2025.02.15. 10:00
Reklám és egészség
Szívbarát, koleszterincsökkentő, negatív kalóriás, laktózmentes, gluténmentes, ketogén, antioxidáns, vegetáriánus, vegán, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, proteinben gazdag, vitamindús... Se szeri, se száma azoknak a kifejezéseknek, amelyek az egészségtudatos táplálkozásra szeretnének rávenni bennünket, fogyasztókat. Vagy még inkább eladni egy-egy terméket, amelyből számtalan márka van a piacon, de ki kellene tűnni vele mégiscsak valahogyan.
Ha a reklámokat nézzük, mindenki igen-igen egészséges, hiszen mást sem lehet kapni lassan a boltokban, mint a fentebbi tulajdonságokkal rendelkező dolgokat, és ezek még hellyel-közzel magyarul hangzanak és érthetőek. Mert van a többi, a bifidus essensis vagy bifidus actiregularis (mindkettő ugyanaz, csak az elsőt már túlságosan megszoktuk), hogy a kozmetikai termékekben és gyógyszerekben, táplálékkiegészítőkben levő hatóanyagok neveinek hirdetésekben való megjelenését már ne is említsük.

Addig ezekkel nincs is baj, amíg pusztán hangzatosan kiemelnek egy teljesen átlagos összetevőt, mintha az valami különlegesség lenne (lásd csodás keksz, kizárólag tiszta, aranysárga gabonából – mégis miből lenne a liszt, ugye?), ám ha az már úgy megtévesztő, hogy egészségre is káros lehet, az nagyon nem mindegy. Most éppen az egyik multinacionális élelmiszerlánc kapott büntetést, mert a teljes kiőrlésű gabonát ők úgy értelmezték, hogy azt teljesen megőrölték...
Ahogy elnézem a mesterséges intelligencia megjelenését a reklámokban és főleg a kamureklámokban, fel kell kötniük a nadrágot a hatóságoknak. De ha ott is ilyen hatékonyan bírságolnak, nem lesz gond az államháztartás bevételeivel...