2025.05.23. 17:17
Hidakat építenek, amik összekötnek bennünket - fotók, videó
Hídépítők, leendő hídépítők, társszakmák szakemberei jöttek össze pénteken Győrben a Széchenyi István Egyetem és a Hídépítők Egyesülete közös szervezésében a Hídépítők Napján az egyetem Bridge Hallgatói és Oktatói Klubjában. Mint mondják, a híd nem csak a tájakat, az embereket is összeköti.
A hidak és hídépítők napján diákok, egyetemi hallgatók jöttek össze Győrben a Széchenyi István Egyetem Bridge Hallgatói és Oktatói Klubjában. Láthatatlan híd, a szakma szeretete, tisztelete köti össze a résztvevőket.

Fotó: wikipédia.hu
Híd emberek és tájak között
Az eseményen a házigazdák nevében dr. Szép János, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karának dékánja köszöntötte a vendégeket. Beszédében felelevenítette, hogy az egyetem jogelődje a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola (KTMF).
– Meghatározó intézmény volt a hidász szakma képzésében. Az intézmény 1968-ban jött létre Budapesten a Szerb utcában, majd fokozatosan költözött át Győrbe. Kis túlzással egy évfolyam jött a városba. Hidász üzemmérnök képzés volt Győrben, hídépítéssel, hídtervezéssel, hídfenntartással foglalkoztak – emlékeztetett beszédében a dékán, aki magas színvonalú oktatás területéről kiemelte dr. Klatsmányi Tibort, aki a hídépítési tanszék vezetője volt 1972-től 1986-ig. A róla elnevezett Klatsmányi híd a Mosoni-Dunán ível át. A 395 méter hosszú hidat 2018 márciusában adták át. 2018-ban Tierney Clark-díjat kaptak az alkotói. Átadásakor az ország ötödik legnagyobb nyílású hídja volt.
– Idővel a főiskola egyetemmé alakult, a tanterveink megváltoztak, némileg a képzésünk is. A hídépítő szakma eltolódott a szerkezetépítés irányába, de a mai napig az építőmérnök képzésben jelentős szerepet kap a hídépítés, fenntartás. Ezen túlmenően intézményünk több hídépítés fejlesztési projektben vett részt – emlékeztetett a dékán, aki arról is beszélt, hogy a híd több mint egy építmény.

A híd egy szimbólum, egy üzenet. A híd összeköt minket embereket, városokat, utakat, kultúrákat, szakmákat, generációkat. A híd összeköti az egyetemet a szakmával, a gyakorlattal, a jövő mérnökeit a tapasztalt mesterekkel.
Dr. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár köszöntőjében emlékeztetett rá, hogy az elmúlt 15 évben 4 Tisza és 4 Duna hidat építettek és folytatják ezt a folyamatot az új Mohácsi Duna híd megépítésével.
Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő emlékeztetett arra, hogy előkészítés alatt áll egy újabb Mosoni-Duna híd az Ipari út folytatásában, ami a Gyárvárost köti össze Bácsával, az ott már kialakított körforgalommal.
A köszöntők sorát Magyar János, a Hídépítők Egyesülete főtitkára zárta, aki elmondta, hogy a hídépítők találkozóit eddig többnyire Budapesten rendezték, a 11. alkalommal pedig Győr ad otthont. A rendezvény a szakma, a tudás és az élmények összekapcsolására ad lehetőséget.
A megnyitó után közös ebéd várta a résztvevőket, amelyet a szervezők több bográcsban főztek a helyszínen, a délután pedig a játékoké volt. Megmutatták a résztvevők, hogy hidat építeni szinte mindenből lehet, így tésztából is.

Fotó: Barki Andrea
A különleges versenyre a Győri SZC Hild József Építőipari Technikum is épített egy egy hidat. A versenykiírás szerint az 50 centiméter fesztávolságú hidat maximum fél kilogramm tésztából kellett elkészíteni.
Az iskolában immár 50 éve tanító Sebők Tibor tanár úr vezetésével 32 dekagramm tésztából készítették el a diákok a közös művüket, amihez Barilla
- spagetti,
- penne
- és lasagne tésztát,
- ragasztásához kétkomponensű epoxigyantát használtak.
Az iskola egy háromdimenziós nyomtatóval nyomtatott hidat is hozott, hogy össze lehessen hasonlítani, hogy mennyit bír a tészta illetve a a nyomtatott híd. Az iskola a hídépítő versenyre is benevezett diákjaival és tanáraival.
Hidak és hídépítők napja Győrben
Fotók: Csapó BalázsA hídépítők napját a hídépítők védőszentje, Nepomuki Szent János napjához kötődően rendezik meg. A szakemberek játékosan mérhették össze tudásukat. A találkozón készült hidak ugyanis, biztosan összedőlnek, mert a tesztelik a verseny során, mennyit is bírnak. Az előző találkozókon építettek már raklapból, tetőlécből, deszkából, az idén pedig azokból a vékony lécekből kellett megépíteni a jelentkező csapatoknak, amit a faanyagok közé tesznek. A 6-8 fős csapatok otthon már számolgathattak, próbálgathatták, milyen megoldást válasszanak az építéshez. A csapatoknak 3,5 méter hosszú hidat kellett építeniük időre. Az a csapat nyert, aki a leggyorsabban készítette el a legterhelhetőbb hidat, az nyert. A verseny játékmesterei Orosz Károly, Kolozsi Gyula és Rapkay Kálmán voltak.