2019.12.07. 08:21
Késelés után – Pszichológusok segítenek feldolgozni a történteket
Osztályfőnöki órával kezdődött a nap minden diáknak a Jedlik Ányos Gimnáziumban. A csütörtöki eseményeinek feldolgozását segítendő három pszichológus érkezett az iskolába a megyei Pedagógiai Szakszolgálattól.
Forrás: Rendőrség
A Győri Szakképzési Centrum Jedlik Ányos-középiskolájában az egyik tizedikes osztályban csütörtökön órán egy diák késsel támadt a tanárára.
– Az ilyen szituációkat sokszor nehéz megelőzni, mivel nincs mindig észlelhető jele annak, ha valaki a környezetére veszélyessé válik – tudtuk meg Rogácsné Szimeiszter Helgától, a megyei pedagógiai szakszolgálat győri tagintézmény-vezetőjétől.
„Sosem egyetlen kiváltó ok van, hanem sok egymással összefüggő tényező indítja el a folyamatot”
– mondta a szakember. – Ezek nagyon különbözőek lehetnek. Összefügghetnek családi vagy társas problémákkal, iskolai kudarcokkal, de akár pszichés rendellenességek is állhatnak a háttérben.
Arra a kérdésre, hogyan lehet segíteni a diákoknak feldolgozni a traumát, azt válaszolta: az iskolapszichológusok mellett komoly szerepe van a környezetnek, a család, a barátok és a pedagógusok támogatásának. A gyerekeknek nyitott, befogadó közegre van szükségük, de az szintén lényeges, hogy ők is keressék a lehetőséget arra, hogy a történtekről beszélhessenek.
Egy ilyen eset mindenkiből más reakciót vált ki, jelentkezhetnek alvásproblémák, hangulatingadozás, indokolatlan sírás, befelé fordulás, de romolhatnak a tanulmányi eredmények is. Fontos, hogy türelmesek legyünk azzal, aki tanúja például egy támadásnak, mert az első sokk után általában hárítás figyelhető meg a történtekkel kapcsolatban. Ez nem az illető érdektelenségéből vagy érzéketlenségéből adódik, hanem a feldolgozás egyik fázisa. Ehhez társulhat az érzelmekkel való küzdelem és indokolatlan bűntudat is.
A lelki gyógyulás következő lépcsőfoka az események megértése, a környezeti kapcsolatok helyreállítása és végül a mindennapi rutinhoz való visszatérés.
Személyenként változó, hogy valaki egyedül is tud-e kezelni egy ilyen helyzetet vagy segítségre van hozzá szüksége. A feldolgozatlan trauma azonban hosszú távú következményekkel járhat: sérülhet a személyiség, depresszió és pánikbetegség is kialakulhat.
A mihamarabbi feldolgozás érdekében fontos, hogy ne csak a szörnyű esetben közvetlenül érintett intézményben, hanem a többi iskolában is megadják a lehetőséget a tanulóknak arra, hogy kérdezzenek és kibeszélhessék magukból, ami foglalkoztatja őket. A megyei pedagógiai szakszolgálat győri tagintézménye a jövőben is az iskolák, a diákok rendelkezésére áll, ha segítségre van szükségük – mondta Rogácsné Szimeiszter Helga.
Szigorodhat a házirend
Szakpszichológusok elhelyezésén és a házirend szigorításán gondolkodnak a Jedlik-középiskolában – közölte Gede Eszter, a Győri Szakképzési Centrum kancellárja az M1 csatorna tegnapi híradójában. Mint mondta: fontos, hogy felhívják a tanárok, tanulók figyelmét arra, hogy ha bármelyik diáknál problémát észlelnek vagy meggondolatlan kijelentéseket hallanak, azt nem szabad félvállról venni. A megkéselt tanárnő állapotáról annyit lehet tudni, hogy stabil.