Helyi gazdaság

2017.05.08. 08:07

Ha júniusban nem intézkedik, megszűnhet a feltöltőkártyás telefonszáma

A távközlési cégek üzleteiben még nem alakult ki sorban állás a feltöltőkártyás ügyfelek adatainak egyeztetése miatt. A cégek szerint június végén jelentkeznek majd sokan adategyeztetésre - írja a Világgazdaság hétfői számában.

Az egyeztetésre azért van szükség, mert január 1-jén módosult az előrefizetős SIM-kártyás mobiltelefon-előfizetésekre vonatkozó szabály. A szolgáltatók kötelesek ellenőrizni az új előfizetők személyazonosságát, valamint a már meglévő felöltőkártyás ügyfelek adatait is egyeztetniük kell. Ez több tízezer embert és több millió kártyát érinthet.


Az egyeztetést elmulasztók esetében a szolgáltatók július 1-jével kötelesek megszüntetni a SIM-kártyához tartozó előfizetést. 


A Világgazdaság körképe szerint a Vodafone-nál egyelőre személyesen és telefonon, de ígéretük szerint hamarosan online is lehet adatot egyeztetni, a Telenornál egyelőre csak személyesen van erre mód, bár dolgoznak azon, hogy ez telefonon és online is lehetséges legyen, a Magyar Telekomnál pedig online és telefonos egyeztetésre is van lehetőség.


Egységes nevű internetes információs aloldalak a szolgáltatóknál és a hatóságnál: /adategyeztetes


A hatóság és a mobilszolgáltatók is „adategyeztetés" elnevezésű aloldalakat hoztak létre a weboldalaikon, ahol részletes információ található az adategyeztetésről, a személyazonosságot igazoló ellenőrzésről. Az azonosításról szolgáltatónként a legfontosabb gyakorlati tudnivalók a szolgáltatók adategyeztető oldalain olvashatók, az előfizetők további információkat itt kaphatnak:






Mik ezek az adatok? Hogyan zajlik az egyeztetés


a Telekomnál?


A Magyar Telekom SMS-ben keresi meg minden érintett Domino ügyfelét, hogy felhívja figyelmét az adategyeztetésre. A blue mobile és MOL mobile szolgáltatások esetében a szolgáltató a Magyar Telekom, így a Telekom Domino, blue mobile és MOL mobile előfizetések együttesen számítanak bele a jogszabály által előírt korlátba. A személyes adatok kényelmesen és gyorsan egyeztethetők online a www.telekom.hu/adategyeztetés oldalon. Emellett az ügyfelek személyesen is egyeztethetik adataikat a Telekom üzletekben nyitvatartási időben, illetve az erre a célra létrehozott +36-80-630-045-ös telefonszámon is minden nap 7 és 22 óra között.


a Telenornál?


A Telenor SMS értesítésben hívja fel minden érintett ügyfele figyelmét a tennivalókra, valamint részletes információt ad a www.telenor.hu/adategyeztetes oldalán az adategyeztetéshez szükséges iratokról, ügyfélszolgálatainak elérhetőségéről. Még van idő a június 30-i határidőig, azonban nem érdemes az utolsó napokra halasztani az ügyintézést. Már elérhető az online felület (www.telenor.hu/adategyeztetes), ahol az adategyeztetés akár otthonról is, 0-24 órában elvégezhető. Továbbá a Telenor üzleteiben is intézkedhetnek az ügyfelek nyitvatartási időben. A Telenor javasolja a legkevésbé forgalmas, hétköznap 11 és 15 óra közötti időszakot, hogy az érintettek elkerülhessék a sorban állást.


a Vodafone-nál?


A Vodafone-nál is minden feltöltőkártyás előfizetés, így a még 2017. január 1-je előtt vásárolt Tuti kártyák esetében is szükséges az adategyeztetés. Ezt személyazonosító okmányokkal a telefonos ügyfélszolgálaton a Vodafone hálózatából, belföldről díjmentesen hívható 1270-es számon, személyesen a Vodafone üzletekben, valamint hamarosan online felületen is lehet intézni. Az adategyeztetésről minden információ megtalálható a www.vodafone.hu/adategyeztetes oldalon.


A Vodafone az előfizetők kényelmét szem előtt tartva mindent megtesz azért, hogy egyetlen olyan ügyfelének se szűnjön meg a szerződése, aki önhibáján kívül nem tudta az adatait egyeztetni.


Amennyiben az adategyeztetés és az ellenőrzés sikeres, akkor a feltöltőkártyás előfizetőnek legközelebb az elvégzett adategyeztetést követő egy év múlva kell ismét egyeztetnie adatait a szolgáltatóval. Erről a szolgáltatók külön előzetes értesítést küldenek.


Egyéni előfizetőknek a személyazonosító okmányok, (magyar hatóság által kiállított személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél) alapján kell azonosítaniuk a SIM-kártya használóját, míg üzleti előfizetés esetén a személyes okmányokon túl az aláírási címpéldányra, ill. meghatalmazással eljáró személy esetén meghatalmazásra is szükség lesz.


Fontos tudni, hogy a szolgáltató munkatársai az adategyeztetés miatt személyesen nem keresik fel az ügyfeleket a lakásukon vagy a munkahelyükön. Az ilyen személyes megkeresések valószínűleg rossz szándékúak. Amennyiben bárki bizonytalan lenne a megkeresés valódiságával kapcsolatban, a hatóság ezúttal kéri, hogy személyes adatait ne adja meg, és vegye fel a kapcsolatot szolgáltatójával. A szolgáltató először SMS-ben értesíti érintett ügyfeleit, és az adategyeztetést, majd az adatok ellenőrzését – szolgáltatótól függően – a szolgáltató üzleteiben, ügyfélpontjain, online vagy telefonon lehet elvégezni.


Mi történik, ha elmulasztjuk a szolgáltató figyelmeztetése ellenére az adategyeztetést?


Ha az adott hívószámhoz tartozó előfizető személyazonosságának ellenőrzése 2017. június 30-ig nem történik meg, akkor az előfizető adott szerződése 2017. július 1-jével megszűnik, tehát az adott feltöltőkártyás SIM-kártyát nem használhatja tovább. Szintén megszűnnek az előfizetői szerződései annak a személynek, akinek a megengedettnél több előre fizetős mobiltelefon SIM-kártyája van, és bár sikeresen egyeztette adatait, de arról nem nyilatkozott június 30-ig, hogy azok közül melyeket kívánja megtartani a legfeljebb megengedett darabszámban. A január 12-én hatályba lépett rendelet alapján ugyanis egy egyéni előfizetőnek legfeljebb tíz, egy üzleti előfizetőnek pedig maximum ötven előre fizetett mobilrádiótelefon SIM-kártyája (feltöltőkártyás előfizetése) lehet.


Fontos, hogy a családtagok számára vásárolt SIM-kártyákról se feledkezzünk meg, tehát azokhoz a hívószámokhoz tartozóan is figyeljük a szolgáltatói értesítéseket, amelyeket például a gyerekek vagy a család idősebb tagjai használnak. Az adategyeztetési kötelezettség továbbá azokra a kártyákra is vonatkozik, amelyeket – bár hangalapú szolgáltatások –, nem hanghívásokra használunk, mert pl. mérőórákban, kapunyitókban, riasztókban biztosítanak kapcsolatot.

Címkék#gazdaság

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában