2025.06.05. 11:57
Hajmeresztő kalandjairól mesélt a motoros
Gáti Csaba, azaz The Guri, a motoros utazó közel-keleti közel egy hónapra tervezett útját a tervezéstől kezdve figyelemmel kísértük. A nem mindennapi kalandok után ismét podcastra hívtuk. A világjáró motoros részletesen megosztotta velünk élményeit. Néhány órával beszélgetésünk után a Budapestről hazafelé motorozó Csabát elütötte egy autós.
Még februárban adtunk hírt arról, hogy a Gáti Csaba, The Guri, a motoros utazó egy 15 ezer kilométeres túrára készül a Közel-Keletre.

Fotó: Molcsányi Máté
Motoros kalandok keleten
Arról is hírt adtunk április végén, hogy a motoros elindult útjára egy Triumph Tiger 1200 Rally Explorer motorral. Győrből motorosok hada kísérte az út elején. A világjáró motoros közösségi oldalán folyamatosan igyekezett hírt adni arról, merre jár. lapunk is figyelemmel kísérte útját. Megírtuk, merre járt, mielőtt Iránba érkezett volna. Aztán néhány napig nem találtunk információt Csaba hollétéről a közösségi oldalán, csak aggódó bejegyzéseket.

Fotó: archív/kisalfold.hu
Csaba hazaérkezése után egyet szusszant és stúdiónkba látogatott, ahol részletesen mesélt 29 naposra sikerült motoros túrájáról.
– Az út eleje a tervek szerint történt, majd beléptem Iránba, ahol 7 napot töltöttem volna el. A harmadik napon egy többsávos iráni autópályán való közlekedést el szerettem volna elkerülni, helyette egy hegyvidéki, kanyargós utat választottam, ami a motorosoknak egy paradicsomot ígér. Azt nem tudtam, hogy az út mentén az egyik faluba nem lett volna szabad behajtani sem turistáknak, sem irániaknak, csak azoknak, akik ott laknak és ott dolgoznak. Csak utólag derült ki, hogy egy nukleáris létesítmény működik a faluban és emiatt kerültem bajba. Amikor behajtottam a faluba, rendőri ellenőrzés alá vontak – mesélte Guri, aki aztán arról is beszámolt, hogy egyre komolyabbá fordult a helyzet, mert volt nála egy vészhívó, ami folyamatosan adta jelet.
- A jeladó az ellenőrzés alatt is csipogott, amitől a rendőrök teljesen megőrültek.
- Megfosztották Gurit minden holmijától és azonnal letartóztatták.
- Az is gyanúra adott okot, hogy a motorosnak három kamerája is volt. Erre pedig azért volt szükség, mert Csaba végig filmezte az utat, egyrészt mert közösségi oldalán folyamatosan megosztotta élményeit, másrészt ezzel is dokumentálta a különleges utazást, de volt nála drón is.
Egy négy napos kanosszajárás kezdődött. Fogva tartották, folyamatosan kihallgatták, köztörvényes bűnözők közé zárták, ahol meg is kellett védenie magát. Kémkedéssel vádolták, ami Iránban az egyik legsúlyosabb vád, ezért nagyon komoly volt a helyzet. Szerencséjére egy rövid sms-t tudott küldeni még a feleségének, így ő és a szponzor Triumph Győr tulajdonosa felvette a kapcsolatot a konzulátussal.
Hogy hogyan sikerült megmenekülnie, Csaba részletesen elmesélte a podcastben, és erről már mi is beszámoltunk korábban.
Újratervezésre volt szükség
A megpróbáltatások után rohamtempóban sikerült elhagynia az országot, ám azt sem a tervek szerint, a motorjával együtt. Csaba repülővel jutott el Dubaiba, motorját hajóra kellett pakolnia. Ez így egyszerűen hangzik, de ott Iránban, ez sem sima ügy, de végül is sikerült a motort is eljuttatni Dubaiba. Igaz, ott négy napba is beletelt, amire vissza tudta szereznie a járgányát. Mivel a tervekhez képest megcsúszott Iránban és Dubaiban is, felborult az utiterve és mindent újra kellett terveznie. Közben lejárt az iraki vízumja is, amit újra kellett intézni, de csak itthonról lehetett.
– Egy kicsit még motoroztam az Egyesült Arab Emirátusokban, aztán beléptem Szaud-Arábiába, ahol 45- 47 celsius fok volt. Nagyon kellett figyelni a hidratálásra, 50-60 kilométerenként meg kellett állnom inni, locsolni magamra a vizet. 5-6 liter vizet vittem magammal, de a hőség nagyon nagy ellenségem volt, így rövidítettem a tartózkodásomat a tervekhez képest – mesélte Csaba.
Kuvaitban szervizelte egy ismerőssel a motort, majd tovább indult Irakba, de az sem volt egyszerű. A melegen kívül homokviharokban kellett motorozni szinte nulla látási viszonyok között. Mint mondja a tapasztalat alapján, a homokvihar smirgliként dörzsöli az ember bőrét és a felszerelést is tönkre teszi, különösen a plexit csiszolja le. Csaba végre elért Bagdadba, de nem pihenhette ki magát.
– A szállodában közölték velem, hogy aznap kezdődött az arab liga találkozó, és másnap az ellenzék tüntetést szervez és csak akkor maradjak, ha van 7-10 napom ott maradni, mert nem tudok kijutni a városból. Innentől újratervezés volt ismét, és másnap reggel tovább indultam a kurdisztáni Irak felé. A 480 kilométer alatt 16 alkalommal ellenőriztek a rendőrök. Szerencsére a hotelben azt tanácsolták, hogy a kamerákat tegyem el, így túljutottam az ellenőrzéseken – jegyezte meg az immár óvatosabbá váló motoros.

Fotó: The Guri -A motoros utazó
Csaba ezután Moszulba ment, de nem sikerült hotelt találnia, majd a kurdisztáni irak területére belépve elindult a török határ felé szintén sok rendőri igazoltatás mellett. aztán hazafelé vette az irányt. A hazáig hátralevő 3,5 ezer kilométert 5 nap alatt tette meg, de azért hogy a vége se legyen kalandoktól mentes, egy hatalmas jégeső is elverte. Még az autók is leálltak, várták, hogy elmúljon, de húsz percig verte a jég.
Vajon milyen tanulságokkal nyugtázta a motoros a 29 napos túrát?
– Az az út tanulsága számomra, hogy sokkal több információt kell gyűjteni elindulás előtt, annak ellenére, hogy én tapasztalt túrázónak tartom magamat. Még ennél is több információt kell gyűjteni az adott országról, pláne azokról, amelyeket kevésbé ismerünk, kevés információ érhető el róluk. Kell egy olyan háttér is, aki itthon bármilyen problémában tud segíteni. Nagyon sokat számított akkor, amikor engem lecsuktak, hogy a felségem és a Triumph Győr vezetője egymással összefogva segített. A motor nagyon jól viselte a túrát, az extrém körülményeket. A Tigris abszolút alkalmas ilyen kalandokhoz – összegezte Gáti Csaba a tapaszalatokat a Kisalföld podcastben.
A sors iróniája, hogy még a beszélgetésünk estéjén Csaba Budapestről hazafelé tartva súlyos balesetet szenvedett. A Tigris teljesen összetört, neki szerencsére nem lett nagyobb baja. Ezt mint mondja annak köszönheti, hogy mindig figyel arra, hogy megfelelő legyen a motoros felszerelése.
A motorost csütörtökön reggel a retro Rádióban kérdezte Bochkor Gábor:
Hallgassa meg podcastünket:
kisalfold.hu podcast
- A hét embere, a Szent László díjazott Vajda Péter, a Pedró Pékség tulajdonosa - podcast
- Jön a következő Tacsi Tali: ekkor lepik el Győrt a tündéri padlócirkálók
- A Csillagfény Lélek Mentor Ház megálmodója volt podcastunk vendége
- A győri útépítők 60-70 fokban dolgoznak a hőségben - podcast
- A tudásátadás a hitvallása része: A Szent László díjas dr. Lanczendorfer Zsuzsanna