2020.05.29. 10:53
Szigetközi kerékpárút – új bringás ház várja a turistákat Dunaszegen, burkolatfejlesztés idén nem lesz
A szigetközi bringaút megyénk fontos kerékpáros „ütőere”. A kilencvenes évek közepén épített út vonzza az idegenforgalmat, a belföldi és a külföldi kerékpáros turisták szívesen tekernek rajta. A népszerű kerékpárút infrastruktúráját sikerült érdemben erősíteni pályázati támogatással, az aszfaltcsíkot azonban nem korszerűsítik idén.
2020.05.27. Riport a szigetközi bringaútról, Fotó: Csapó Balázs Kisalföld
Fotó: CSAPO BALAZS
Bizakodás
„Remélhetőleg, minél előbb teljesen véget ér a járvány és sok kerékpáros turistával számolhatunk Győr és Mosonmagyaróvár között. Reálisan nézve, jövőre bízhatunk teljes értékű nyári szezonban.
Várhatóan egy esztendő múlva pedáloznak annyian a Szigetközben, mint normál körülmények között az előző években” – kezdte Babos Attila, Dunaszeg polgármestere.
Szigetközi kerékpárút – új bringás ház várja a turistákat Dunaszegen
Vizes blokkok, szállás
A Szigetközi Fejlesztési Tanács elnöke hozzátette: a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból, vagyis TOP-os pályázati pénzből jelentősen bővült a kerékpáros infrastruktúra a Szigetközben.
Útközben új vizes blokkokat vehetnek igénybe a bringások több helyszínen, zuhanyzásra, sőt, éjszakai szállásra is lesz lehetőség Dunaszegen.
Bringáról kenura és oda-vissza
„Úgy modernizáltuk a rendszert, hogy aki kenuval érkezik a Dunán, könnyedén bringára pattanhasson. Ez oda-vissza is működik. Így a kerékpárosok is belekóstolhatnak a vízi turizmus szépségeibe, ha kedvük támad erre” – közölte Babos Attila.
A TOP-os fejlesztések célegyenesben vannak, az újdonságok táblázása most folyik, gyakorlatilag minden korszerűsítés a kerékpárosok rendelkezésére áll.
Egyelőre folytatás nélkül
Az élvezetes bringatúrákhoz a jó minőségű út szintén „alap”. E téren azonban rossz hírünk van: nem folytatódnak a tavalyi korszerűsítések. Egy éve Győr határától a Dunaszeg utáni Gyulamajorig a külterületi szakaszokat tették rendbe.
„A szigetközi bicikliúton társaságunk beruházásában felújítási munkák nem várhatók 2020-ban, de természetesen kollégáink folyamatosan végzik az üzemeltetési és fenntartási feladatokat valamennyi kezelésünkben lévő kerékpárúton” – közölte kérdésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs vezetője.
Váltakozó útfelület
Pedig Gyulamajortól egészen Mosonmagyaróvárig nagyon aktuális a fejlesztés a bringaúton. „Folyamatosan lobbizunk azért, hogy a szóban forgó szakaszt felújítsák. Egyelőre nincs forrás erre. A feladat sürgető, a Mosonmagyaróvárhoz közeli szakaszok rosszabb állapotban vannak, mint azok a Győr közeliek, ahol tavaly dolgoztak az útépítők.
Célunk, hogy a belterületi szakaszokon is jó útfelület várja a kerékpárosokat. Nem szerencsés, ha a jó és rossz minőségű szakaszok folyamatosan cserélik egymást” – tette hozzá Babos Attila.
Jó és rossz szakaszok
Az említett 22-es csapdája eredményezi, hogy Ásványráróig egymást váltják a jó és a rossz utak. Úgy, hogy a településeken gyakran a szürke ötven árnyalatában „pompázik” az aszfalt. Kivétel ez alól Dunaszeg, ahol 290 millió forintnyi uniós forrásból, 2,2 km-en át újult meg a falun át vezető út. Gyulamajor után különösen az Ásványráró és Hédervár közötti bringás szakasz „kiállt” segítségért.
Akik a Szigetköz szívében készülnek tekerni nyáron, a püski temetőtől a lipóti Fő utcáig, öt km hosszan meglepődnek majd. Korábban borzalmas utakkal szembesültek az autósok és a kerékpárosok itt. Ez a szakasz a Magyar Falu Program révén „nagygenerálon” esett át tavaly.