2020.05.16. 06:19
Retro írás és fotók Győr leghíresebb Pilótájáról
Albert keksz, Kismackó és Balaton szelet, Negro, Pilóta keksz, Vaníliás karika. Önnek melyik volt a kedvence? Amelyik győri édesség a legtöbb szavazatot kapja, arról írunk jövő héten a retróban – szólt a felhívásunk a Kisalföld Facebook-oldalán múlt héten. Hajszállal a Pilóta keksz nyert a Vaníliás karika és az egykori csokiparány előtt.
A Kismackó legyőzte a Balatont
Sok voksot gyűjtött a rég „bezúzott” Kismackó szelet is. Többen hangot adtak a véleményüknek, hogy utóbbi finomabb volt, mint a Balaton szelet. Nem tévednek nagyot, akik kellemes emlékeket őriznek a Kismackó ízéről.
Régi, megsárgult fotók a Pilóta kekszről
Katonai túlélőcsomagból kedvelt kisalföldi édesség
A Pilótát 1960 óta sütik folyamatosan. Az a pofátlanság netovábbja, hogy a gyártást 2006-ban Székesfehérvárra költöztették, ám a tulajdonos a mai napig „Győri” logóval árulja a népszerű hazai kekszet. A Pilóta állítólag a véletlennek köszönheti sikerét. A hatvanas évek elején Telekesi József termelési vezető meghatározó személy volt a Győri Keksznél.
Ő kezdeményezte és döntötte el a termékfejlesztés elemeit. Valószínű, hogy a második világháborúban a vadász- és bombázó pilóták túlélőcsomagjaiban található csokoládé és keksz adta Telekesi Józsefnek az ötletet a híres győri nassolnivalóhoz. A névválasztás ezt az eredettörténetet támasztja alá.
Nugátos krém
Az első években kemény piskótaalappal készült, melynek tésztája hasonló volt a mostani piskótatallér tésztájához. Ezen volt a nugátos krém és a kakaós keksz. Alsó részén kezdetben nem volt minta, a felső napjainkban is őrzi a régi, klasszikus nyomatot.
Kezdetben egy kilós kiszerelésben tették a boltok polcaira. 1968-ban rúdformájú, 20 dekás csomagolásra álltak át a szigeti kekszgyárban, ám a piskótaalap változó mérete nehezítette a termék csomagolását. Ezért a piskótaalapot is kekszre cserélték, így nem volt gond a mérettel és a gépek összehangolásával.
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
500 kiló keksz egyetlen óra alatt
A Kisalföld 1977. október 25-én adott hírt arról, hogy 150 millió forintos beruházással fejlesztik a Győri Keksz- és Ostyagyárat. A több lépcsős korszerűsítés első körében új raktárt avattak a finomságok gyárában. Így felszabadultak a korábbi tárolók és apró módosításokkal édességkészítő gépeket raktak a helyükre.
Ekkoriban már hazánk egyik legnépszerűbb „győri édes” termékének számított a Pilóta keksz. Nem véletlenül erősítették a sütését új berendezéssel, amely révén még több kekszet töltöttek meg a kakaós – a régi címkék szerint nugátos – krémmel. A csomagolást vadonatúj francia gépsorral javították. A Pilóta felső és alsó részét a rendszerváltásig szovjet gyártmányú kemencékben sütötték.
Ideális esetben egy óra alatt körülbelül 500 kiló csokis vagy vaníliás keksz készült el. 1982 júniusában egyetlen nap alatt 170 mázsa kekszet (a Pilóta mellett főként Albertet és háztartásit) sütötték a legendás győri gyárban.
Olvasóink a győri édességekről
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
- Nagy skalpokat gyűjtött, NB I-es csapatokat búcsúztatott a MÁV DAC a kupában