Helyi gazdaság

2015.09.30. 15:46

Dízelbotrány - Előzetes eljárás indult az Audi ellen

Az ingolstadti ügyészség előzetes eljárást indított a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi ellen a károsanyag-kibocsátási ügy miatt.


 
A Funke médiacsoporthoz tartozó újságokban szerdán közölt nyilatkozatában Wolfram Herrle ingolstadti főügyész elmondta: vizsgálják a rendelkezésükre álló tényeket, hogy eldöntsék, indítanak-e hivatalos vizsgálatot az autógyár ellen.   
   
Az Audi székhelye a dél-németországi Ingolstadtban található. A károsanyag-kibocsátási botrányban 2,1 millió Audi érintett, köztük az A1-es, az A3-as, az A4-es, az A5-ös, a TT, a Q3-as és a Q5-ös modellek egyaránt.   
   
A braunschweigi ügyészség már hétfőn büntetőeljárást indított Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport volt vezérigazgatója ellen, miután a német autógyártó vállalat elismerte, hogy csalt bizonyos dízelüzemű járművei esetén a károsanyag-kibocsátási teszteknél.  
   
A Volkswagen (VW) ellen több országban vizsgálat indult. Az Egyesült Államok és Spanyolország után Dél-Koreában is pert indítottak autótulajdonosok a német autógyártó ellen az emissziós trükközés miatt. Dél-Koreában két Volkswagen típusú jármű tulajdonosa támadta meg bíróságon a német autógyártót csalás vádjával. Azt követelik, hogy a bíróság érvénytelenítse az autók adásvételi szerződését, a VW pedig térítse vissza az autók kamatokkal megnövelt vételárát. A panaszosokat képviselő ügyvédi iroda jelezte, hogy több mint száz megkeresést kapott, és a jövő héten újabb kereseteket nyújt be.   
   
Az Egyesült Államok közigazgatási egységei közül elsőként Harris megye beperelte a Volkswagent, amelytől légszennyezés miatt 100 millió dolláros kártérítést követel. A négymilliós megye útjain mintegy hatezer dízelüzemű Volkswagen-márka közlekedik. A megyei ügyészségi hivatal kedden jelezte, hogy készek együttműködni más szövetségi államok és megyék kormányzataival. Eric Schneiderman, New York állam főügyésze már a múlt héten közölte, hogy szövetséget akar létrehozni a többi állammal a közös fellépés érdekében.  
   
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy olyan szoftvert alkalmazott mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóban, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.   
   
Elemzők számításai szerint a Volkswagen nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány kirobbanása legalább 10 milliárd eurójába vagy még többé fog kerülni.   
   
A legtöbb autógyártó tároló katalizátor (LNT) vagy szelektív katalizátor (SCR) alkalmazásával éri el, hogy csökkentse járművei nitrogénoxid-kibocsátását. Az európainál is szigorúbb amerikai szabványok betartásához valószínűleg a két technológiai együttes alkalmazására van szükség. Egy német intézet, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) adatai szerint e kifinomultabb technológia autónként 400 eurós pluszköltséget jelent, azaz a 10,8 millió autót alapul véve a VW csak 4,3 milliárd eurót takarított meg. Az pedig mindössze 200 millió eurós költséggel járt volna, ha csak az Egyesült Államokban eladott autóit szerelte volna a Volkswagen a költségesebb katalizátoros rendszerrel.   
   
A legfrissebb adatok szerint Portugáliában 94 400 autót - 53 761 darab Volkswagent, 31 839 darab Audit és 8800 darab Skodát - érint a botrány. Csehországban 148 ezer jármű - 101 ezer darab Skoda, 38 ezer darab Volkswagen, 7000 Audi és 1800 darab Seat -, míg Nagy-Britanniában mintegy 1,2 millió autó esetében kell megoldani a problémát.

Korábban írtuk


Több mint egymillió autót érint Nagy-Britanniában a Volkswagen német járműipari csoport teszteredmény-hamisítási botránya.    
   
A Volkswagen brit részlege szerdán közölte: adatai szerint a VW vagy valamelyik érdekeltsége által Nagy-Britanniában eladott dízeljárművek közül 1,19 millióba szerelték be azt a szoftvert, amely laboratóriumi körülmények közepette a napi használatnál jóval kedvezőbb károsanyag-kibocsátási értékeket jelez.   
   
A cég szerint a VW személy- és haszonjárművei mellett a brit utakon futó, dízelmotorral felszerelt Audi-, Seat- és Skoda-modellek is érintettek.   
   
A Volkswagen korábbi bejelentése szerint világszerte 11 millióra tehető azoknak az autóknak a száma, amelyek elektronikus rendszere tartalmazza a botrányt kirobbantó szoftvert, vagyis ennek alapján az összes érintett jármű tíz százalékát Nagy-Britanniában értékesítették.   
 
Az Egyesült Államokban - amelynek hatóságai a csalást leleplezték - félmillió ilyen járművet adott el a német vállalat.  
 

A spanyol kormány visszakéri a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta - ismertette a spanyol sajtó szerdán José Manuel Soria spanyol ipari miniszter bejelentését.

Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták.

Az ipari miniszter szerint nyilvánvaló, hogy a pénzt nem a vásárlóktól kérik vissza, hiszen ők jóhiszeműen jártak el, de megtévesztették őket.   

A spanyol állam jelenleg vizsgálja, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a pénz visszaigénylésére a Volkswagentől - mondta José Manuel Soria.   

Az nem hangzott el, hogy pontosan hány autó után kellene fizetnie a VW-nek.   

A PIVA-terv keretében idén májusig összesen 890 ezer régi autót cseréltek újra Spanyolországban, azaz a kormány 890 millió eurót (278 milliárd forint) fizetett ki a támogatásokra.    

A VW-csoport 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízel dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Az érintett autók közül 5 millió Volkswagen, 700 ezer pedig Seat márkájú. Spanyolországban ebből a két márkából adják el a legtöbbet.

200.00 francia Audi

Közel egymillió olyan dízelmotoros gépjárművet adtak el az elmúlt években Franciaországban, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő motorral rendelkeznek - közölte szerdán a Volkswagen franciaországi leányvállalata.

A 948 064 érintett gépjármű közül 574 259 Volkswagen, 189 322 Audi, 66 572 Skoda és 93 388 Seat, valamint 24 523 Volkswagen márkájú haszongépjármű.

A Volkswagen France közleményében nem ismertette, hogy ezeket a járműveket mikor adták el pontosan. A legnagyobb európai autógyártó korábban annyit ismert el, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóba telepítettek olyan szoftvert, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A vállalat azt is jelezte, hogy az érintett ügyfeleket napokon belül tájékoztatják arról, hogy járműveiket rövidesen kijavítják, a motorok károsanyag-kibocsátási értékeit összhangba hozzák az előírásokkal.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában