2020.02.15. 06:47
10 év után újra csuklós buszt fejlesztenek Győrben és Mosonmagyaróváron
Szinte napra pontosan három hónapja szólt írásunk arról, hogy a Volánbusz és a flottakezelője 352 új, Győrben és Mosonmagyaróváron készült buszt rendelt a Kravtex-Kühne cégcsoporttól. A több mint 20 milliárd forintos megállapodást rekordidő alatt sikerült teljesíteni, az utolsó hét Credobus Inovell 12 típusú jármű péntektől erősíti a Volánbusz flottáját. Utóbbi új Credobusok már a csornai, a kapuvári és a székesfehérvári utasokat szolgálják a helyközi járatokon.

2020.02.13.Ksz a 352 Credo-busz, jrtunk a Kravtex-zemben.Fot:Huszr Gbor,Kisalfld
Fotó: H. BARANYAI EDINA
Rekordidő
Az erős Győr-Moson-Sopron megyei gazdaságban is jelentős „fegyverténynek” számít, hogy ilyen rövid idő alatt – az év végi ünnepekkel is kalkulálni kellett – sikerült átadni a 240 Credobus Econell 12 típusú és 112 Credobus Inovell 12 típusú buszt.
A tavaly novemberi üzletkötés után a buszok nagy részét rövid időn belül az utasok rendelkezésére tudta bocsátani a Kravtex-Kühne cégcsoport, ám mintegy 100 jármű határidőre történő gyártása komoly feladat elé állította a szakembereket. Érdemes röviden visszatérni a tenderre is. A 352 busz szállítását komoly nemzetközi verseny mellett nyerte el a magyar buszgyártás zászlóshajója. A VW-konszernhez tartozó MAN és a Volvo is vállalta volna a járművek gyártását.
352 új Credobus három hónap alatt
Fordulók
„A teljes vázgyártás, a festés és a fényezés Mosonmagyaróváron az idén 164 éves Kühne gyárban történik, míg Győrben szerelik készre a buszokat. Nem csak a gyártás, a logisztika is kiválóan működött. A Lajta-parti városban készített vázakat először tehergépkocsin szállítjuk Győrbe.
Minden egyes busz akár többször is megfordul a két város között, míg teljesen el nem készül” – mondta Tormássy Attila, a Kravtex-Kühne Csoport értékesítési és marketing vezetője. Az új Credobusok tizenhat megyében teljesítenek szolgálatot.

Extrák
A Credobus Econell 44 ülőhelyes autóbusz alacsony belépésű, akadálymentes, ezért kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető. Az 52 ülőhelyes Credobus Inovell járművek normál padlómagasságúak, ugyanakkor a kényelmes le- és felszállás mellett optimális méretű csomagteret biztosítanak.
Mindkét típus modern utasinformációs rendszerrel, USB töltőpontokkal és WIFI-berendezéssel szerelt. Az új járműveket környezetkímélő EURO 6 besorolású motorral, robotizált sebességváltóval és nagy teljesítményű klímaberendezéssel látták el.
Új csuklós
A Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója, Krankovics István lapunknak megerősítette: közel 10 év után újra csuklós Credobus gyártására készülnek. „Azt szeretnénk elérni, hogy 2021 elején kész legyen az új csuklós járművünk prototípusa. Ultrakönnyű buszt valósítunk meg, amelynek a saját tömege 3 tonnával lesz alacsonyabb a versenytársak járműveinél.
Így a világ egyik legkisebb saját tömegű és legalacsonyabb fogyasztású csuklós buszát tervezzük. Az alacsony tömeggel és a tiszta-dízel meghajtással nemcsak gazdaságos, hanem klímabarát elővárosi-városi buszt hozunk létre” – közölte Krankovics István.

Nyitott zöld kérdések
Rövid távon alternatív (hibrid, elektromos, gáz) hajtású buszok gyártásában nem gondolkozik a Kravtex-Kühne. Ennek oka, hogy a Credobusnál úgy látják: jelenleg a tömegcsökkentés a leghatékonyabb eszköz mind a dízel, mind az alternatív hajtású autóbuszok szén-dioxid-kibocsátás kibocsátásának mérséklésére.
Ráadásul a nagy és nehéz elektromos akkumulátorok későbbi tárolása, újrahasznosítása egyelőre nyitott kérdés, amelyre környezetvédelmi szempontból még nincsenek megnyugtató válaszok. A csuklós Credobusok új dizájnt is kapnak: a modern, formabontó megjelenés később várhatóan a Credobus márka más termékein is vissza fog köszönni.
