Helyi gazdaság

2015.09.30. 18:24

A dízelbotrány miatti javítás csökkentheti a motorok teljesítményét

Autóipari szakértők szerint szoftvercserére és valószínűleg mechanikai beavatkozásra is szükség lesz a Volkswagen AG amerikai dízelbotrányában érintett modelljeivel megegyező mintegy 11 millió motornál, ami feltehetőleg a teljesítmény és az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának rovására megy majd.

Matthias Müller, a Volkswagen AG újonnan kinevezett vezérigazgatója kedden közölte, hogy a szóban forgó motorokat "rendbe kell tenni", bár nem részletezte, hogy pontosan milyen műveleteket ért ez alatt. Egyes szakértők azonban már így is tudni vélik, hogy a visszahívási akció a Volkswagennek több mint 6,5 milliárd dollárjába fog kerülni.


Az ügy előzménye, hogy a Volkswagen AG olyan szoftverrel látta el egyes dízelmotorjainak a vezérlő egységét, amelyek csak a mérőpadra állított és hatósági bemérésnek alávetett kocsiknál aktiválta teljes hatékonysággal a kipufogógáz összetételét szabályozó rendszert. A botrány alig két hete robbant ki az Egyesült Államokban és azóta a Volkswagen AG vezérigazgatójának az állásába került. Az üggyel összefüggésben számos további vezetőcserére is sor került a konszern alá tartozó más autómárkáknál is. 


A dízelmotorok ezzel a szoftveres eljárással feleltek meg az Egyesült Államok, azon belül is Kalifornia szigorú károsanyag-kibocsátási előírásainak. A Volkswagen az Egyesült Államokban összesen 482 ezer a 2009-től 2015-ig terjedő modellévekben forgalmazott autót látott el a kibocsátási értékeket két különböző technológiával manipuláló megoldással.


Az egyik ilyen megoldás a 2008 végétől (a 2009-es modellévtől a 2014-es modellévig) a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál a kipufogógáz nitrogénoxid tartalmának csökkentésére szolgáló "lean NOx trap" berendezés vezérlése volt. 


A másik pedig a 2012-es modellévtől szintén a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál alkalmazott SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszer vezérlése volt, ami folyékony karbamid (urea) befecskendezésével bontja le a kipufogógázok nitrogénoxid tartalmát.


A vezérlő szoftver mindkét megoldásnál kikapcsolta a károsanyag-kibocsátást csökkentő berendezéseket az autó utcai használatakor. A nitrogénoxid-kibocsátás csökkentésére szolgáló bármely eljárás a motor teljesítményét és üzemanyag-felhasználási hatékonyságát is rontja. 


A VW és Audi márkáknál eltöltött 35 év után 2014-ben nyugállományba vonult egykori minőségbiztosítási igazgató Marc Trahan szerint az "öregebb" dízelmotorok "rendbetétele" szoftverfrissítéssel is megoldható lesz új berendezés beépítése és a motor áttervezése nélkül. 


Az SCR rendszernél azonban előírás szerinti használat esetén az urea-fogyasztás annyira megemelkedhet, hogy a gyárilag előírt 10 ezer mérföld helyett akár 5 ezer mérföldenként is szükségessé teheti az újratöltést, ami így jelentősen megnöveli a gépkocsi szervizelésének a gyakoriságát. 


"Az SCR rendszerrel ellátott újabb dízel modelleknél a szoftvercsere a teljesítmény csökkenéséhez és az üzemanyag-gazdaságosság romlásához, valamint az urea-fogyasztás növekedéséhez vezethet" - mutatott rá Kevin Riddell, az LMC Automotive szakértője, hozzátéve, hogy mindez a használt autók árát és eladhatóságát is nagyban befolyásolhatja.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában