Szakértői vélemény

2023.03.13. 09:27

Tömegbaleset az M1-esen - A Szaharában számos homokvihart megélt győri raliversenyzővel és egy igazságügyi gépjárműszakértővel próbáltunk válaszokat találni a miértekre

A tömegszerencsétlenség az elsődleges információk szerint az erős szél okozta porviharban a rossz látási viszonyok miatt következhetett be.

Ollári Gergely

A porviharban hirtelen szinte nulla lett a látótávolság.

Forrás: police.hu

Az egész országot megrázta a tragédia, sokan teszik fel a kérdést: hogyan következhetett be a tömegbaleset? 

A témáról megkérdeztük a győri Tempfli Lászlót, aki többször teljesítette a Budapest–Bamako ralit, számos alkalommal száguldott terepjáróval a Szaharában, és átélt több homokvihart is közlekedése során. Megkeresésünkre elmondta: homokvihar esetén a szél közvetlenül a földfelszín felett kezdi el vinni a porszemcséket, és ahogy erősödik, folyamatosan csökken a látótávolság. 

– A videókon látszik: szinte nulla volt a látótávolság a sztrádán. Extrém helyzet alakult ki, ember legyen a talpán, aki ezt jól tudta volna kezelni. Gondoljunk csak bele, közlekedünk az autópályán, nagy a forgalom, jobbról, balról autók. Egyszer csak homokvihar keletkezik, és másodpercek alatt döntést kell hoznunk, hogy mit tegyünk. El kell döntenünk, hogy fékezünk, lassítunk, esetleg leállunk oldalt. Mindezt úgy, hogy a mögöttünk lévő nem látja, hogy mit csinálunk – fogalmazott. 

– A porvihart úgy kell elképzelni, mintha hirtelen egy takaró kerülne a közlekedő szeme elé egyik pillanatról a másikra. Szinte vakon kell jó döntést hozni, szorult helyzetben. 

 

Sokszor vezettem már porviharban a sivatagban, de ezt a helyzetet én sem tudtam volna megoldani 

– tette hozzá a győri terepjárós. – Ez kényszerhelyzet, nincs jó megoldás. 

Tempfli László Marokkóban az Atlasz hegységben 2500 méter magasban. Mögötte 30 kilométerrel kezdődik a Szahara.

Kulcsár Béla igazságügyi gépjárműszakértő lapunknak úgy fogalmazott: sosem történt még hasonló eset hazánkban. 
– A televízióból értesültem a történtekről. Száraz idő volt, és a nagy mennyiségű port a szél nemcsak az aszfaltra fújta, hanem hihetetlen módon lecsökkentette látótávolságot. A jelenség a sűrű köddel vagy nagyon erős havazással lehet hasonló. Azt még nem tudni, hogy mi történt pontosan, de attól tartok, sebességtúllépés is lehetett. – A szakértő szerint egy ilyen tragédia után mindig el kell gondolkodni azon, hogy az átlagautós, -közlekedő mit tanulhat az esetből. 
– Egy sűrű hóesés, hirtelen köd vagy porvihar esetén azonnal le kell csökkenteni a sebességet úgy, hogy vészfékezés nélkül meg tudjunk állni a járművel – mondta el kérdésünkre. – A sztráda belátható, a baleset előtt már érzékelni lehetett, hogy a távolban valami nincs rendben. Egy megoldás lehetett volna: ha mindenki lelassít, kiteszi a vészvillogót, és lassan halad tovább a forgalom. 

Az elmúlt évtized egyik legsúlyosabb közúti balesetéről itt olvashatják korábbi híreinket.
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában