Légimentés megyénkben

2020.03.04. 06:55

Sopron és Mosonmagyaróvár mentőhelikopterrel messze van – térkép

Az utóbbi négy évben a korábbiakhoz képest tízszeresére nőtt a légimentések száma Győr-Moson-Sopron megyében. A mentőhelikoptereket nem csak súlyos közlekedési balesetekhez, újraélesztésekhez, kritikus betegek szállításához is riasztják. Sopron és Mosonmagyaróvár környékére gyorsabban érkeznének a gépek, ha megépülne a Pápára tervezett új légi bázis.

Szeghalmi Balázs

Fotók: Huszár Gábor

Egyre több vészjelzés

Az 1-es főút gönyűi szakaszán történt baleset a közelmúltban. Aki látta a karambolról készült felvételeket, azt hihette: kicsit ütközött két kocsi, nincs nagy baj. Mégis a légimentők érkeztek a Duna-parti településre. Úgy tűnt ugyanis, hogy az egyik utas gerince súlyosan sérült. Miután a bajba jutott embert a helikopter a Petz-kórházba szállította, kiderült: szerencsére nem szenvedett komoly egészségkárosodást.

2015-ben 11-szer riasztottak mentőhelikoptert Győr-Moson-Sopronba, 2016-ban már 20-szor, 2017-ben 51-szer. 2018-ban bőven meghaladta a 100 esetet a légimentések száma szűkebb pátriánkban. Nagy Boglárka, a Magyarországi Légimentésért Alapítvány alapítója megerősítette: tavaly tovább emelkedett a légi beavatkozások száma az Észak-Dunántúlon.

Mentőhelikopter is érkezett ahhoz a szerencsétlenül járt favágóhoz, aki négy métert zuhant és több mázsás faág esett a testére munka közben Kajárpécen tavaly év végén.

Saját gépek

Hazánkban a légimentés fontos lépést tett tavaly év végén. 2019 és 2020 fordulóján állt szolgálatba az összes magyar tulajdonú, korszerű mentőhelikopter – kiváltva az eddig bérelt osztrák gépeket. Győrfi Pál tájékoztatása szerint a kilenc új helikopter robotpilótával, éjjellátóval, időjárásradarral rendelkezik. A helikoptereket lélegeztető és újraélesztő, ultrahang-berendezésekkel is ellátták – tette hozzá az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs igazgatója.

Ameddig az osztrákoktól kölcsönzött gépeket használtuk, nem csak a felségjelzés „bántotta” a szemünket. Jelentősebb gondnak számított, hogy nem volt tartalék helikopterünk. A két hónapja csatasorba állt plusz két helikopter révén a műszaki hibák nem okozhatnak fennakadást a mentésben.

Mentési norma

Az Európai Unió által támogatott mentés szakmai norma alapján az egészségkárosodást követően a vészjelzés adásától számított 15 percen belül a mentőknek el kell kezdeni a beavatkozást a helyszínen. Ez a normatíva érvényes a helikopteres légimentésre is.

Országosan hét légimentőbázis működik – Budaörsön, Sármelléken, Pécs-Pogányban, Szentesen, Miskolcon, Debrecenben és Balatonfüreden –, Győr-Moson-Sopron az utóbbi ellátási területéhez tartozik. Ha a balatonfüredi bázis helikopterét már riasztották, Budaörsről vagy Sármellékről is útnak indulhat a segítség megyénkbe.

Távoli városok

Ha a térképre nézünk és a legközelebbi Balatonfüredről számoljuk a repülési időt, akkor is van megyénknek olyan része, ahová a helikopterek nem érnek oda 15 perc alatt. Emiatt főleg Sopron és a város környéke számít „fekete foltnak” a légimentésben, de Mosonmagyaróvár és térsége sincs jó helyzetben e téren.

Közel évtizedes terv szerint Pápán építenek légimentő bázist. Így megfelelően le lehetne fedni az észak-nyugat dunántúli településeket és biztosítani a 15 perces normát. Pápa mellett szólnak a katonai repülésben elért eredmények is. Lapunk több szervezettől is kérdezte, hogyan állnak a pápai bázis tervei, de sok új információt nem kaptunk.

Új üzemanyag-kutak

„Az új helikopterek lehetőséget adnak a magasabb szintű, minőségi ellátás biztosítására, amelyet a tervezett, új légimentő bázisok épülése, a meglévők felújítása, bővítése tovább támogat. Hazánk területén hét különböző helyszínen új üzemanyag-kutak létesülnek, amelyek tovább növelik a légimentés lefedettségét” – válaszolta lapunknak az ORFK Kommunikációs Szolgálata.

(Amióta saját mentőhelikopterek repülnek hazánkban, a légimentés technikai feltételeit a rendőrség biztosítja, az egészségügyi szakmai irányítást az OMSZ végzi – a szerk.)

Győr-Moson-Sopron megyében több mint kétszázszor kellett mentőhelikopternek segítenie az utóbbi két évben. Fotók: Huszár Gábor

80-90 millió forint

A Kisalföld más forrásból úgy tudja: az Észak-Dunántúlon új légibázis telepítésére továbbra is a pápai katonai repülőtér az elsődlegesen kiszemelt helyszín. A beruházás költsége a legoptimálisabb esetben 80-90 millió forint.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában