352 új Credobus három hónap alatt

2020.02.15. 06:47

10 év után újra csuklós buszt fejlesztenek Győrben és Mosonmagyaróváron

Szinte napra pontosan három hónapja szólt írásunk arról, hogy a Volánbusz és a flottakezelője 352 új, Győrben és Mosonmagyaróváron készült buszt rendelt a Kravtex-Kühne cégcsoporttól. A több mint 20 milliárd forintos megállapodást rekordidő alatt sikerült teljesíteni, az utolsó hét Credobus Inovell 12 típusú jármű péntektől erősíti a Volánbusz flottáját. Utóbbi új Credobusok már a csornai, a kapuvári és a székesfehérvári utasokat szolgálják a helyközi járatokon.

Szeghalmi Balázs

2020.02.13.Ksz a 352 Credo-busz, jrtunk a Kravtex-zemben.Fot:Huszr Gbor,Kisalfld

Fotó: H. BARANYAI EDINA

Rekordidő

Az erős Győr-Moson-Sopron megyei gazdaságban is jelentős „fegyverténynek” számít, hogy ilyen rövid idő alatt – az év végi ünnepekkel is kalkulálni kellett – sikerült átadni a 240 Credobus Econell 12 típusú és 112 Credobus Inovell 12 típusú buszt.

A tavaly novemberi üzletkötés után a buszok nagy részét rövid időn belül az utasok rendelkezésére tudta bocsátani a Kravtex-Kühne cégcsoport, ám mintegy 100 jármű határidőre történő gyártása komoly feladat elé állította a szakembereket. Érdemes röviden visszatérni a tenderre is. A 352 busz szállítását komoly nemzetközi verseny mellett nyerte el a magyar buszgyártás zászlóshajója. A VW-konszernhez tartozó MAN és a Volvo is vállalta volna a járművek gyártását.

Fordulók

„A teljes vázgyártás, a festés és a fényezés Mosonmagyaróváron az idén 164 éves Kühne gyárban történik, míg Győrben szerelik készre a buszokat. Nem csak a gyártás, a logisztika is kiválóan működött. A Lajta-parti városban készített vázakat először tehergépkocsin szállítjuk Győrbe.

Minden egyes busz akár többször is megfordul a két város között, míg teljesen el nem készül” – mondta Tormássy Attila, a Kravtex-Kühne Csoport értékesítési és marketing vezetője. Az új Credobusok tizenhat megyében teljesítenek szolgálatot.

Bella Ervin (b) és Szita Gergely (j) szerviztechnikusok végezték az utolsó simításokat az utolsó hét buszon. Fotók: Huszár Gábor

Extrák

A Credobus Econell 44 ülőhelyes autóbusz alacsony belépésű, akadálymentes, ezért kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető. Az 52 ülőhelyes Credobus Inovell járművek normál padlómagasságúak, ugyanakkor a kényelmes le- és felszállás mellett optimális méretű csomagteret biztosítanak.

Mindkét típus modern utasinformációs rendszerrel, USB töltőpontokkal és WIFI-berendezéssel szerelt. Az új járműveket környezetkímélő EURO 6 besorolású motorral, robotizált sebességváltóval és nagy teljesítményű klímaberendezéssel látták el.

Új csuklós

A Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója, Krankovics István lapunknak megerősítette: közel 10 év után újra csuklós Credobus gyártására készülnek. „Azt szeretnénk elérni, hogy 2021 elején kész legyen az új csuklós járművünk prototípusa. Ultrakönnyű buszt valósítunk meg, amelynek a saját tömege 3 tonnával lesz alacsonyabb a versenytársak járműveinél.

Így a világ egyik legkisebb saját tömegű és legalacsonyabb fogyasztású csuklós buszát tervezzük. Az alacsony tömeggel és a tiszta-dízel meghajtással nemcsak gazdaságos, hanem klímabarát elővárosi-városi buszt hozunk létre” – közölte Krankovics István.

Győrben és Mosonmagyaróváron közvetlenül közel 600 főnek ad munkát, biztos megélhetést a buszgyártás.

Nyitott zöld kérdések

Rövid távon alternatív (hibrid, elektromos, gáz) hajtású buszok gyártásában nem gondolkozik a Kravtex-Kühne. Ennek oka, hogy a Credobusnál úgy látják: jelenleg a tömegcsökkentés a leghatékonyabb eszköz mind a dízel, mind az alternatív hajtású autóbuszok szén-dioxid-kibocsátás kibocsátásának mérséklésére.

Ráadásul a nagy és nehéz elektromos akkumulátorok későbbi tárolása, újrahasznosítása egyelőre nyitott kérdés, amelyre környezetvédelmi szempontból még nincsenek megnyugtató válaszok. A csuklós Credobusok új dizájnt is kapnak: a modern, formabontó megjelenés később várhatóan a Credobus márka más termékein is vissza fog köszönni.

100 hazai tulajdonú cég szállít alkatrészeket a járművekbe.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában