2023.01.18. 18:25
Újabb áttörés előtt az M85-ös gyorsforgalmi út Sopronnál - újabb fotók
Mindkét járatban mérföldkőhöz érkeznek az M85-ös gyorsforgalmi út részeként épülő alagút munkálatai. A tervek szerint az északi járatban jövő héten összeér a két irányból zajló fejtés, a déli járatban pedig elindul a végleges szerkezet betonozása.
Az alagút nyugati ki- és bejárata. A déli járatban már szigetelnek. Fotó: Szalay Károly
Magyarország harmadik leghosszabb alagútját építi a NIF Zrt. megbízásából a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorcium Sopronban az M85-ös gyorsforgalmi út részeként. A 780 méter hosszú, kétszer két sávos alagút déli ágán tavaly júliusban jutottak ki a szabadba a kivitelezők. Az északiban ugyanakkor a keményebb kőzet, a bonyolultabb geológiai szerkezet miatt lassabban haladnak, ott még zajlik a 2021 májusában megindított fejtés.
Újabb áttörés előtt az M85-ös gyorsforgalmi út Sopronnál
Fotók: Szalay Károly– A tervek szerint az északi alagútjáratban jövő hét végén ér össze a két irányból zajló fejtés – tudtuk meg Kerékgyártó Attila projektvezetőtől. Azt is elmondta, előreláthatólag a 600 méteres alagútszelvény körül várható a találkozás.
A déli járatban megindul a végleges szerkezet betonozása. A nyári lyukasztás után az első és legfontosabb feladat az alagút kitisztítása, profilozása, valamint az ellenbolt betonozása volt, amely az első vészátjáróig már el is készült. Itt már zajlanak a szigetelési munkák, négy blokk szigetelése elkészült.
A vasszerelés is elkezdődött, ezzel a munkával két blokkban vannak készen – számolt be a részletes munkálatokról a Magyar Építők. Mint a portál írja, a fogadófelületet elkészítették a betonozáshoz, ami azt jelenti, hogy az első zsaluzókocsi összeállítása befejeződött. Az alagútban alkalmazott géplánc első tagja a szigetelőkocsi, amiről a finom profilozást is lehet végezni, ezt követi egy nagy méretű vasszerelő kocsi, ez profiljában már követi az alagút szerkezetét. A következő gép egy zsaluzókocsi, amely egy hatalmas, 130 tonnás, hidraulika által mozgatott szerkezetként vasúti sínen halad előre. A géplánc zárórészeként a negyedik kocsi a beton utókezelését végzi el.
A tervek szerint a zsaluzókocsi hetente 2–3 blokkot halad előre. – Ahogy beáll, kibetonozzuk az adott szakaszt, két nap múlva pedig szakítunk, ekkor elválik a betontól a palást, majd előbbre toljuk a zsalukocsit. A különböző lámpák, ventilátorok védőcsövei, kötődobozok, vezetékek és szerelvények bebetonozásra kerülnek, így nagyon körültekintően kell eljárni mind a tervezés, mind a kivitelezés során – nyilatkozta a portálnak a projektvezető. Hozzátette, az északi járatban a téli leállás után már csak mintegy 50 méter marad a fejtésből.