2025.05.26. 20:49
Ezek a magyar vasútvonalak újulhatnak meg idén - Van köztük észak-dunántúli szakasz is
Akár már idén megkezdődhet több fontos vasútvonal egy-egy szakaszának felújítása az Európai Beruházási Bank által nyújtott hitelből. A vasútvonalak között van az 1-es vonalon Almásfüzitő–Komárom szakasz is.
Egy konferencián a MÁV vezérigazgató-helyettese mutatta be a pontos projektlistát, hogy milyen felújításokat tervez az állami vasúttársaság 2025–26-ban. A vasútvonalak között van az 1-es vonalon Almásfüzitő–Komárom szakasz is –írja a Világgazdaság.

Forrás: MW Archívum
Már idén belevághat több forgalmas hazai vasútvonal és vasútállomás megújításába a MÁV, ha sikerrel zárulnak az Európai Beruházási Bankkal folytatott tárgyalások – ez derült ki abból a prezentációból, amelyet Pósalaki László, a MÁV pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese mutatott be a Közlekedéstudományi Egyesület április 10-i bükfürdői konferenciáján, ahol a felújítások pontos listáját is ismertették. Ahogy az a Világgazdaság cikkében olvasható: összesen 880 milliárdot fordítana fejlesztésre öt év alatt a MÁV a magyar vasútvonalakra.
Vasútvonalak: 880 milliárd fejlesztésre
Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly augusztusban jelentette be, hogy a kormány nem halogatja tovább a a hazai vasúti infrastruktúra fejlesztését , ezért a magyar állam képviseletében egymilliárd eurós hitelkérelemmel fordul az Európai Beruházási Bankhoz. Ez azonban nem a teljes összeg, a hitel ugyanis újabb egymilliárd euróval egészül ki az állam részéről, így összesen mintegy 880 milliárd forintot meghaladó mértékben kezdenek vasútpálya-építési programba.
Mint írja a Világgazdaság: a fejlesztésekre óriási szükség is van. Magyarországon körülbelül 6500 kilométer vasútvonal van használatban, amelyből 1200 kilométernyit felújítottak ugyan az elmúlt 15 évben, azonban 50 százalékuk még mindig sebességkorlátozott a pályák állapota miatt. A minisztérium számításai szerint csak a szinten tartáshoz évente 90 kilométernyit kellene átépíteni, tehát nem elegendők az EU-s források. Utoljára a januári Közlekedési Infón beszélt a Beruházási Bankkal folytatott tárgyalásairól Lázár, akkor azt mondta, hogy új szakaszba léptek ezek a tárgyalások. Május 27-én, kedden ismét Közlekedési Infót tart a miniszter, vélhetően erről is beszélni fog.
Az előadásból kiderül, hogy a beruházási hitelből finanszírozott vasútvonalak a TEN-T hálózat részei, nemzetközi teher- és személyforgalom és katonai mobilitás szempontjából is kritikus elemek. Azonban nem csak vasútvonalakat újítanák meg, a projektlista tartalmazza több szakaszon az ETCS 2 és központi forgalomirányítás kiépítését is.
Az EIB projektek prioritási sorrendben vannak feltüntetve:
- Központi forgalomirányítás fejlesztése 4 vonalon. Ezek 70-es (Budapest–Vác–Szob, 80-as (Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely), 100a (Budapest–Cegléd Szolnok) és 140-es (Cegléd–Kecskemét–Szeged).
- 140-es vonalon Kiskunfélegyháza–Szeged Rendező vasútvonal korszerűsítése
- a 30-ason a Székesfehérvár–Lepsény pályafelújítás
- a 20-as vonalon Veszprém–Boba pályafelújítás
- Gubacsi híd rekonstrukciója
- Városligeti elágazás–Kőbálya-Kispest–Vecsés, Monor–Albertirsa pályakorszerűsítése, illetve ETCS2 kiépítése Városligeti elágazás–Kőbánya-Kispest között
- az 1-es vonalon Almásfüzitő–Komárom szakasz fejlesztése
- 7 + 1 transzformátor alállomás fejlesztése az 1-es, 40-es és 80-as vonalakon
- a 142-esen Dabas–Lajosmizse–Kecskemét vonal villamosítása és elővárosi fejlesztése
- Székesfehérvár–Poprác távközlés, erősáram és biztosítóberendezés fejlesztése
- Hatvan–Füzesabony egyszerűsített korszerűsítése
- Eszközbeszerzés, munkagépek
- Szolnoki állomás pályafelújítás
A vasútvonalakkal párhuzamosan a MÁV 36 állomás felújítását tervezi, ebből 14-et a Magyar Falu Programon keresztül újítanának meg. Többek között renoválnák Esztergom Kertváros, Martonvásár, Balmazújváros, Villány, Tokaj és Várpalota állomásokat.
A legnagyobb beruházásnak a gyulai felvételi épület építése ígérkezik, amit 3,3 milliárdból terveznek megvalósítani.

A tavaly augusztusi Közlekedési Infón Lázár János arról is beszélt, hogy a mozdonyállomány átlagéletkora meghaladja a 45 évet, szerinte az egyik lehetőség a probléma orvosolására, hogy magunknak gyártunk járműveket. Ehhez nemzetközi tudásra is szükség van, mert nem olyan egyszerű, részben ezért próbálják folyamatosan megszerezni a spanyol Talgót. A másik opció, hogy használt mozdonyokat és motorvonatokat szereznek be.
– Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött »fürkészként« kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben. Sok százmillió eurós felhatalmazást kaptam Orbán Viktortól – mondta a miniszter, aki később elárulta, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a svájciakkal egy motorvonat beszerzésről.
A világgazdaság cikkében az is olvasható: szintén óriási fejlesztés a Budapest–Belgrád vasútvonal építése, amely a tervek szerint idén év végén készülhet el, miután a készültségi szint 90 százalékot is elérte.
További részletek a Világgazdaság oldalán.