodába, anélkül hogy ez befolyásolná a megítélését. De persze a versenyszféra az versenyszféra: aki tovább marad, heti 60-70 órát dolgozik, az közelebb van a tűzhöz, érdekesebb projekteket kap.
Székely András zárásként érdeklődésünkre elárulta, hogy az ősszel menyasszonyával terveznek egy győri családlátogatást.