Helytörténet

2023.03.27. 11:27

Dr. Czifra György mérnök a komáromi hajógyártás titkairól mesélt

A Villa Camarum Polgári Társulás szervezésében tartották a Mi, a komáromiak című rendezvénysorozat legújabb előadását. Ezúttal dr. Czifra György mérnök ismertette: hogyan is készült el egy-egy hajó az észak-komáromi hajógyárban.

Szinak Evelyn

A hajógyártás Észak-Komáromban 125 éves múltra tekint vissza. A gyár történetéről sokat tudnak az itt élők, hiszen a létesítmény működése évtizedeken át összefonódott az itt élők mindennapjaival, ez volt a térség legnagyobb munkaadója. Azt azonban csak a kevesek tudják, hogyan is készültek itt a folyam- és tengerjáró hajók. Köztük van dr. Czifra György hajómérnök, jelenleg az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának oktatója. 

Komáromban a hajógyártás 125 éves múltra tekint vissza. FOTÓK: Czifra György

Még frissdiplomás mérnökként került az észak-komáromi gyárba, ahol a TR 1000-es tolóhajó volt az első, amin már ő is dolgozott. A dönthető kéményt kellett megterveznie, ami annyira „jól” sikerült, hogy gyakorlatilag nem lehetett legyártani. Ekkor tanulta meg az életre szóló leckét: úgy kell tervezni és gondolkodni, mintha magadnak kellene saját kezűleg legyártani a tervezett terméket! 

A hajógyártás igen hosszadalmas és bonyolult folyamat, kezdve attól, hogy megérkezik a megrendelő az elképzelésével, majd különböző, egymásra épülő tervek készülnek, egészen addig, hogy kigondolják a technológiai részt és elindul a gyártás. Amikor vízre bocsátják, még nincs teljesen készen, hiszen a hajóliftnek van egy bizonyos terhelhetősége, így vannak olyan berendezések, melyek már csak a vízen kerülhetnek a hajóba. 

A projekttől a gyártásig általában 24–36 hónap telt el akkor, amikor még papíralapon dolgoztak. A tervezők, mérnökök legjobb barátja a ceruza és a radír volt ebben az időszakban, a tervezés pedig soros alapon működött, vagyis be kellett várniuk egymás tervezési fázisait. 

Az NL Rajna osztályú hajó terveit a megrendelő szállította, ezeket még hagyományos módszerrel alakították át a tervezők a hajógyárnak megfelelően. A gyártás során azonban több mint 200 változtatást kellett végrehajtani az eredeti elképzelésekhez képest a csővezetékeknél. A tervezés és a gyártás felgyorsítása érdekében az 1990-es években az akkori műszaki igazgató, Radi Bertalan megbízása alapján Czifra György vezetésével választották ki az első nagy teljesítményű számítógépeket a hajók tervezésére szolgáló felhasználói programokkal együtt. 

Az NL Rajna (Ryn) az első, amit számítógéppel terveztek Komáromban.

Az észak-komáromi hajógyárban a számítógépes gyártásban dolgozóknak pedig mindenre, ami szent, meg kellett esküdniük, hogy nem használják fel a számítógépeket hadászati eszközök gyártására. A legmegfelelőbb szoftverek – melyek alkalmasak voltak a hajótest, a cső- és kábelrendszerek, illetve a gépi berendezések megtervezésére – kiválasztása olyan jól sikerült, hogy ahogy telt az idő és egymást követték a hajók, az NL Rostock, az NL Weser, az NR Elbe, már egyre kevesebb változtatásra volt szükség az eredeti tervekhez képest, a folyamat pedig a 24–36 hónapról 8 hónapra csökkent! 

„Ma ott tart a világ, hogy az a szoftver, amit mi anno kiválasztottunk, piacvezetőnek számít. Sőt, volt egy olyan időszak, amikor a szoftvert az itteni hajógyárban készült hajóval reklámozták. Jelenleg a szoftverekkel a megrendelő az interneten távolról a hajó bármelyik elemét kiválaszthatja a folyamatnak és nyomon követheti. Szerepet kapott a tervezésben a kiterjesztett valóság és a digitális iker, vagyis a tervezők és a megrendelő egy AR-szemüvegen keresztül egyszerre láthatják a valóságot és a csak a számítógépben létező modell képét” – mondta végezetül dr. Czifra György. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában