2022.12.07. 11:01
Ha túl szép, akkor nem igaz - A Győr-Moson-Sopron megyei fogyasztóvédelem tanácsait érdemes megfogadni
Karácsony előtt az internetes vásárlások száma megsokszorozódik. A bombasztikus ajánlatokkal kecsegtető oldalakkal azonban jobb, ha óvatosak vagyunk. Csokorba szedtük az intő jeleket, és utánajártunk, van-e segítség, ha nincs szerencsénk és átvertek bennünket.

A vásárlástól való elállásnak nem lehet feltétele az eredeti csomagolás. Ezt sokan rosszul tudják.
Forrás: Pixabay
Számos weboldal mesébe illően alacsony árakkal csábítja vásárlásra az embereket. Pedig ha az ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem is az.
Ki fizeti a szállítást?
– Legyünk óvatosak azokkal az oldalakkal, amelyek nagy árengedménnyel kecsegtetnek, miközben nem található információ az eladóról – tanácsolja dr. Opra Zsófia, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának osztályvezetője.
– A biztonságos oldalakon mindig találunk információt többek között a szerződési feltételekről, a panasztétel módjáról, valamint a fogyasztót megillető elállási jogról.
Amennyiben a rendelés megérkezett, de hibás a termék, a fogyasztó döntheti el, hogy indoklás nélkül eláll a vásárlástól, vagy minőségi kifogással él.
– A különbség az, hogy elállás esetén a visszaküldés díját a fogyasztónak kell fizetnie, míg reklamáció esetén a a vállalkozót terheli. Ha a termék nem tetszik a vásárlónak vagy nem felel meg a leírásoknak, az átvételtől számított 14 napon belül indoklás nélküli elállási jog illeti meg, a kereskedő pedig legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárat.
A szoftverek esetében sincs elállási jog
Dr. Opra Zsófia kiemelte, gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, pedig a vásárlónak ehhez is joga van. Ezenfelül több webáruház csak akkor venné vissza a terméket, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi el, pedig az elállási jog nem köthető ilyen feltételhez. Mindkét esetben a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. Az elállási jog nem vonatkozik gyorsan romló élelmiszerekre, kibontott csomagolású CD-re/DVD-re/szoftverekre, higiéniai termékekre, letöltött programokra vagy egyedi gyártású termékekre.
Utolsó esély a rendőrség
– Jótállás esetén első körben a termék javítását vagy cseréjét kérheti a fogyasztó. Árleszállításra vagy elállásra akkor van lehetősége, ha előbbiekhez nem volt joga.
Ha a termék nem érkezik meg határidőre, a reklamáció mellett belföldi és ismert elérhetőséggel rendelkező vállalkozás esetén a lakóhely szerinti illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk, akik a jogszerű ügyintézést ellenőrzik. A békéltető testülettől vitás ügyben kérhet döntést a vásárló. Uniós országból való rendelés esetén az Európai Fogyasztói Központ tud ingyenes segítséget nyújtani. Harmadik országból történő rendelés esetén nincs mit tenni, sőt, egyik fórumhoz sem fordulhatunk, ha a vásárlást követően derül ki, hogy az eladó elérhetetlen vagy nem beazonosítható. Ilyenkor marad a rendőrség és a csalás gyanúja.
A tájékozódást segíti a súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen.