2025.01.23. 06:45
Új ingatlan-nyilvántartás - Mindenkit érint, aki ingatlant ad el vagy vásárol
Január 15-én lépett hatályba az elektronikus ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, vagyis elektronikussá válik az ügyintézés. Ez mindenkit érint, aki a házat vagy termőföldet ad el vagy vásárol. A neves győri ügyvédet, dr. Havasi Dezsőt, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökét kérdeztük, mit kell tudni az új ingatlan-nyilvántartás bevezetéséről.
2021-ben született meg az új ingatlan-nyilvántartási törvény, melynek végrehajtásáról 2023-ban született egy kormányrendelet. Az e-ingatlan-nyilvántartás lényege, hogy elektronikus eljárássá alakul az ingatlanügyletek bejegyzése. A törvény előírásai szerint, az eljárás megindítására az ügyfél és ügyvéd közötti meghatalmazás jogosít, amelyet elektronikusan kell aláírniuk. Ezután az eljárás elektronikusan folytatódik tovább. De mikor indul az új ingatlan-nyilvántartási rendszer?

Fotó: Mediaworks/Illusztráció
Ahhoz, hogy minden ügyintézés teljes egészében elektronikusan történhessen, óriási adatmennyiséget kellett feldolgozniuk a földhivataloknak. Digitalizálni kellett a tulajdoni lapokat, a térképeket és az okirattárat, valamint informatikailag össze kellett kapcsolni az állami nyilvántartó rendszereket.
– Ez hatalmas adatmennyiséget jelent. A több milliónyi tulajdoni lap, térkép, adaptálása több éves folyamat volt. Ellenőrizni, „tisztítani" kellett az adatokat, a téveseket rendbe tenni. Emiatt módosították több alkalommal a törvény hatályba lépését, amelynek a végső időpontja most január 15-e volt. Ettől az időponttól kezdve kell alkalmazni az új törvényt, viszont a teljes informatikai rendszer teljes működése jelenleg még nem biztosított, ezért egy vegyes megoldást alkalmaz a jogalkotó egy átmeneti időszakra – tudtuk meg az ügyvédtől, aki azt is elmondta, hogy elindul az új törvény szerinti ingatlan- nyilvántartás, de továbbra is papíralapon kell benyújtani a földhivatalhoz a beadványokat, a kérelmeket, a bírósági elrendeléseket és az egyéb hatósági felhívásokat.

Fotó: archív/kisalfold.hu
Az e-ingatlan-nyilvántartási rendszer
Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetése egy átmeneti időszakban történik, több hónapot is igénybe vehet.
- Először Komárom-Esztergom vármegyét jelölték ki a háttérrendszer működtetésére,
- aztán kiterjesztik országosan a többi vármegyére,
- végül pedig a jogi képviselők és egyéb szervezetek léphetnek be a rendszerbe
- és nyújthatják be elektronikusan a beadványaikat.
Ami a rendszer előnye lesz
– A jogi képviselők kezdettől fogva naprakészek a jogszabály alkalmazásában. Az ügyvédeknek vizsgát kellett tenniük, valamint kiegészítő felelősségbiztosítást kellett kötniük, ha ebben az eljárásban részt kívánnak venni. Az országban már több mint 1200 ügyvéd rendelkezik ezzel a vizsgával és a kiegészítő felelősségbiztosítással, de számuk naponta változik. Az ingatlan-nyilvántartási rendszerbe való belépés feltétele, hogy a területi kamaráknál legyenek bejegyezve a vizsgát tett ügyvédek, és így ellenőrizhető módon szerepeljenek az országos nyilvántartásban. Mivel jelenleg az elektronikus nyilvántartási rendszer még csak korlátozottan működik, így az ingatlan nyilvántartási eljárást a továbbiakban is papír alapon lehet kezdeményezni. A jogok és a tények bejegyzéséhez továbbra is ügyvéd közreműködése szükséges – szögezte le dr. Havasi Dezső. – A majdan működő rendszer hatalmas előnye lesz, az úgynevezett automatikus döntéshozatali eljárás.
Mit jelent az automatikus döntéshozatali eljárás?
Ez azt jelenti majd, hogy a jogi képviselő a felek által előtte, elektronikusan aláírt meghatalmazás birtokában elektronikusan beadja a szükséges okiratokat, és az ügyfél akár az ügyvédi irodában meg is várhatja az eredményt, hiszen az egyszerűbb ügyleteknél akár perceken belül megtörténik automatikus módon a bejegyzés – jelezte az ügyvéd úr a jövőbeni eljárás előnyét.

Fotó: Mediaworks/Illusztráció
Egyelőre hagyományos módon
Bár a törvény szerint már elektronikusan kellene beadni az ingatlan adásvételi dokumentumokat, ám még csak a hagyományos módon van erre lehetőség. Az teljes átállásig minden ügyvéd eljárhat az ingatlan-nyilvántartásban, de az okiratoknak és a bejegyzési kérelmeknek az új törvénynek megfelelő tartalommal kell készülniük.