2020.11.21. 06:37
Így alakult ki a kofák birodalma a Dunakapu téren Győrben – sok-sok régi fotó
A győriek számára az elmúlt több mint nyolc évtizedben a Dunakapu tér jelentette a klasszikus piacot. A Mosoni-Duna partján az első piacnapot 82 éve, 1938. november 20-án tartották. Képzeletben utazzunk el a színes forgatagba!
Forrás: Régi Győr
Guruló dinnyék
A tér szomszédságában, az egykori bástyadombon a XX. század elején is lehetett ropogós gyümölcsöt, vitamindús zöldséget venni. Egy 110 éves felvétel szerint 1910 nyarán olyan dinnyevásárt rendeztek, hogy a mézédes finomság szinte gurult a dombról, árusok hada várta a görögdinnyére éhes győrieket.
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
A megsemmisült Bástya utca
„1936–37-ben kezdtek neki a Duna-bástya romjainak és a Bástya utca északnyugati tizenöt házának bontásához. A tereprendezés után, 1938-ban alakították át a Dunakapu teret piactérnek” – tudtuk meg Kozma Endrétől, a Régi Győr szerkesztőjétől. De ne siessünk óriásléptekkel a vásári kavalkádba, ejtsünk szót a Bástya utcában lebontott régi házakról. Vétek volt a megsemmisítésük: a kis házacskák, az ódon bástyák üde színfoltjai voltak Győrnek. Egészen 1936-ig.
A Budapest és Bécs közti hajóút felénél, ideális helyen található a Dunakapu tér. Nevét a győri vár északnyugati kapujáról kapta. Eredetileg Vízi kapunak hívták, ez az átjáró csatlakozott a Mosoni-Dunához. Akárcsak a nyugat-európai kikötővárosokban, a XX. század elején a tér közelében hajóállomás állt, raktárházak és vágányok biztosították az áruk mozgását. Ahogy telt az idő, a vasúti sínek akadályozták a kulturált városmag kialakítását.
A kofák birodalma a Dunakapu téren
A legolcsóbb ajánlat nyert
A Duna-parti piacot 5000 négyzetméteren, 130 ezer pengős büdzséből akarta kiépíteni a korabeli városvezetés. A döntéshozók választása azért esett egy új piac alapítására, mert a vásárok túlzsúfoltsága – több ezer látogatóról tudunk – komoly méretet öltött. A piacterület rendezésére nyolc ajánlat érkezett – köztük svájci cégé is –, végül a legolcsóbb ajánlattevő, a Magyar Asphalt Rt. kapta a munkát 117 ezer pengőért és 26 filléres átlagos munkabérért.
A város tehát közel 13 ezer pengőt spórolt a tervezetthez képest. Farkas Imre műszaki tanácsos és Ajtony István főjegyző 1938. augusztus 12-én nyilatkozott a piacról a Győri Nemzeti Hírlap újságírójának. Ekkor még mindketten bíztak az októberi nyitásban.
Nehéz kezdet
Csúszás után, 1938. november 20-án nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt a piac, amely kezdetben messze állt a sikertörténettől. A kofáknak szokatlan volt a széljárta terület, a sajtónak panaszkodtak a rendezetlenség miatt is. A piacnyitáskor zöldségpiac, baromfipiac és halpiac kapott itt helyet. Innen folytatjuk Dunakapu téri történetünket.
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
- Nagy skalpokat gyűjtött, NB I-es csapatokat búcsúztatott a MÁV DAC a kupában