2025.02.08. 06:25
Benzingőzös csodák birodalmában jártunk - videók, fotók
A Balaton-felvidék szívében található Kaáli Autó-Motor Múzeum járműipari különlegességgel bővült pár hete. Dr. Hanula Barnabás, a Széchenyi-egyetem docense saját tervezésű motortömbjét ajánlotta fel a dörgicsei múzeumnak. Így a nem mindennapi tárlat része mostantól a Bugatti Veyron motorblokk, amelynek megalkotásában a 2000-es évek elején Dr. Hanula Barnabás is fontos szerepet játszott. A győri kapcsolódási pont apropóján a Kaáli Autó-Motor Múzeumban jártunk.
Mint arról hírt adtunk, a győri docens, Dr. Hanula Barnabás a világ egyik leggyorsabb autójának motortömbjét ajándékozta a Balaton-felvidéki múzeumnak. Bár egy évtized múlva a Bugatti Veyron lassan, de biztosan veterán autónak számít majd, ne felejtsük: napjainkban is a világ egyik leggyorsabb sportautójáról beszélünk, amelynek végsebessége közelíti a 410 km/órát. „Hanula tanár úr nyáron több mint 20 győri diákjával érkezett hozzánk, s több szakmai kérdés is felmerült abban a teremben, ahol az 1930-ban gyártott Bugatti versenyautó megtekinthető. Ezt az autót bátran nevezhetjük a Forma–1-es kocsik méltó elődjének; kilenc év alatt több mint 2000 győzelmet aratott szerte a világban. Mivel Pierre Veyron, aki névadója a 2000-es évek elején épített szuperjárgánynak, Bugatti volánjánál győzött a Le Mans-i 24 órás versenyen 1939-ben, Hanula Barnabás úgy gondolta, hogy a szóban forgó motortömbnek nálunk lenne a legjobb helye” – tudtuk meg Antal Istvántól, a Kaáli Autó-Motor Múzeum tárlatvezetőjétől.

Fotó: Csapó Balázs
Balatoni látnivaló - A Kaáli Autó-Motor Múzeum ékkövei
A benzingőzös csodaország megálmodója dr. Kaáli Nagy Géza, az egykori Kaáli Intézetek alapítója, a magyarországi lombikbabaprogram úttörője. A professzor családi indíttatásból kezdte a régi járművek gyűjtését. Miután hazatért az Egyesült Államokból, szerette volna édesapja „ezüsttankos” Csepel 125-os motorbiciklijét beszerezni, majd két egykori családi autójukat, az 1948-as gyártású Vauxhall Veloxot és az Opel Olympia Rekordot is újra megvásárolni. (Érdekesség, hogy a Vauxhall Veloxot anno London kalapácsvető-bajnokától, Németh Imrétől vette a professzor apukája.) Az említett három, családi kötődésű jármű „adta a löketet” ahhoz, hogy nem mindennapi gyűjtemény jöjjön össze a Balaton északi partján. Bár a koronavírus elodázta a nyitást, 2021 óta látogatható a magántárlat.

Fotó: Csapó Balázs
Nyitány a retró garázsban
Antal István és kollégája évente körülbelül 30 ezer érdeklődőt kalauzol a retró garázsban, az amerikai emlékházban és a nagyteremben. A három helyszínen 150 autó és motor várja a közönséget. Kivétel nélkül olyan járművek, amelyek sztorija akkor is megmozgatja az ember fantáziáját, ha nem feltétlenül vagyunk oda a benzingőzért. Az „alapozást” a retró garázsban kezdtük, ahol nem csupán a szocialista autóipar egykori ékkövei töltik nyugdíjaséveiket, de a plakátokon szembeköszön Törőcsik Mari és Hofi Géza mosolya, a világverő Aranycsapatunk legendái, miközben egykori Ibusz-körutazások ajánlataival szintén nosztalgiázhatunk, nem beszélve régi balatoni nyaralások fröccsöspoharairól, üdítősüvegeiről.

Fotó: Csapó Balázs
Ide igazi nagyvadat, egy Csajkát is kiállítottak. Hruscsov, Kádár és a többi szocialista vezető limuzinja mellett szinte eltörpül az ÁVH „szakembereinek” egykori kedvence, a Volga.

Út az amerikai emlékházba
„Az összes kiállított jármű esetében gondosan ügyelünk arra, hogy egytől egyig működőképesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy az autókat és a motorokat időről időre egészségügyi sétára visszük a környéken, azaz meghajtjuk őket. Az a tapasztalatunk, hogy akárcsak az emberek, a járművek esetében is él az az örök érvényű igazság, hogy mozgásban kell maradni, nem szabad leállni, mert a vég, a hanyatlás utóbbi esetben üti fel fejét” – hallottuk Nagy Péter restaurátortól, akinek utolsó „műve” egy 1959-ben gyártott Trabant P50-es rendbetétele volt. Utóbbi keletnémet ritkaság több mint 700 munkaóra után foglalhatta el „jól megérdemelt” parkolóját az illusztris társaságban.
Kalandozás a Kaáli Autó-Motor Múzeumban - fotók: Csapó Balázs
Utóbbi kiállítótérből az „amerikai emlékházba” vezet az út, ahol Kaáli Nagy Géza professzor egykori, New York-hoz közeli családi otthonának berendezési tárgyai kaptak helyet. Itt található az a három jármű is, amelyeket a tengerentúlon hajtott a meddőségi specialista orvos: az 1997-es gyártmányú, bivalyerős BMW 850 Ci, az 1989-es Jaguar XJS kabrió sportkocsi, illetve az a Harley-Davidson motor, amelyről remek családi képek is „árulkodnak” a falon. A professzor gyerekeivel ugyanis több korszakban is közös fotó készült az amerikai acélparipa nyergében.

Fotó: Csapó Balázs
Pöccre indult a 111 éves autómatuzsálem
Írásunk végén következzen a nagyterem; a kétszintes bemutatóterem olyan kincseket rejt, amelyeket felsorolni is kihívás. A Kaáli Autó-Motor Múzeum egyik, ha nem a legnagyobb attrakcióját mi is a saját szemünkkel élveztük: 111 esztendős, 1914-ben gyártott belga F. N. autóba lehelt életet Nagy Péter. Nos, ezen a ponton kicsit pontatlanul is fogalmazunk: kurblival és 100-as oktánszámú benzin befecskendezésével az autómatuzsálem pöccre indult a terem közepén. „A szóban forgó autót 2017-ben Essenben sikerült vásárolni, másfél tonnát nyom, s igen, ezt a járművet is elvisszük időnként kisebb sétára. 50 km/órás sebességre nevetve képes jelenleg is” – tudtuk meg Antal Istvántól. Érdekesség, hogy az F. N. ma is működő üzem Belgiumban, igaz, autók helyett fegyvergyártás a cég fő profilja.

Fotó: Csapó Balázs
A magyar motorgyártás „királya”
A Dörgicsén látható autó a motor 1950 köbcentis hengerűrtartalmáról kapta a nevét, az első világháború előtt ez volt az utolsó modell, amelyet a korszakra jellemző acetilénlámpával, szélvédő nélkül gyártottak. Az F. N. remek társaságba került a földszinten: legendás motorok bástyázzák körbe. Az amerikai, brit, német, olasz és japán különítmény mellett hazánk motoros büszkeségei is megtalálhatók itt. Szinte az összes Pannónia modell felbukkan, mellettük több Danuvia gyarapítja a felbecsülhetetlen értékű magángyűjteményt, nem beszélve a magyar motorgyártás „királyáról”, a Méray 1000-esről. A kereken 1000 köbcentis csúcsmodellt a ’20-as évek végén építették, korát meghazudtolóan modern dizájnú most is, 120 km/órás végsebessége pedig tiszteletre méltó. Utóbbi motort anno csendőrök és tűzoltók is igénybe vették munkájuk során hazánkban.

Fotó: Csapó Balázs
Legendás autók magyar vonatkozásai
Az alagsori teremben – plakát nagyságú fotó alapján – a hollywoodi komikus, Bill Murray is tátott szájjal vette szemügyre a különlegességeket. Itt fedezhető fel a Bugatti Type 35B, és dr. Hanula Barnabás ajándéka, a Bugatti Veyron motortömbje is, ám ezen túl is bőven akad magyar vonatkozása a „kincses szigetnek”.

Fotó: Csapó Balázs
A vágtató vadló magyar mestere
A világ első népautójának, Ford T-modelljének tervezésében jelentős szerepe volt Galamb Józsefnek. Mint ismert, ez volt a világon az első olyan autó, amelyet átlagos bérű emberek pénztárcájához szabtak. Ha már Ford: teljesen más korszak és más koncepció, de a Mustang hűtőrácsát díszítő, felcsapott farkú, vágtató amerikai vadlóról kevesen tudják, hogy ennek eredetijét az Egyesült Államokban élő magyar származású szobrász, Keresztes Károly fából alkotta meg. Egy 1966-os évjáratú, klasszikus vörös Mustang is oszlopos tagja a dörgicsei gyűjteménynek, nem beszélve arról a Ford-alkatrészek felhasználásával készült vadlószoborról, amely Keresztes ikonikus alkotásának állít emléket.

Fotó: Csapó Balázs
Carroll Shelby Cobrája
- Bár nem könnyű választani, búcsúzóul a legendás amerikai autóversenyző és -tervező, Carroll Shelby egyik kultikus járgányáról, az AC Cobra 427 SC-ről ejtsünk szót.
- Az 1959-es Le Mans-i 24 órás verseny győztesének – pár éve Matt Damon alakította Shelbyt a mozivásznon – Cobrája olyan közúti autó, amelyben gyakorlatilag versenyzésre tervezett motor „dobog”, 300 km/óra végsebességgel.