Tennünk kell ellene

2021.11.20. 11:18

Iskolai bántalmazás: Szombathelyen cipőt csókoltattak egy gyerekkel – szakembert kérdeztünk

Az iskolai bántalmazás (bullying), főként annak szóbeli formája minden korcsoportban előforduló, világméretű probléma. Egy felmérés szerint 2018-ban minden második gyermek átélt áldozatként ilyen jellegű cselekményt. A problémáról, megoldásairól szakembert kérdeztünk.

Hécz Attila

Fotós: Illusztráció/pixabay.com

Nemrégiben számoltunk be arról, hogy Szombathelyen több fiatal körbevette társukat, majd egyikük a cipőjének megcsókolására kényszerítette.

https://www.kisalfold.hu/kek-hirek/hazai-kek-hirek/iskolai-eroszak-megszolalt-a-megalazott-fiu-edesapja-feljelentest-tesznek-11552657/

Tennünk kell ellene

Az iskolai bántalmazásnak nagyok sokféle formája lehet. Ide tartozik, ha valakit kigúnyolnak, kiabálnak vele, megalázzák, megkérdőjelezik normalitását, vádolják, fenyegetik, kirekesztik vagy inzultálják. A csúfolás, a gúnynév, valamilyen testi jellemzőre, negatív tulajdonságra vagy hiányosságra való utalás szintén sérti az érintett gyermek méltóságát.

– A szóbeli bántalmazás formái közül külön említést érdemel a kirekesztés, ahol az érintettet nem vonják be a közös tevékenységekbe, nem reagálnak megnyilvánulásaira, tetteire, csak a legszükségesebb esetekben kommunikálnak vele – mondta Szabó Adrienn klinikai gyermek-szakpszichológus. – A jelenséget távolságtartás, lenézést kifejező metakommunikáció, közöny kíséri.

Előfordulhat, hogy a pedagógus már a kialakult helyzettel szembesül, és csak annyit vesz észre, hogy a szenvedő fél nem is akar az adott csoporthoz csatlakozni, önszántából kerüli velük a kontaktust.

A hatás nem marad el

– A verbális bántalmazás hatása hosszabb idő után érezhető leginkább, amikor a bántalmazott gyermek önbizalma, énképe sérül – jegyezte meg a szakember. – A verbális agresszió lehet nyílt, de akár rejtett is, és minden esetben a másik képességeit, készségeit, természetét vagy tulajdonságait támadja. A bántalmazó minden esetben tudatában van annak, hogy mondandójával megbántja a másikat, rossz érzéseket kelt benne.

Korábban elsősorban a felsőbb évfolyamokat érintette a jelenség, és főként a fiúkat érte zaklatás nyílt támadás formájában. A lányok körében a zaklatás közvetettebb formái figyelhetők meg, úgymint csoportból való kirekesztés, rágalmazás vagy pletykák. A szakember szerint a kisebb korban inkább fizikai bántalmazásban megnyilvánuló formák nagy része serdülőkorra verbális erőszakká alakul. Ez nem jelenti azt, hogy a bántalmazó viselkedés eltűnik, sajnálatos módon serdülőkor táján éppen a gyakoriság növekedését lehet megfigyelni.

Kiből válhat bántalmazó?

– A vizsgálatok azt mutatják, hogy az impulzív, gyengébb önkontrollal rendelkező, de gyakran népszerű, jó szociális intelligenciájú egyének válhatnak inkább elkövetővé, de természetesen a temperamentumbeli sajátosságokat és az egyéb rizikófaktorok hatását sem hanyagolhatjuk el –magyarázta a szakpszichológus. – A megfélemlítő személy viselkedését kiválthatja a népszerűségre való törekvés, hogy erősnek lássák, illetve, hogy felhívja magára a figyelmet. Lehet a háttérben féltékenység, esetleg őt magát is megfélemlíti valaki.

Az áldozatokból később gyakran válnak bántalmazók. Nem is gondolnánk, de rendkívül fontos szerep jut a szemlélőknek: passzív viselkedésük, figyelmük a bántalmazót erősíti. Ők a közönség, akik „beleegyezésükkel” jóváhagyják az adott viselkedést.

Közösen kell cselekednünk

– A gyermek kirekesztése, bántalmazása fejlődésének minden vonatkozását érinti – magyarázta a pszichológus. – Így fizikai, érzelmi, szociális, erkölcsi és szellemi torzulásokkal is számolnunk kell. A megelőzés és a beavatkozás csak összehangolt lehet. A legtöbbet természetesen a megelőzéssel tehetünk, ha nem hagyjuk, hogy az ilyen helyzetek egyáltalán megtörténhessenek. Ebben szülőnek, tanárnak, osztályközösségnek egyaránt felelőssége van.

A klinikai szakember szerint nagyon fontos, hogy – ha nem is volt még részünk benne – megismerjük, felismerjük a jelenséget: beszéljünk róla és tegyük világossá, hogy ez a viselkedés elfogadhatatlan. A jelenség legjobb ellenszere az egészséges és jól működő közösség, amely kiáll tagjai mellett. Ebben jelentős szerep jut az osztályfőnököknek.

– Hatékony eszköz még az érzékenyítés, példák, filmek vagy megtörtént esetek feldolgozása – emelte ki Szabó Adrienn gyermekpszichológus. – A történteket, azok tanulságait minden szereplővel át kell beszélni, lehetőleg a szülők bevonásával.

Képalá: (iskolai bántalmazás illusztráció)

Az iskolai bántalmazás az erőszak egyik formája. Olyan világméretű probléma, ami a gyermekek felét érinti.

Az iskolaőrök útját állhatják az erőszaknak

Már a második tanévben teljesítenek szolgálatot az iskolaőrök. Győr-Moson-Sopron megyében összesen huszonhat egyenruhás vigyázó teljesít szolgálatot. Az eddigi tapasztalatok alapján a tanárok komoly segítségnek tekintik jelenlétüket az iskola területén történő fegyelmezésben. A Győri Tankerületi Központban 2020 szeptemberétől Győrben két intézményben, a Kossuth Lajos Általános Iskolában és a Radnóti Miklós Általános Iskolában teljesít szolgálatot iskolaőr.

Egyenruhájuk már önmagában is tekintélyt parancsoló. Jelenlétük a diákokat sokkal visszafogottabbá, fegyelmezettebbé tette. A gyerekeket nehezebben fegyelmező pedagógusok mindenkor segítséget kérhetnek az iskolaőröktől a renitensekkel szemben. A fegyelmezetlen diákokkal az egyenruhás négyszemközti beszélgetés keretében ismerteti az iskola szabályait, de az egyik intézményvezető olyan esetről is beszámolt, amikor a diák keresi fel problémájával az őrt. Az iskolák vezetése az iskolaőrökkel folyamatosan egyeztet a várható programokról, illetve feladatokról.

Hasonlóan kedvező tapasztalatokról számoltak be a soproni SZC Vas- és Villamosipari Technikumban is. Itt a legszembeötlőbb változás a reggeli érkezésben, a folyosók és mosdók rendjében történt, a diákok viselkedése a szünetek alatt nagyon kedvező irányba változott.

Kijelenthető, hogy az iskolaőrök jelenléte egyaránt növelte az oktatók és a tanulók biztonságérzetét. A szolgálatot teljesítők folyamatos visszatartó erőt jelentenek, a „Tanári Napló” alkalmazásba bekerült „Iskolaőr értesítése” funkció pedig a gyors és könnyű elérhetőségüket biztosítja. Az iskolaőrök munkáját dicséri, hogy a tesztelésen kívül eddig sehol sem volt szükség sürgősségi hívásukra.

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában