Helyi gazdaság

2015.09.23. 17:55

VW-botrány - lemondott Martin Winterkorn

A Volkswagen vezérigazgatója nem várta meg, hogy a konszern szűk vezetése döntsön a sorsáról.

  • Az Egyesült Államokban manipulációval vádolták meg a Volkswagent, hogy dízelmotorjainak tesztjeivel kijátssza a szabályokat, ennek hatására zuhanni kezdett a VW árfolyama
  • A Volkswagen elismerte a vádakat
  • Vizsgálat indult a VW ellen az Egyesült Államokban és Csehországban, Olaszország leállítaná az érintett autók értékesítését
  • A francia környezetvédelmi miniszter szerint meglopták az államot és az adófizetőket
  • Zuhan a platina árfolyama
  • Összeült a VW konszern felső vezetése
  • Lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója
  • 20:00 - Szakértő: nincs meg a technológia az emissziós értékek eléréséhez


    Nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak - mondta Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő szerda este az M1 aktuális csatornán.


    Elmondása szerint ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. Hozzátette, hogy a Volkswagen a legrosszabb megoldást választotta, de ezt is kényszerhelyzetben tette.


    A szakértő szerint az alternatív meghajtású autók felé terelődhet a hangsúly.


    Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) még pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.


    A botrány miatt szerda este lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója. Közleményében azt hangsúlyozta, hogy "a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. Az új kezdethez az utat lemondásommal nyitom meg."


    19:40 - Pénteken döntenek a VW új vezetőjéről


    További fejek hullhatnak azután, hogy szerdán lemondott a Volkswagen csoport vezérigazgatója - ez derül ki a német autóipari konszern szűk legfelső vezetésének szerda este kiadott közleményéből. Eközben máris megkezdődött a találgatás, hogy ki ül Martin Winterkorn székébe.


    A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiuma közleményben tudatta, hogy péntekig javaslatot tesznek a vállalatvezetés új összetételére. A közlemény szerint "további személyi változások várhatóak a következő napokban". 


    A cég felügyelőbizottsága pénteken tárgyal Martin Winterkorn utódjáról. Ezzel kapcsolatban máris több találgatás látott napvilágot. A Tagesspiegel című német lap úgy tudja, hogy Matthias Müller, a Porsche AG vezérigazgatója a befutó. A Reutersnek nyilatkozó két forrás is Müllert nevezte a legvalószínűbb utódnak.

     


    A Volkswagen emisszió-hamisítási ügye nemcsak a céget sodorhatja bajba, hanem - más közelmúltbeli botrányokkal együtt - általában véve megkérdőjelezheti a német ipar híres minőségébe és megbízhatóságába vetett bizalmat is, amelynek eddig a wolfsburgi autóipari vállalat volt az egyik jelképe - írta tudósításában a Reuters brit hírügynökség.

    17:40 - Lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója


    Lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója, aki nem várta meg, hogy a német autóipari konszern szűk legfelső vezetése döntsön a sorsáról. 


    A bejelentésre azonnal 9 százalékos pluszba került a Volkswagen árfolyama a frankfurti értéktőzsdén, a papír végül több mint 5 százalékos erősödéssel zárt keddhez képest. A WV részvényára több mint 30 százalékkal csökkent hétfő óta. 


    A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiuma délelőtt óta ülésezett, hogy ajánlást tegyen az igazgatótanács pénteki ülésére.


    A Volkswagen emissziós hamisítási botránya miatt távozott vállalatvezető közleményében azt hangsúlyozta, hogy "a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. Az új kezdethez az utat lemondásommal nyitom meg." 


    Martin Winterkorn amiatt távozik a 78 éves cég éléről, hogy a napokban kiderült: az Egyesült Államokban forgalmazott járműveiben a társaság olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. A VW ezt elismerte.


    Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) még pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.


    17:05 - A német autógyártók szövetsége is bírálja az emisszió-csalást


    A német gépkocsigyártók szövetsége szerdán "megütközését" fejezte ki amiatt, hogy a Volkswagen az Egyesült Államokban áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat.


    A VDA, a gyártókat és az autóipari beszállítókat tömörítő szervezet, amelynek maga a VW is tagja, hangsúlyozza, hogy nem elfogadható egy speciális szoftver visszaélés-szerű használata, és a körülményeket teljes mélységükben fel kell deríteni.


    A modern motortechnológia jelentősen mérsékli a károsanyag-kibocsátást, és nélkülözhetetlen a környezetvédelmi célok eléréséhez. A VDA azonban kiemeli, hogy a közúti közlekedésben az emissziós értékek jelentékenyen ingadoznak, és többek közt a vezetési stílustól is függenek. Ezért a próbapadon kimutatott emissziós értékektől való eltérés fizikai okokból is elkerülhetetlen és igazolható.


    Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA.


    A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt.


    16:15 - A platina ára hat és fél éves mélyponton


    A Volkswagen emissziós hamisítási botrányának a hatása már a fémpiacokat is elérte, a platina ára hat és fél éves mélypontra esett szerdán napközben Londonban.


    A platinát egyebek között az autók motorjának katalizátorában használják. Egy-egy katalizátorban 1-4 gramm platina található. 


    A platina unciánkénti (1 uncia=31,1035=gramm) ára szerda kora délután 925,30 dollár volt, 2009 januárja óta a legalacsonyabb.     


    A világ platinatartalékainak négyötödét Dél-Afrika birtokolja. A platina ára az elmúlt négy évben csaknem harmadával esett.


    Tavaly  mintegy 7,125 millió uncia volt a platina globális kínálata, csaknem 10 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál, ami elsősorban a legjelentősebb termelő országban, Dél-Afrikában lezajlott sztrájkokra vezethető vissza. 2013-ban platinából még 7,84 millió uncia volt a globális kitermelés.


    Tekintettel arra, hogy a nemesfémből a kínálatot a 8 millió unciás összkereslet közel 900 ezer unciával haladta meg tavaly, ennek kielégítéséhez hozzá kellett nyúlni a globális tartalékokhoz, amelyek állománya így 3,5 millióról 2,6 millió unciára apadt.


    Tavaly az autókatalizátorok kereslete 5 százalékkal nőtt, főként az európai autógyártók jóvoltából. A 2014 szeptemberében hatályba lépett Euro VI károsanyag-kibocsátási normának való megfelelés miatt mind a katalizátor-előállítók, mind az autógyártók növelték platinavásárlásaikat, hogy csökkentsék a nitrogén-oxidok arányát a kipufogógázban.


    A platina iránti tavalyi ékszerkereslet 4 százalékkal haladta meg a 2013. évit, alapvetően a platina-ékszerek globális keresletének kétharmadát adó Kína 2 százalékkal nagyobb vásárlásainak köszönhetően.


    16:00 - A francia környezetvédelmi miniszter szerint "meglopták az államot és az adófizetőket"


    Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter szerdán elítélte "az állam és az adófizetők meglopását" annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen (VW) autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően.


    "Ez az állam és az adófizetők meglopásának egy formája" - fogalmazott a tárcavezető a szerdai kormányülést követően, emlékeztetve arra, hogy a környezetkímélő gépjárművek után különböző bónuszok és kedvezmények járnak. 


    Hozzátette, hogy mivel a környezetszennyezés kérdése a közegészségügy jelentős problémája, ezért egy ilyen típusú csalás különösen súlyos. 


    Ségolene Royal szerint teljes átláthatóságra van szükség a fogyasztók védelme érdekében, akiknek pontosan tudniuk kell, hogy milyen gépkocsit vásárolnak. "Az ország érdekeit is védeni kell, mert az energetikai átmenetet illetően nagyon jelentősek a tétek a tiszta járművek kiválasztásánál a közelgő decemberi párizsi klímakonferencia tükrében" - fogalmazott. 


    A francia környezetvédelmi tárca kedden átfogó vizsgálatot rendelt el annak érdekében, hogy az ellenőrzési szabályokat hatékonyabbá tegyék. Ségolene Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségével, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.


    Az intézkedés célja, hogy "egy átlátható, hatékony és gyors ellenőrzési folyamat induljon meg, együttműködésben a (francia) autógyártókkal" - mondta a miniszter. 


    Ségolene Royal szerint mindenekelőtt a francia gyártók érdeke, hogy minden garanciát meg tudjanak adni az ügyfeleiknek a vásárlandó járművek természetéről. 


    "Szoros együttműködésben fogunk dolgozni az autógyártókkal annak érdekében, hogy a fogyasztóknak gyorsan biztosítani tudjuk a garanciákat" - mondta.


    15:50 - Csehország is vizsgálatot indított


    A cseh közlekedési minisztérium is vizsgálatot indított a Volkswagen (VW) autógyárral együtt annak kiderítésére, hány, a VW-csoporthoz tartozó márkájú autó lehet érintett Csehországban a károsanyag-kibocsátási botrányban.


    Dan Tok közlekedési miniszter elmondta: kapcsolatban vannak mind a német, mind pedig a nagy-britanniai hatóságokkal, ahol a VW konszernhez tartozó, Skoda típusú autókat az európai piacra tesztelik.


    A Skoda közölte, hogy a korábbi években használta a manipulált motorokat, de már nem alkalmazza őket. 


    A minisztérium kész behívni az érintett autókat ingyenes ellenőrzésre, az esetleges hibák kijavítására.


    Az olasz környezetvédelmi miniszter korábban azt közölte: leállítják a VW-járművek árusítását, ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített autókat is érinti. 


    A francia környezetvédelmi miniszter kiterjedő vizsgálatot indított az ügyben, azt kérte a francia autógyáraktól, hogy győződjenek meg arról, hogy a manipulált motorok alkalmazása nem volt gyakorlat Franciaországban.


    Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.


    15:20 - Gyors feltárást sürgetnek Németországban


    Az emisszió hamisítási botrány következményeiről és Martin Winterkorn Volkswagen-vezér jövőjéről kezdett szerdán megbeszéléseket a német autóipari konszern legszűkebb felső vezetése. A német ipari és kereskedelmi szövetségek az ügy gyors és teljes feltárását sürgetik, hogy a bizalmi válság ne terjedjen tovább az egész iparra. A tőzsdén közben megnyugodott a hangulat, a VW részvénye enyhén erősödött. 


    A VW igazgatótanácsa elnökségének, a konszern legfelsőbb vezetőiből és a nagyrészvényesek képviselőiből álló öt tagú grémiumnak határoznia kell, hogy milyen lépéseket tesznek a VW presztízsének javítására, amelynek egyelőre beláthatatlan kárt okozott a dízelüzemű autók károsanyag kibocsátásának manipulálása. A személyi konzekvenciák levonása is napirenden lesz, elsősorban az, hogy a jelenlegi körülmények között egyáltalán szóba jöhet-e Winterkorn szerződésének péntekre tervezett idő előtti meghosszabbítása.


    Egyes elemzők szerint a legjobban fizetett német menedzsernek mindenképp le kell mondania, akár tudott a manipulációról, akár nem, a különbség csak annyi, hogy az előbbi esetben azonnal távoznia kell.


    Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala szerint a VW-nek 18 milliárd dollárjába kerülhet, ha a maximális birsággal sújtják. Értesülések szerint az amerikai igazságügyi minisztérium bűnügyi nyomozást indított és több szövetségi állam főügyésze közösen kezd vizsgálatot. A cégnek azzal is számolnia kell, hogy magánperek tömegét indítják ellene.


    A VW a harmadik negyedév terhére egyelőre 6,5 milliárd eurót tett félre a költségek fedezésére.


    Angela Merkel kancellár "tökéletes átláthatóságot" követelt a vállalattól, amelynek neve 78 éves története során generációk számára a mérnöki tökély szinonimájává vált. A német közlekedési minisztérium szerdán cáfolta a Die Welt című napilap állítását, hogy tudomása volt az emissziós értékek meghamisításáról. 


    A német kereskedelmi és ipari szövetségek elítélik a manipulációt és az ügy gyors és teljes tisztázását kívánják, nehogy a német ipar egészének presztízse károsodjon. Ulrich Grillo, a német gyáriparosok szövetségének (BDI) elnöke üdvözölte, hogy a VW független szakértőket bízott meg a vizsgálattal. Egyszersmind védelmébe vette a német ipart, amely kiváló teljesítményt nyújt, és úgy vélte, a "Made in Germany" címke továbbra is a kitűnő minőség szimbóluma.


    Az ACEA európai autóipari szövetség szerdán közölte, hogy "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené. 


    Az Európai Bizottság képviselője az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága előtt hangsúlyozta: egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.


    A Neue Zürcher Zeitung szerdai számában azt írja: nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni, ezért már évek óta több oldalról az ügyfelek megtévesztésével vádolják a gyárakat. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - írja a lap. 


    A tőzsdéken valamelyest megnyugodott a hangulat. A VW papírja szerda kora délutánig 5 százalékkal erősödött a frankfurti tőzsdén, miután hétfőn és kedden összesen közel 40 százalékkal zuhant, és a konszern mintegy 80 milliárd eurós piaci tőkeértékéből 30 milliárd elfüstölgött. 


    Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA)  pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában