Halad a munka

2022.04.20. 06:41

M85-ös gyorsforgalmi - Alagútlyukasztás a nyáron Sopronnál - fotók

Folyamatosan halad az M85-ös gyorsforgalmi út kivitelezése. Az V. szakasz készültségét alapvetően a bécsi-dombi alagút hajtásának üteme határozza meg. A nyugati csomópont környezetében a gyorsforgalmi út építését a közlekedők is nyomon követhetik. A kivitelezést az SDD Konzorcium végzi.

Bódvai Ildikó

Összességében 65 százalékos készültséget ért el a bányászati módszerrel végzett kialakítás. Fotó: Máthé Daniella

A M85-ös gyorsforgalmi út 3,95 kilométeres V. szakasza foglalja magában a bécsi-dombi, kétszer 780 méter hosszú alagútpárt. Nyugati csomópontjában a földmű és a műtárgyak előrehaladása szemmel látható, már az első gerendabeemelések is megtörténtek, sőt a pályaszerkezet építése is megkezdődött.

Egy hónappal ezelőtt elvégezték az alagútban az első „lyukasztást”, ugyanis megkezdődhetett az első vészátjáró fejtése. A jóváhagyott terveknek megfelelően ezt a munkafolyamatot kizárólag akkor valósíthatta meg a konzorcium, amikor mindkét járat legalább 50 méterrel továbbhaladt a vészátjáró szelvényszámán. Az eredeti tervek szerint gyalogos- átjáróként szolgált volna a vészátjáró, viszont a kivitelezés felgyorsítása érdekében a keresztmetszetet kibővítette a konzorcium. Azért volt szükséges ez a beavatkozás, hogy a vészátjáró anyagszállításra is alkalmas legyen, így több hónapos gyorsítást lehet elérni. Amikor a déli járat végét még fejti a konzorcium, a kibővített vészátjárót lehet organizációs útvonalként használni, ezáltal a déli járat első harmadában meg lehet kezdeni a végleges szerkezet kivitelezését az ellenbolt kialakításával. Természetesen a vészátjáró szelvénye a forgalomba helyezésre a kiviteli terveknek megfelelő méretben fogja szolgálni a biztonságos alagút-üzemeltetést – tudtuk meg a kivitelezést végző SDD Konzorciumtól. 

 

Jelenleg a bal oldali, azaz a déli járat 650 méter alagútszelvényben jár, a geológiai adottságokra való tekintettel továbbra is a legnagyobb biztonságot jelentő alagúthajtással halad a munka. A később elindított északi alagút közel 340 méternél tart. A két járatra vetítve összességében 65 százalékos készültséget ért el a bányászati módszerrel végzett kialakítás. Az alagút zárt szakaszának fejtésével párhuzamosan készül a Nyugati Portál, az alagút kitöréspontjának kialakítása is. 

„Fontos kiemelni, hogy az alagút kivitelezése három nagy részre bontható. Jelenleg zajlik az elsődleges szerkezet építése bányászati módszerrel. A következő hetekben megkezdődhet a végleges vasbeton szerkezet kivitelezése, aminek a vezérgépláncát jelentő zsalukocsi rövidesen megérkezik a felvonulási területre. A harmadik nagy fejezet a belső beépítés, mely az alagút biztonságos működtetését és forgalmi vezérlését jelenti. Az erre vonatkozó kiviteli tervek véglegesítése és mérnöki, valamint megrendelői véleményezése megtörtént, a közútkezelői hozzájárulás birtokában napokon belül benyújtják a tervdokumentációt a hatósághoz” – tudatta a kivitelező. 

A konzorciumnál hozzátették: „A 2022. február 24-én kitört ukrán–orosz háború sajnos alapvetően változtatta meg és befolyásolja nap mint nap a beruházások előrehala- dását. A drasztikus energia- és nyersanyagár-növekedések – a betonacél például 325 százalékkal, a cement 173 százalékkal emelkedett a szerződéskötés óta –, az ellátási problémák teljesen más gazdasági helyzetbe kormányozták a gyorsforgalmi út építését is. Ezek a körülmények az alagút kivitelezése során amúgy is speciális, előre nem látható geológiai viszonyokkal párosulva költségvetést érintő beavatkozásra kényszerítik a projekt minden tagját. A konzorcium számos intézkedésének köszönhetően a 2024. július 1-jei véghatáridő jelenleg még tartható, a hosszabb, déli járat tervezett lyukasztása a nyár folyamán megtörténik.” 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában