2020.11.08. 08:21
Retro – „Hadüzenet” az autósoknak a győri sétálóutcán – fotók
Emlékeznek múlt szombatról a kék-fehér tejesautóra a Lenin út sarkán? A múltidéző fotó apropóján olvasónk, Bécsi Beatrix a következő történetet osztotta meg a Kisalföld Facebook-oldalán: „Látjátok ott balra lent azt a hirdetőoszlopot? Arra írtuk fel, hogy éppen merre bandázunk, hogy a többiek is tudják, hova kell jönni. Mobiltelefon nélkül is megoldottuk.” Ez az aranyos kis „egyperces” is mutatja, hogy a győri sétálóutca mindig a város ütőere volt.
Forrás: Régi Győr
Nagyvárossá válás
Olyannyira igaz ez, hogy a hetvenes évek elején a városvezetők merészet léptek és letették a voksukat a korzózók mellett. Minden gyorsan fejlődő város életében eljön az a pont, amikor egyes belvárosi közterületekről kitiltják az autósokat.
A kisalföldi megyeszékhely a hatvanas években vált csendes, 65–70 ezres lélekszámú településből jelentős hazai iparvárossá. A Győrben élők száma megugrott, a Lenin úti lakások többségét vagongyári munkások kapták. Tálcán kínálta magát, hogy a sétálóutca valóban a sétálóké legyen 0–24 órában.
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
A Rába-parti város „Váci utcája”
A Képes Újság 1972 nyarán így írt a már akkoriban is országszerte híres győri útról: „A Rába-parti város »Váci utcája« délelőtt tizenegytől éjjel tizenegyig kizárólag a gyalogosoké. A győriek kora délutántól késő estig sétálnak föl és alá a fényes üzletekkel zsúfolt, meghitt eszpresszókkal, fagylaltozókkal tarkított Lenin úton.
A tulajdonképpeni korzó a Rába Hotelnél kezdődik és a Vár borozónál végződik. Egy kilométernyi hosszú az egész. Ennyiből áll ez a színes, mozgalmas korzó” – írta a képriport mellé a lap. Ez a beosztás változott alapjaiban 1973. november 5-től.
„Hadüzenet” az autósoknak a győri sétálóutcán
Az autósok száműzetése
Az autósoknak küldött „hadüzenetről” így tudósított a Kisalföld szinte napra pontosan 47 éve: „A megyeszékhely főutcája, a Lenin út már régen kinőtte a városi forgalmat. Naponta sok tízezer ember fordul meg az üzletekkel zsúfolt útszakaszon, és ily módon már szinte nem is maradt hely a járműveknek. (…) Az Árpád út és a Kazinczy utca közötti szakaszon hétfőn reggeltől már a behajtani tilos táblákkal találkozhatnak a gépjárművezetők.” Persze a váltás nem ment zökkenőmentesen az akkori sokkal jobban kontrollált társadalom, erősebben szabályozott mindennapok mellett sem.
Türelmi idő
A rendőrség kegyes volt, az új forgalmi rend megszokásáig türelmi időt hirdettek. Ez 1973. november 18-ig tartott. Érdekesség, hogy az Árpád és Bajcsy-Zsilinszky út mellett a Kisfaludy utcában is engedélyezték a keresztirányú forgalmat pár évig anno. Az autósok hasonló volumenű „vereséget” a rendszerváltás idején szenvedtek a városmagban: a helyi Reflex egyesület kezdeményezésére tiltották ki – nagyon helyesen – a gépjárműveket a Széchenyi térről.
Végezetül „időhíddal” zárjuk írásunkat. Az most is aktuális kérdés, hogy a jelenleginél vajon lehet-e még jobban bővíteni az autómentes kört Győr szívében.
(Múlt heti cikkünkben egy évszámot elírtunk. Nem 1961-ben, hanem 1951-ben nevezték el Leninről a győri sétálóutcát. A hibáért olvasóink elnézését kérjük.)
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
- Nagy skalpokat gyűjtött, NB I-es csapatokat búcsúztatott a MÁV DAC a kupában