Opel Signum: még innovatívabb

A Signum különleges dizájnjával, felszereltségével és technológiájával új osztályt nyitott.

Az Opel új kategóriát teremtett a Vectra új változatával 2003. márciusában. A Signum különleges, nyújtott karosszéria dizájnjával, nagyon flexibilis hátsó ülésmegoldásával, különleges felszereltségével és úttörő új technológiák alkalmazásával áttörte a hagyományos osztályhatárokat és egy teljesen új piacot nyitott. Nemrégiben újabb felszerelésekkel fokozták az innovatív üzleti autó korszerűségét.

Az Opel Signum stílusos megjelenés, kiváló vezetési dinamika és egyéni kényelem kombinációja a beltér különleges flexibilitásával. Az új Opel Signum eltéveszthetetlen karaterét már a speciálisan tervezett orrész is mutatja, de a kép az oldalsó nézettel, a kupolaformájú hátsó ablak lekerekített végével és a széles C oszloppal teljesedik ki.
Az új Opel Signum egyik fő attrakciója innovatív ülésrendszere, amely két- illetve háromüléses konfigurációban is használható. A hosszú tengelytávnak köszönhetően a Signum egy nagy luxusautó terét és komfortját nyújtja. Ha kívánják, a hátsó ülés utasai a két különálló hátsó ülést 130 milliméterrel hátrébb tudják tolni a maximális lábtér eléréséhez. A háttámla 28 fokos szögben dönthető, ezzel egy „business class” repülőgép ülés kényelmét nyújtva. A három hátsó ülést előre hajtva teljesen sima felületű rakteret kapunk. Ezzel a kialakítással a raktér kapacitása több, mint 1400 liter. Öt üléssel a raktér 480 literig növelhető a hátsó ülések helyzetétől függően.

A tárolómester

Azok, akik dolgozni, játszani akarnak hátul, egy italt vagy esetleg egy kis harapnivalót élvezni, örömmel fogják üdvözölni a „tárolómestert”. Ez a két szélső hátsó ülés közé van beépítve és két kihajtható tálcát, pohártartót, egy kis hűtőszekrényt, szemétkosarat, elektromos csatlakozót, egy hordozható DVD lejátszó dokkolót és az audio rendszernek a hátsó üléseken ülők számára külön kialakított irányító rendszert tartalmaz. Mindezek az intelligens megoldások hasonlóak a korszerű repülőgépeken találhatókhoz – ugyanúgy, mint a kisebb tárgyak őrzésére kialakított fej feletti tárolók.

Az Opel Signum három új ECOTEC motorja közül az egyik az Opel első közvetlen befecskendezéses 2.2 literes benzinmotorja volt 155 LE teljesítménnyel, a másik a 2.0 literes turbófeltöltésű 175 LE-s motor, és a 3,0 literes V6 common-rail dízel 177 lóerővel. Ezek az erőforrások az Interaktív vezetési rendszerrel (Interactiv Driving System – IDS) együtt kiváló vezetési élményt nyújtanak. További újdonság az adaptív első lámpa bi-xenon fényszórókkal valamint az ortopédiailag optimalizált és légkondicionált első ülések amelyeket nyolcféleképpen lehet állítani. Ezek a csúcstechnológiát képviselő innovatív tulajdonságok – amelyek nagymértékben segítik a koncentrált, figyelmes vezetést – általában csak luxusautóban találhatók.

Fokozott dinamika, komfort és aktív biztonság

Munkába járáshoz vagy hétvégi családi kiránduláshoz jobb lágyan csillapítani a karosszéria mozgásait. A lágy futómű azonban tompítja az autó élénk reakcióit, elvesz a vezetés öröméből. Ha valamilyen nehéz menethelyzet – teljes terhelés, rossz út, gyors kanyarodás és sávváltás, erős fékezés – áll elő, könnyen eléri képessége határait a gyengén csillapított futómű. A konfliktus olyan régi, mint maga az autó, de egyre igényesebb megoldások léteznek rá, mint például az új Astra, Vectra és Signum bizonyítja.
A hálózatba kapcsolt IDSPlus futómű részét képező CDC (Continuous Damping Control) elektronikus lengéscsillapító-szabályozással a Vectrában és a Signumban is változó, a menethelyzethez, a terheléshez és az útállapothoz igazodó csillapítást honosít meg az Opel. A műszerfali SportSwitch kapcsolóval ráadásul sportos beállítást hívhat le az autós.
Az IDSPlus alapfelszerelésként jár a hathengeres 3.2 V6 ECOTEC és 3.0 V6 CDTI ECOTEC motorhoz, illetve megrendelhető a 2.0 Turbo ECOTEC és a 150 lóerős 1.9 CDTI ECOTEC-hez.

Az IDSPlus

A Vectra és a Signum igényes fronthajtása, modern MacPherson első futóműve és többlengőkaros hátsó felfüggesztése előtt új perspektívát nyit meg az új rendszer. Mivel immár nem szólistaként, hanem a CAN adatbusszal összekapcsolt rendszer tagjaként dolgozik az ESPPlus, a TCPlus, az ABS és a CDC, még jobban kiaknázhatjuk a menetdinamikai, komfort és biztonsági potenciált.”
A CDC elektronikus rendszer alapja a négy, mágnesszelep-vezérlésű lengéscsillapító, amelyek karakterisztikája fokozatmentesen, folyamatosan, néhány ezredmásodperc alatt alkalmazkodik a pillanatnyi útviszonyokhoz, járműmozgásokhoz és vezetési stílushoz. Három karosszéria- és két kerék-gyorsulásérzékelő adja a jeleket az elektronikának, amely figyeli például a menetsebességet és a gázpedál állását is. Ez egy valósidőben futó algoritmus lapján határozza meg az egyes kerekekhez szükséges csillapítást, majd vezérlő jeleket küld ki a lengéscsillapítók mágnesszelepéhez, amely az átfolyást, és ezáltal a karakterisztikát befolyásolja.

Minimális karosszéria-mozgás

Az algoritmus folyamatosan számítja a karosszéria és a kerekek mozgásának sebességét és irányát. A négy lengéscsillapítót úgy vezérli, hogy minimális legyen a karosszéria mozgása. Ehhez az alaptevékenységhez számos adaptív működés járul, amelyek érzékelik, és figyelembe veszik a különleges manővereket és útállapotokat. Erősen hullámos vagy laza talajon fékezéskor például csökkentik a kerékterhelések ingadozását, hogy jobb legyen az útfogás. A fékezési előrebukás és a gázadással járó felágaskodás csaknem teljesen megszűnik. Rossz úton akár öt százalékkal is megrövidülhet a féktávolság.
Ezt a jármű szabályozó rendszereinek következetes összekapcsolása (ICC, Integrated Chassis Control) teszi lehetővé. A CDC lengéscsillapító-szabályozás, az ESPPlus, az ABS, a TCPlus, valamint a motor és az automatikus váltómű elektronikája 500 kilobit sebességű adatbuszon keresztül kommunikál egymással, ami ötször olyan gyors, mint az ISDN (64 kbit/s).

Elektronikus lengéscsillapító-szabályozás

Különösen szoros a CDC és az ESPPlus kapcsolata. Ennek hatására javul a rákormányzási és a határhelyzeti viselkedés, új magaslatokra emelkedik a menettulajdonságok elektronikus felügyelete. A CDC figyeli a kormányszöget a perdületet, de kritikus helyzetben átengedi a lengéscsillapítók felügyeletét az ESP-nek. A hátsó csillapítók rövid idejű bekeményítése javítja a befordulási hajlamot, agilisabb lesz az autó. A határhelyzet megközelítésekor viszont oldalanként változó csillapítással lehet küzdeni az alul- és a túlkormányzottsággal szemben. A hatást „virtuális stabilizátorként” írhatjuk le találóan. Csak ezután, ha még mindig szükséges, avatkozik be egy vagy több kerék lefékezésével az ESPPlus. Így később válik szükségessé, és akkor is lágyabb a menetstabilizálás.

SportSwitch kapcsoló

A szabályozó rendszerek hálózatos struktúrájából már messze a határhelyzet elérése előtt is profitál azonban a Signum vezetője. A műszerfali SportSwitch kapcsolóval ugyanis egy szempillantás alatt változtathatja mindennapi hű munkatársát komoly sporteszközzé.
A szabad üzemmód-választás révén mindkét variáns sokkal következetesebben kihasználható. A valamennyi motorindításkor aktiválódó normál helyzetnek az a célja, hogy minimálisak legyenek a karosszéria gyorsulásai. Ilyenkor nyugodtan siklik az autó, hektikus billegés nélkül. A vezető úgy érzi, hogy tökéletesen uralja járművét.
A sport-üzemmód viszont a karosszéria maximális stabilitására törekszik. Ilyenkor a másik paraméterkészletre kapcsol át a csillapítási algoritmus. Egyidejűleg harapósabban reagál a motor a gázpedálra, az elektrohidraulikus szervokormány pedig közvetlenebb visszajelzéseket ad. Az automatikus váltómű magasabb fordulatszámokra csúsztatja el a kapcsolási pontokat.

Gyász
„Elcsitult a szív, mely értünk dobogott, pihen a kéz, mely értünk dolgozott. Búcsúztam volna tőletek, de erőm nem engedett, így búcsú nélkül szívetekben tovább élhetek. Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy Szeretett Édesanyánk, Nagymamánk, Anyósom, Testvérünk, Nászasszonyom és Rokonunk, VAS LAJOSNÉ Nyikos Erzsébet életének 80. évében örökre megpihent. Hamvasztás utáni búcsúztatója november 15-én, pénteken 15 órakor lesz Győrújbaráton, a hegyi temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útján elkísérik, fájdalmunkban velünk éreznek, és sírjára a kegyelet virágait elhelyezik. Részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
„Hiába szólítunk, nem halljuk már hangod, nem simogat kezed, nem mosolyog arcod. Elmentél tőlünk, mint a lenyugvó nap, de a szívünkben élsz, s örökké ott maradsz. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága férjem, édesapánk, apósunk, nagypapánk, dédnagypapám, testvérünk és rokonunk, BERTALAN JÁNOS életének 78. évében súlyos betegség után, csendesen elhunyt. Temetése november 15-én 15 órakor lesz a darnózseli temetőben. Előtte engesztelő szentmise 14.15 órakor a helyi templomban. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban velünk osztoznak. Részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
„Küzdöttél, de már nem lehet, csend ölel át és szeretet. Csak az hal meg, kit felednek, örökké él, kit igazán szeretnek. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy Szeretett Édesapám, Nagyapánk, Apósom, Rokonunk és Barátunk, DR. SZABÓ PÁL életének 93. évében csendesen elhunyt. Temetése 2019. november 16-án, szombaton 11 órakor lesz szentmisével egybekötve a győri Szentlélek-templom altemplomából. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és fájdalmunkban osztoznak. Gyászoló család
„Küzdöttél, de már nem lehet, csend ölel át és szeretet. Csak az hal meg, kit felednek, örökké él, kit igazán szeretnek. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága férjem, édesapánk, testvérem, sógorunk, rokonunk és barátunk, IHÁSZ FERENC enesei lakos 59 éves korában csendesen elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatása 2019. november 15-én, pénteken 15 órakor lesz az enesei temetőben. Engesztelő szentmise a temetés előtt, 14.15 órakor a helyi templomban. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
„Megpihenni tértél, fájdalmat elhagyva, melyet türelemmel viseltél magadban. Hiányod elviselni nagyon nehéz, míg élünk, megtart szívünkben az emlékezés. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága férjem, édesapánk, nagypapánk, apósunk, keresztapánk és rokonunk, PATONAI ANDRÁS (Bandi zenész) rábapatonai lakos életének 69. évében csendesen elhunyt. Temetése 2019. november 15-én 13 órakor lesz a rábapatonai temetőben. Engesztelő szentmise a temetés előtt, 12.15 órakor a helyi plébániatemplomban. Egyben köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útján elkísérik, és gyászunkban velünk éreznek. Részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
„Mikor a testemet már roskadozva vittem, váratlanul, csendben átölelt az Isten. Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy szeretett édesanyánk, nagymamánk, dédink, anyósunk és rokonunk, GOMBÁS BÉLÁNÉ szül. Molnár Irén 97 éves korában elhunyt. Temetése 2019. november 14-én, csütörtökön 15.30 órakor lesz a beledi temetőben. Engesztelő szentmise a temetés előtt, 15 órakor a helyi katolikus közösségi házban. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban velünk éreznek. Gyászoló család
„Nem az a fájdalom, amelytől könnyes a szem, hanem amit a szívünkben hordunk némán, csendesen. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága édesanyám, nagymamánk, dédink és rokonunk, CSIZMAZIA SÁNDORNÉ szül. Horváth Margit életének 87. évében csendesen elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatója 2019. november 15-én, pénteken 14 órakor lesz a győr-nádorvárosi köztemető új ravatalozójában. Egyben köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
„Suhanva száll az élet tova, ami elmúlt, nem jön vissza soha. „Bár lassan mindent elvesztünk, de lesz, kit örökké szeretünk. Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága édesanyánk, nagymamánk és rokonunk, BEJCZI JENŐNÉ szül. Bogdán Erzsébet életének 78. évében csendesen elhunyt. Temetése 2019. november 16-án, szombaton 13 órakor lesz a koroncói temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
Csorna Városa kegyelettel emlékezik meg NAGY KÁLMÁNRÓL, Csorna Város Díszpolgáráról. Pedagógiai és zenei munkája meghatározó volt a város kulturális életében. Zenekari hangversenyeket, kórustalálkozókat szervezett. 1959-ben megalapította a Csornai Központi Énekkart. Munkásságát számos bel- és külföldi fesztivál, 8 arany minősítés, 15 rádiófelvétel kísérte. Közéleti tevékenységéért 1981-ben Pro Urbe, zenepedagógiai és kórusvezetői munkásságáért 1994-ben Csorna Város Díszpolgára kitüntetést kapott. Emlékét őrizzük! Búcsúztatása Budapesten, a Deák téri evangélikus templomban lesz 2019. november 16. napján 15 órakor.
Mély megrendüléssel tudatjuk, hogy GYURKOVICS KATALIN iskolánk nyugalmazott tanára, egykori kollégiumunk vezetője elhunyt. Búcsúztatója 2019. november 15-én, pénteken 13 órakor lesz a Szentlélek-templom altemplomában. Emlékét kegyelettel és tisztelettel megőrizzük. Győri SZC Pálffy Miklós Kereskedelmi és Logisztikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy édesanyánk, nagymamánk, testvérem és rokonunk, BOLLA TIBORNÉ szül. Németh Irma életének 68. évében váratlanul elhunyt. Temetése 2019. november 16-án, szombaton 15 órakor lesz a nagybajcsi temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
Fájó szívvel emlékezünk LUKSA LAJOSNÉ sz.Téglás Erika Anna halálának 3. évfordulójára Fájdalom költözött 3 éve szívünkbe, nem múlik el soha. Nem hallhatjuk hangod,nem fogjuk kezed, nem lehetünk mi már soha többé veled. Eszünkbe jutnak az együtt töltött napok, fülünkbe újra megcsendül a hangod. Könnyes szemmel nézünk fel az égre, szeretünk téged,hiányzol most és mind örökre. Férjed, fiad Attila és csalája
Fájó szívvel emlékezünk szeretett férjem, édesapánk, nagypapám, apósunk VAJNOVICS JÓZSEF halálának 1. évfordulóján. Egy váratlan percben életed véget ért, búcsúzni sem tudtál, nem volt hozzá időd. Számunkra Te sosem leszel halott, örökké élni fogsz, mint a csillagok. Soha el nem múló szeretettel őrizzük emlékedet. Szerető családod
Hálás szívvel mondunk köszönetet az osztálytársaknak, tanároknak, akik a csanaki temetőben VARGA ISTVÁN sírjára a 35. osztálytalálkozó alkalmából a megemlékezés virágait elhelyezték. Az Élet elmúlik, de az emlékeinkben S míg élünk őrizzük Őt. Bánatos családja és Édesanyja
Nem tudom (...), nem azért vannak-e kivilágítva a csillagok, hogy egy napon mindenki megtalálhassa a magáét. Antoine de Saint-Exupéry Az 1994-ben végzett Écsi Általános Iskola osztályának szeretném megköszönni, hogy a 25 éves találkozó alkalmával emlékeztek bátyámra, Pongrácz Jánosra. Pongrácz Enikő