szerethető és tekintélyes univerzitás

2021.07.21. 19:12

Új rektor a győri egyetemen

Szerethető és tekintélyes egyetemet szeretne dr. Baranyi Péter, aki július 1-jétől látja el a Széchenyi István Egyetem rektori feladatait az új szervezeti modellben.

Werner Krisztina

Dr. Baranyi Péter több mint száz egyetemen volt előadó, évekig tanított ázsiai intézményekben. Az általa megalkotott új kutatási tudományterület a digitális tudásra épül, matematikai és informatikai találmányait világszerte alkalmazzák. A professzor művészi igényességgel alkot – tudományos pályája kezdetén egy avantgárd szobráért díjat kapott, amiért két hétig Cézanne szobájában lakhatott –, a harmóniát és az esztétikumot egy matematikai képletben is képes megteremteni. Egyetemi ember, akinek az univerzitás egyszerre jelent művészeti, tudományos és életminőséget. Beiktatásával a Széchenyi István Egyetem a XXI. században landolt.

Nincs és nem is lesz kerítés

– Túl van rektorságának első három hetén. Milyen teendői voltak, milyen impressziói vannak?

– Nem teljesen mennyből villámcsapásként ért a feladat, jól felkészültünk, hogy az átadás-átvétel zökkenőmentes legyen. Nyári szünetben vagyunk, nem a napi égető feladatok vannak előtérben, hanem a felkészülés a komoly munkára.

– Korszakos elődei voltak – Czinege Imre (2002–2005), dr. Szekeres Tamás (2005–2013), dr. Földesi Péter (2013–2021), akik más-más karaktert tettek hozzá az egyetemhez. Hogyan folytatja az elődök munkáját?

– Köszönöm Szekeres és Földesi professzor uraknak, hogy segítettek abban, hogy megfogalmazhassam a víziómat, ami a szerethető és tekintélyes univerzitás. Nagy megtiszteltetés és megelőlegezett bizalom, hogy a munkájukat folytatom. Az, hogy az egyetemnek nincs és nem is lesz kerítése, szimbolikusan is azt jelenti, hogy aktívan részt veszünk a térség jövőjének feltalálásában.

Hiszem, hogy a különböző tudományterületek és a művészetek kölcsönösen gazdagítják egymást, ezáltal erősödnek az intézményi karok.

A híres egyetemek emberközpontúak

– Világot járt professzor, négy éve a tudományos doktori iskolát vezeti az egyetemen, azt gondolom, pontosan tudja pozicionálni az egyetemünket és látja a kitörési pontjait. Hol tartunk és hova juthatunk?

– Sokat voltam Ázsiában, Kínában és Japánban sokáig, Dél-Koreában rövidebb ideig és a másik irányban, Amerikában, Ausztráliában is sokfelé. Az egyetem mindenhol az egyik legbonyolultabb szerkezet, mert versenyez az oktatásban, a kutatásban, az üzleti világban. Én azt fogalmaztam meg, megtapasztalva a nagy egyetemek működését, hogy a hallgató, a tanár és a tudós egyaránt egységesen pillérei az egyetemnek, fontos, hogy ők is jól érezzék magukat, megkapják azt a szellemi kényelmet és nyugalmat, ami az eredményes munkájuk feltétele.

– Elolvastam egy rövid prezentációját Japán, a felkelő kutatás országa címmel, amiben ki is emelte az ottani szellemi kényelmet és a miliőt. A nagy kérdés mégiscsak az, hogy a nyugati típusú, angolszász oktatási kultúrára épülő egyetemek vagy a keleti típusú egyetemek – Japánban a laborokban „laknak” a hallgatók, hálózsákokban alszanak, mindent alárendelnek a kutatásaiknak – lehetnek-e hatékonyak Magyarországon.

– Én inkább onnét indulnék ki, hogy mindkét oktatási kultúrában tisztelik és szeretik az embert. Az angolok az angol stílusban, az ázsiaiak az ázsiai stílusban. A híres, nagy egyetemeken nagyon magas az emberközpontúság. Megtaláljuk a saját utunkat a kelet-közép-európai, magyar kultúránkban. Az üzenet mindegyik helyen ugyanaz: a tanáraink, a hallgatóink, a szakembereink, a munkatársaink a legfontosabbak. Mi élő egyetem vagyunk, a munkaidő után is színes élet van a campuson, a város szövetében létezünk. Nincs kerítésünk, bármikor lehet hozzánk jönni és mi is szívesen megyünk.

– Említette, hogy nem úgy esett be a rektori pozícióba, nyilván vannak sejtései arról, hogy a tavaly augusztusban felépített egyetemi modellben mi a rektornak a feladata. Ezt már tisztán látja?

– Feladatom egyrészt világos, másrészt természetes. Az számomra teljesen tiszta, hogy az eddigi tapasztalataimmal a legjobban szolgáljam a hallgatókkal és munkatársakkal közösen létrehozott 2020 és ’30 közötti fejlesztési tervet. Világos számomra, hogy ez csapatmunka. A hallgatók, a munkatársak, a vezetőség közösen megfogalmazott egy tervet és ezt közösen fogjuk végrehajtani. Közös lehetőségünk és közös felelősségünk, hogy a térség gazdaságának, társadalmának jövőjével kapcsolatos kihívásokra széles látószögű és integrált válaszokat tudjunk megfogalmazni. Ezen belül én a tudományos részre szeretnék erősen fókuszálni.

Tizenöt év munkája berobbant

– A tudományos térben nagy elismeréssel szólnak a munkásságáról, egyik szakterülete a virtuálisvalóság-alapú, komplex operációs rendszer, ami az én olvasatomban annyit üzen, hogy ez nagyon XXI. századi kutatás. El tudná mondani, mi ez?

– Egy tudóstól ilyet nagy felelősség kérdezni, mert nem lehet leállítani és napokig fog beszélni. Kutatásaim egy része erősen matematikai jellegű, és van filozófiai jellegű oldala is. A matematikai jellegű munkáimba nem mennék részletekbe, ha megengedi, mert ahhoz rengeteg előismeret szükséges, csak annyit szeretnék mondani, hogy kétszáz év alatt fejlődött ki a szinguláris érték felbontás, ami a mátrix algebra egyik legnagyobb áttörése. Én ezt átdolgoztam folytonos függvényekre, majd többdimenziós változatra is, amit úgy hívok, hogy tenzorszorzatmodell-transzformáció. Úgy tudnám elmondani, hogy nagyon bonyolult, összetett rendszermodelleket próbálok lebontani egyszerű, jól érthető összetevőkre. Szétbontom a bonyolult matematikai leírást egyszerűbb elemekre, annak valamilyen kombinációjára. Ez a matematikai transzformáció az irányításelméletben külön iskolát teremtett és hidat képez a klasszikus matematikai leírásmódok és az új, mesterséges intelligenciában használt lágy számítástudományi eszközök között. Tizenöt év munkája egyszer csak berobbant és most már az egész világon használják. Érdekes, hogy a tudomány világában is mennyit számít a szerencse.

Nem engedtem el az elméletemet, nem törődtem bele, hogy csak én hiszek benne. Ez egy érdekes tanulság az életemben, a szívem mélyén éreztem, hogy ez fontos és utolérte az idő a felfedezésemet.

– Új tudományterületet is alkotott, a kognitív infokommunikáció fogalmát, szemléletmódját az ön és tanítványa, Csapó Ádám nevéhez kötik. Szintén volt tanítványaival közös találmányban jegyzik a nevét a virtuálisvalóság-alapú böngészőben.

– Az infokommunikáció tágabb értelemben az informatikai eszközökön végzett kommunikációt és feldolgozást jelenti. Hétköznapi nyelven azt mondanám, hogy a mobiltelefontól kezdve az interneten, böngészőkön át minden, ami az új generációnak a kezében ott van, éjjel-nappal használja, figyeli. Az infokommunikációs világ filozofikus kérdését tettem föl 2010-ben Csapó Ádámmal, akkori tanítványommal, ma már híres kutatóval.

A digitális eszközökkel összeolvadva új ember „született”, akinek merőben új kognitív képességei jelentek meg ebben a környezetben.

A kognitív infokommunikáció azt kutatja, hogy ennek az új embernek milyen kiterjesztett képességei vannak az életében, a tudásában, a cselekedeteiben. Nézzünk meg egy mai gyermeket! Kezében a mobiltelefonnal nő fel, és az agya már másképp fejlődött. Változott a társadalmi beilleszkedése, a mentális képességei. A változás a következő generációban még inkább megjelenik, az is lehet, hogy előbb-utóbb a fejünkben lesz egy csip, ami már telefonál és önti az internetinformációt a gondolkodásunkba. Most ott tartunk, hogy a hallgatóink tanulnak könyvből, telefonon, weben, teljesen hibrid módon. Ez az új hallgató miben lett jobb? Miben lett kevésbé jobb? Erről szól a kognitív infokommunikáció. A természetes és mesterséges digitális világ kognitív képességei összekeverednek, mint egy koktél. Ezt a koktélt vizsgáljuk és kutatjuk. Itt külön figyelmet fordítunk a 3 dimenziós virtuális valóságra. Egyértelműen látszik, hogy ez már nem csak jövőkép az életünkben.

A tudósvilág két százalékában

– A kutatási eredményeit oktatóként is alkalmazza?

– Az én laboromban informatikusok és pszichológusok is egyaránt vannak, és ugyanazon a témán dolgoznak. Én a tudományt a maga multi- diszciplinaritásával együtt és a művészetet egynek látom, és valahol az én lelkemben is egyként vannak. A matekkönyvemet is úgy írtam meg, mint egy ilyen regényt. Az eleje patetikusan indul, a közepén hömpölyög és a végén egy nagy csattanó. Az én fejemben a tudomány és a szépség egy tőről fakad. A képletemen, amit létrehoztam, megmondom őszintén, a jelölést azért változtattam, mert leírva, kinézetileg nem volt szép. Belátom, ez viccesen hangzik. Kínában és Japánban jött az első gondolat ezzel kapcsolatban, mert ott láttam, hogy óriási energiát fektetnek a kandzsikba, hogy szépek legyenek. Külön művészete van ezeknek az írásjeleknek. Ott éltem ebben a világban, lerajzoltam a képletemet és azt láttam, hogy nem elég szép. Kicseréltem egy-két jelölést benne és így szeretek ránézni, mert szép lett. Külön törődtem vele, hogy jó érzés legyen ránézni. A lányom építésznek tanul, sok rajzművészi és festői díjat nyert gyerekként. Egyszer megkértem, hogy a képletemet is rajzolja le, hogy ő hogyan látja. Amennyire lehet, azt a kalligrafikált képletet használtam, amit ő akkor lerajzolt. Ennyire meg tud szeretni az ember egy képletet, hogy külön művésszel is megrajzoltatja, de ez Ázsiában természetes. Nemcsak a képletet, hanem a mögötte húzódó teljes szerkezetet is széppé tesszük.

– Közel ötezer hivatkozásban szerepel a tudományos munkássága, ami a műszaki tudomány területén nagyon magas. Korosztályában talán a legtöbb?

– Mindig van, aki többet ér el nálunk. Ők a példaképeink. De nem ez a verseny a fontos, hanem hogy elmondjuk, ha hiszünk abban, amit kitalálunk. Az egyik kedvenc mondatom: Condita decrescit, vulgata scientia crescit. A megosztott tudomány gyarapszik, az elrejtett elvész.

– A Stanford Egyetem kiadott egy listát, ami 31 paraméter alapján vizsgálta a tudósokat. Eszerint ön a világ tudósainak első két százalékába tartozik. A két százalékba tartozó magyar tudósok között – beleértve az elhunytakat is – a negyvenedik. Ezért egy filozofikus kérdés a végére: ha a világ két százalékába tartozó tudós rektor a hátára veszi az egyetemet, milyen messzire juthatnak a intézményi ranglistán?

– Szerintem sikereket csapatban érhetünk el. A Széchenyi István Egyetem tudósai is értik, látják a jövőt, az azt formáló irányokat, amit el kell mondanunk, közkinccsé kell tennünk a térség számára. Az QS világranglistáján intézményünk előkelően a 801–1000. helyen szerepel, emellett idén másodszor került a világ legjobbjai közé a Times Higher Education listáján, amely az egyetemeket az ENSZ által megfogalmazott, 17 fenntartható fejlődési cél alapján vizsgálja. A további fejlődést segíti, hogy a modellváltás következtében a következő időszakban egyre inkább saját lábára áll intézményünk. Sikereink eddig is közös munka eredményei voltak és ezután is azok lesznek. Minden kézre egyaránt szükségünk van.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában