2022.11.10. 12:24
Elkezdődött a téli időszámítás a Közútnál - Győr-Moson-Sopronban több mint 1600 km utat kell megtisztítani + Videó
Először a gyorsforgalmi utakat, majd a főutakat, alsóbbrendű utakat takarítja télen a Magyar Közút, derült ki télindító csütörtöki sajtótájékoztatójukon, amelyet a győri kormányhivatalban tartottak.
Fotó: Nagy Gábor
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10. napján téli üzemmódra áll át. Ez azt jelenti, hogy 80 mérnökségén keresztül, 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában végezhetnek hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat.
Ütemezetten
Először a gyorsforgalmi utakat, majd a főutakat, alsóbbrendű utakat takarítja télen a Magyar Közút, derült ki télindító csütörtöki sajtótájékoztatójukon, amelyet a győri kormányhivatalban tartottak. Mégpedig nem egyszerre, hanem ütemezetten, mondta el Kecskeméti Attila megyei igazgató, hiszen annyi gépük nincs, hogy mindenhol ott legyenek, ami Győr-Moson-Sopronban 11 kilométer gyorsforgalmi utat (vagyis az M19-est), 1642 kilométer fő és mellékutat, illetve 69 kilométernyi, a közúthálózattal párhuzamos kerékpárutat jelent.
Elsorolta az állományt is: 34 nehézgépjármű, 11 rakodó, hat hómaró, 30 lehívható téli hóeltakarító áll rendelkezésükre. Idén 7216 tonna útszóró sót, 21 tonna kálcium-klorid granulátumot, 723 tonna érdesító anyagot tároztak be a tél okozta kihívás leküzdésére.
A Közút szakembere elmondta, hogy a gyorsforgalmi utakon fél-egy órán, a főutakon egy-két órán, a földutakon már 4-5 órán belül képesek beavatkozni, magyarul tisztítani a felületet.
Nem az összes kerékpárutat
A kerékpárutak ritkán használt részét nem takarítják egész télen, a sűrűn jártakat azonban igen. Egy munkagépre 40-50 kilométernyi út jut, fordulóköre 2-5 óra is lehet, ennyi idő alatt persze újra behavazódhat az út. A hóekézést öt centiméter felett tudják elkezdeni.- Télen soha nem lesz száraz és fekete az út, de mindent megteszünk, hogy biztonságos legyen - hangoztatta Kecskeméti Attila.
Megkezdték a munkatársaik oktatását, a burkolat, a padka felkészítését, a prizmák kihelyezését a téli évszak előtt, folyamatosan kátyúznak.
A megyében 36 kilométernyi hófogórács áll majd a hófúvás útjában. A gondok a dombos, hegyes részeken, vagyis a Bakonyalján, Sopron környékén lehetnek, az erdős utak tisztán tartása a legnehezebb. A sík vidékeken a hófúvás a legnagyobb ellenség, az autópályákon viszont egy kis koccanás is megbéníthatja a forgalmat, az autók között rekedt munkagépeket is várakozásra kényszerítve.
Száraz télre számítanak
Szó esett arról is, hogy milyen időjárásra számítanak: száraz, kevés csapadékot hozó télre, amely jóval melegebb lehet, mint egy-két évtizede. Viszont ha mégis hullik eső, hó, akkor az egyszerre sok, nagy gondot jelentve. A január akár 6-8 fokos is lehet, a tavalyihoz hasonlóan viharos szelekkel. Utoljára 2013-ban, előtte 1987-ben volt nagyobb hó.