Bugattitól a Csajkáig

2025.02.08. 06:25

Benzingőzös csodák birodalmában jártunk - videók, fotók

A Balaton-felvidék szívében található Kaáli Autó-Motor Múzeum járműipari különlegességgel bővült pár hete. Dr. Hanula Barnabás, a Széchenyi-egyetem docense saját tervezésű motortömbjét ajánlotta fel a dörgicsei múzeumnak. Így a nem mindennapi tárlat része mostantól a Bugatti Veyron motorblokk, amelynek megalkotásában a 2000-es évek elején Dr. Hanula Barnabás is fontos szerepet játszott. A győri kapcsolódási pont apropóján a Kaáli Autó-Motor Múzeumban jártunk.

Mint arról hírt adtunk, a győri docens, Dr. Hanula Barnabás a világ egyik leggyorsabb autójának motortömbjét ajándékozta a Balaton-felvidéki múzeumnak. Bár egy évtized múlva a Bugatti Veyron lassan, de biztosan veterán autónak számít majd, ne felejtsük: napjainkban is a világ egyik leggyorsabb sport­autójáról beszélünk, amelynek végsebessége közelíti a 410 km/órát. „Hanula tanár úr nyáron több mint 20 győri diákjával érkezett hozzánk, s több szakmai kérdés is felmerült abban a teremben, ahol az 1930-ban gyártott Bugatti versenyautó megtekinthető. Ezt az autót bátran nevezhetjük a Forma–1-es kocsik méltó elődjének; kilenc év alatt több mint 2000 győzelmet aratott szerte a világban. Mivel Pierre Veyron, aki névadója a 2000-es évek elején épített szuperjárgánynak, Bugatti volánjánál győzött a Le Mans-i 24 órás versenyen 1939-ben, Hanula Barnabás úgy gondolta, hogy a szóban forgó motortömbnek nálunk lenne a legjobb helye” – tudtuk meg Antal Istvántól, a Kaáli Autó-Motor Múzeum tárlatvezetőjétől.

A dörgicsei Kaáli Autó-Motor Múzeumban 150 (!) különleges járműt csodálhatnak meg az érdeklődők.
A dörgicsei Kaáli Autó-Motor Múzeumban 150 (!) különleges járműt csodálhatnak meg az érdeklődők.
Fotó: Csapó Balázs

Balatoni látnivaló - A Kaáli Autó-Motor Múzeum ékkövei

A benzingőzös csodaország megálmodója dr. Kaáli Nagy Géza, az egykori Kaáli Intézetek alapítója, a magyarországi lombikbabaprogram úttörője. A professzor családi indíttatásból kezdte a régi járművek gyűjtését. Miután hazatért az Egyesült Államokból, szerette volna édesapja „ezüsttankos” Csepel 125-os motorbiciklijét beszerezni, majd két egykori családi autójukat, az 1948-as gyártású Vauxhall Veloxot és az Opel Olympia Rekordot is újra megvásárolni. (Érdekesség, hogy a Vauxhall Veloxot anno London kalapácsvető-­bajnokától, Németh Imrétől vette a professzor apukája.) Az említett három, családi kötődésű jármű „adta a löketet” ahhoz, hogy nem mindennapi gyűjtemény jöjjön össze a Balaton északi partján. Bár a koronavírus elodázta a nyitást, 2021 óta látogatható a magántárlat.

A gyűjtemény legújabb darabja az 1959-ben gyártott Trabant P50-es.
A gyűjtemény legújabb darabja az 1959-ben gyártott Trabant P50-es.
Fotó: Csapó Balázs

Nyitány a retró garázsban

Antal István és kollégája évente körülbelül 30 ezer érdeklődőt kalauzol a retró garázsban, az amerikai emlékházban és a nagyteremben. A három helyszínen 150 autó és motor várja a közönséget. Kivétel nélkül olyan járművek, amelyek sztorija akkor is megmozgatja az ember fantáziáját, ha nem feltétlenül vagyunk oda a benzingőzért. Az „alapozást” a retró garázsban kezdtük, ahol nem csupán a szocialista autóipar egykori ékkövei töltik nyugdíjaséveiket, de a plakátokon szembeköszön Törőcsik Mari és Hofi Géza mosolya, a világverő Aranycsapatunk legendái, miközben egykori Ibusz-kör­utazások ajánlataival szintén nosztalgiázhatunk, nem beszélve régi balatoni nyaralások fröccsöspoharairól, üdítősüvegeiről.

A Zastava mögött foglal helyet a "bőrkabátos" Velorex, amelyet fázós embereknek semmiképp nem ajánlanak kalauzaink.
A Zastava mögött foglal helyet a "bőrkabátos" Velorex, amelyet fázós embereknek semmiképp nem ajánlanak kalauzaink.
Fotó: Csapó Balázs

Ide igazi nagyvadat, egy Csajkát is kiállítottak. Hruscsov, Kádár és a többi szocialista vezető limuzinja mellett szinte eltörpül az ÁVH „szakembereinek” egykori kedvence, a Volga.

Dr. Hanula Barnabás pár hete adta át a Bugatti Veyron motorblokkját.
Dr. Hanula Barnabás pár hete adta át a Bugatti Veyron motorblokkját.

Út az amerikai emlékházba

„Az összes kiállított jármű esetében gondosan ügyelünk arra, hogy egytől egyig működőképesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy az autókat és a motorokat időről időre egészségügyi sétára visszük a környéken, azaz meghajtjuk őket. Az a tapasztalatunk, hogy akárcsak az emberek, a járművek esetében is él az az örök érvényű igazság, hogy mozgásban kell maradni, nem szabad leállni, mert a vég, a hanyatlás utóbbi esetben üti fel fejét” – hallottuk Nagy Péter restaurátortól, akinek utolsó „műve” egy 1959-ben gyártott Trabant P50-es rendbetétele volt. Utóbbi keletnémet ritkaság több mint 700 munkaóra után foglalhatta el „jól megérdemelt” parkolóját az illusztris társaságban.

Utóbbi kiállítótérből az „amerikai emlékházba” vezet az út, ahol Kaáli Nagy Géza professzor egykori, New York-hoz közeli családi otthonának berendezési tárgyai kaptak helyet. Itt található az a három jármű is, amelyeket a tengerentúlon hajtott a meddőségi specialista orvos: az 1997-es gyártmányú, bivalyerős BMW 850 Ci, az 1989-es Jaguar XJS kabrió sportkocsi, illetve az a Harley-Davidson motor, amelyről remek családi képek is „árulkodnak” a falon. A professzor gyerekeivel ugyanis több korszakban is közös fotó készült az amerikai acélparipa nyergében.

Kaáli Nagy Géza professzor egyik autója, amellyel Amerikában közlekedett.
Kaáli Nagy Géza professzor egyik autója, amellyel Amerikában közlekedett.
Fotó: Csapó Balázs

Pöccre indult a 111 éves autómatuzsálem

Írásunk végén következzen a nagyterem; a kétszintes bemutatóterem olyan kincseket rejt, amelyeket felsorolni is kihívás. A Kaáli Autó-Motor Múzeum egyik, ha nem a legnagyobb attrakcióját mi is a saját szemünkkel élveztük: 111 esztendős, 1914-ben gyártott belga F. N. autóba lehelt életet Nagy Péter. Nos, ezen a ponton kicsit pontatlanul is fogalmazunk: kurblival és 100-as oktánszámú benzin befecskendezésével az autómatuzsálem pöccre indult a terem közepén. „A szóban forgó autót 2017-ben Essenben sikerült vásárolni, másfél tonnát nyom, s igen, ezt a járművet is elvisszük időnként kisebb sétára. 50 km/órás sebességre nevetve képes jelenleg is” – tudtuk meg Antal Istvántól. Érdekesség, hogy az F. N. ma is működő üzem Belgiumban, igaz, autók helyett fegyvergyártás a cég fő profilja.

Nagy Péter és Antal István az 111 esztendős belga gyártmányú F. N. mellett.
Nagy Péter és Antal István az 111 esztendős belga gyártmányú F. N. mellett.
Fotó: Csapó Balázs

A magyar motorgyártás „királya”

A Dörgicsén látható autó a motor 1950 köbcentis henger­űrtartalmáról kapta a nevét, az első világháború előtt ez volt az utolsó modell, amelyet a korszakra jellemző acetilénlámpával, szélvédő nélkül gyártottak. Az F. N. remek társaságba került a földszinten: legendás motorok bástyázzák körbe. Az amerikai, brit, német, olasz és japán különítmény mellett hazánk motoros büszkeségei is megtalálhatók itt. Szinte az összes Pannónia modell felbukkan, mellettük több Danuvia gyarapítja a felbecsülhetetlen értékű magángyűjteményt, nem beszélve a magyar motorgyártás „királyáról”, a Méray 1000-esről. A kereken 1000 köbcentis csúcsmodellt a ’20-as évek végén építették, korát meghazudtolóan modern dizájnú most is, 120 km/órás végsebessége pedig tiszteletre méltó. Utóbbi motort anno csendőrök és tűzoltók is igénybe vették munkájuk során hazánkban.

A kiállított motorok között a magyar vasparipákat többek között Pannóniák, Danuviák és Méray 1000-es képviseli.
A kiállított motorok között a magyar vasparipákat többek között Pannóniák, Danuviák és Méray 1000-es képviseli.
Fotó: Csapó Balázs

Legendás autók magyar vonatkozásai

Az alagsori teremben – plakát nagyságú fotó alapján – a hol­lywoodi komikus, Bill Murray is tátott szájjal vette szemügyre a különlegességeket. Itt fedezhető fel a Bugatti Type 35B, és dr. Hanula Barnabás ajándéka, a Bugatti Veyron motortömbje is, ám ezen túl is bőven akad magyar vonatkozása a „kincses szigetnek”.

Bár akkor még nem rendezték Forma-1-es versenyeket, a '30-as évek egyik legjobb versenyautója, a Bugatti Type 35B volt.
Bár akkor még nem rendezték Forma-1-es versenyeket, a '30-as évek egyik legjobb versenyautója, a Bugatti Type 35B volt.
Fotó: Csapó Balázs

A vágtató vadló magyar mestere

A világ első népautójának, Ford T-modelljének tervezésében jelentős szerepe volt Galamb Józsefnek. Mint ismert, ez volt a világon az első olyan autó, amelyet átlagos bérű emberek pénztárcájához szabtak. Ha már Ford: teljesen más korszak és más koncepció, de a Mustang hűtőrácsát díszítő, felcsapott farkú, vágtató amerikai vadlóról kevesen tudják, hogy ennek eredetijét az Egyesült Államokban élő magyar származású szobrász, Keresztes Károly fából alkotta meg. Egy 1966-os évjáratú, klasszikus vörös Mustang is oszlopos tagja a dörgicsei gyűjteménynek, nem beszélve arról a Ford-alkatrészek felhasználásával készült vadlószoborról, amely Keresztes ikonikus alkotásának állít emléket.

A vágtató vadló emlékszobra.
A vágtató vadló emlékszobra.
Fotó: Csapó Balázs

Carroll Shelby Cobrája

  • Bár nem könnyű választani, búcsúzóul a legendás amerikai autóversenyző és -tervező, Carroll Shelby egyik kultikus járgányáról, az AC Cobra 427 SC-ről ejtsünk szót.
  • Az 1959-es Le Mans-i 24 órás verseny győztesének – pár éve Matt Damon alakította Shelbyt a mozivásznon – Cobrája olyan közúti autó, amelyben gyakorlatilag versenyzésre tervezett motor „dobog”, 300 km/óra végsebességgel.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában