2025.03.16. 20:11
Mikor ér ide az M1 autópálya bővítése? Utánajártunk
Az M1 autópálya bővítésének előkészítése tavaly elkezdődött. Az idén már a tényleges M1-es autópálya bővítés is elindul.

Elindul az M1-es autópálya bővítés. Az M1 autópálya mintegy 80 kilométeren bővül, pontosan 78 kilométer hosszan. Az M0 és Győr között 2×3 sávra, ezen felül oldalanként 1-1 intelligens leállósáv (ún. ITS) is lesz, ami forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitható lesz.

Fotó: Mediaworks/Illusztráció
M1-es autópálya bővítés
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) az állammal kötött szerződésében az M1-es autópálya első bővítési üteme Bicskéig tart, mintegy 24 kilométer hosszan. Ennek az elkészülési határideje 2028. augusztus 31. A második ütem a Concó pihenőig tart, ami a 94-es kilométerkőnél van. Ennek a befejezési határideje 2029. augusztus 31. – közölte a cég a honlapján.
2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv kialakítás az M1-en, az M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont között lesz, de a Concó pihenő és az M19 csomópont közötti rész bővítése majd csak 2029. után, egy későbbi ütemben indul. Az M19 csomópontjától az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakít ki az MKIF Zrt., szintén ITS-sávval. Az első ütemet (M0-Bicske) az állam építette volna, de ez egy szerződésmódosítás után az MKIF Zrt. kivitelezésébe került, az M100-as csomópont kiépítésével együtt. Az M100-as út megépítése nem az MKIF Zrt. feladata, de az M1-hez történő kapcsolódást biztosító csomópontot már a Koncessziós Társaság építi meg, a pálya bővítésével egyidőben.
M1 bővítésének előkészítési munkálatai már 2024. őszén elindultak, idén pedig a pálya tényleges bővítését is elkezdi az MKIF Zrt. Az előkészítő munkálatok (próbacölöpözés, védett növények áttelepítése, bozót és cserjeírtás, tűzszerészeti átvizsgálások, régészeti feltárások stb.) a főpálya forgalmát eddig nem érintették. Március környékén azonban már lehetnek olyan előkészítő munkák, amelyek részben érinthetik a főpályát. Ezek praktikusan a hidakat jelentik. A kiszélesített, kibővített M1-es pályája a legtöbb helyen nem fér el a hidak alatt, ezért azokat át kell építeni, vagy el kell bontani és a helyükre újat kell építeni. Ezeknél a főpályát érintő munkáknál a belső sávokban dolgoznak majd és sávelhúzással a külső- és a leállósávra terelik a forgalmat. Ezekről időben és előre tájékoztat majd az MKIF Zrt., amint az ütemezést elfogadják. A főpálya tényleges bővítési munkái is elindulnak idén, több ütemben.
Az M1 bővítése hitelből és az MKIF Zrt. saját forrásából valósul meg. Az M1 bővítése, része annak a 10 éves fejlesztési időszaknak, amely során 2025 és 2034 között az M1, M7, M3 bővül 299 km hosszan és épül 279 km hosszan új sztráda is.
Az MKIF Zrt az M1-es autópálya bővítéséről fórumokat tart az érintett települések polgármestereinek, a társszervek vezetőinek. A közeljövőben a lakosság számára is tartunk majd tájékoztató fórumokat.