2022.11.21. 11:01
Szerencsejáték a síneken - Augusztusig 33 félsorompót törtek le Győr-Moson-Sopron megyében az autósok
Akár járművel, akár gyalogosan érkezik valaki a sínekre a tiltás ellenére, az olyan, mintha csukott szemmel rohangálna az autópályán. Győr-Moson-Sopron megyében naponta fordulnak elő olyan esetek, amikor egy hajszálon múlik, hogy az autós még időben átér.
Átjáró a mozdonyvezető fülkéjéből – a biztonságos átkelés a közúton közlekedők felelőssége. Fotó: CS. B.
Fotó:
„Még átérek” – gondolja az autós és gázt ad a piros jelzésnél, mielőtt leereszkedik a sorompó. A MÁV hálózatán az elmúlt egy évben hetvenhárom esetben tévedett a sietős sofőr, a balesetek harmincegy áldozatot követeltek. Az országos adatok mellett eltörpül a három megyei eset, halálos balesetből azonban az egy is sok. A szakemberek azt mondják, ha nem változik a közlekedési morál, az agresszív közlekedési stílus, ezek a számok évről évre emelkedni fognak.
Győr-Moson-Sopron megyében a MÁV hálózatán 2018 óta hat baleset történt vasúti átjáróban, ebből három idén. 2018-ban egy anyagi kárral járó, 2019-ben egy halálos kimenetelű baleset volt, 2020-ban egy könnyű sérüléssel végződött. Mindhárom átjáró fény- és félsorompóval is biztosított. 2022-ben egy könnyű sérüléssel és egy anyagi kárral járó baleset fénysorompóval védett átjáróban, egy súlyos sérüléssel végződő eset pedig fény- és félsorompóval biztosított helyszínen történt.
A megyében a MÁV hálózatán minden vasúti átjáró fénysorompóval, vagy fény- és félsorompóval, vagy vonóvezetékes, teljes csapórudas sorompóval védett. Országos adat31 áldozat A MÁV hálózatán az elmúlt egy évben 73 esetben tévedett a sietős sofőr. Életekbe került.
A vonat oldalának ütközött
Szeptemberben Egyed-Rábacsanaknál ütközött autó vonattal az átjáróban, miközben a fénysorompó pirosan villogott. A hír alatt több kommentelő is jelezte, hogy az átjáró nehezen belátható, „rá kell gurulni a sínekre, hogy megnézzem, jön-e vonat” – írta egyikük.
Megkeresésünkre a MÁV Zrt. jelezte, hogy az érintett kereszteződéstől mindkét irányban mintegy kétszáz méterről, az úttest mindkét oldalán 3–3 előjelzővel többször is felhívják a figyelmet az átjáróra. „Nincsenek és nem is lehetnek olyan átjárók, ahol rá kell gurulni a sínekre ahhoz, hogy lehessen látni, jön-e a vonat. A rálátási háromszög megköveteli, hogy az andráskeresztet tartó oszloptól 1 méterre visszalépve a vasúti pályát mindkét irányból jól beláthatóan kell fenntartani. A MÁV mint országos pályahálózat-üzemeltető a vasúti hatóság által jóváhagyott pályafelügyeleti és biztosítóberendezési utasítások szerint, az azokban előírt gyakorisággal és rendszerben, részben a közlekedési hatóságokkal közösen végzi az útátjárók vizsgálatát, amely kiterjed a vasúti pályára, a vasúti területen lévő útszakaszra, az útátjáró környezetére és a biztosítóberendezésre. Rendkívüli eseményeket a 112-es segélyhívó telefonszámon kell bejelenteni” – közölte a társaság.
A gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni – ezek a vasúti átjárókban történő balesetek legfőbb okai. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.
Az andráskeresztet tartó oszloptól 1 méterre visszalépve a vasúti pályát mindkét irányból jól beláthatóan kell fenntartani.
Ereszkedik a sorompó, gyorsít az autó
A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a záródó félsorompót is megkerülik. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a mobiltelefon használata vagy a kapucnis ruházat okozzák. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező szerelvényt. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére.
A MÁV teljes hálózatán évente átlagosan 800–900 félsorompó rúdját törik le az autósok, idén augusztusig 634 ilyen eset történt, ebből 33 Győr-Moson-Sopron megyében.
Zöld táblán a segítség
A GYSEV Zrt. üzemeltetésében lévő valamennyi vasúti átjáróban (296) a balesetek megelőzése érdekében úgynevezett „veszély esetén értesítendő”, zöld színű táblákat helyeztek el. „Ha vasúti vagy a közúti közlekedés biztonságát veszélyeztető helyzetet észlel bárki, a táblán feltüntetett telefonszámon bejelentve azonnal tudunk intézkedni a közlekedés leállításáról. Fontos, hogy a bejelentéskor a táblán lévő átjáró azonosító számát közöljük” – írta közleményében a GYSEV Zrt.
Vonatkozó KRESZ:
A vasúti átjáró előtt a jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad.
A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.