Egy ember és az óceán

2024.12.04. 18:30

Vajon most sikerül? Rakonczay Gábor az utolsó óceánátevező expedícióra készül

Rakonczay Gábor extrémsportoló az utolsó óceánátevező expedíciójára készül. Ismét egyedül kel át az Atlanti-óceánon, de azt mondja, "a hosszú idejű és magas veszély faktorú projekteket ezzel lezárja". Rakonczay Gábor már elutazott a Kanári-szigetekre, hogy folytassa a korábban megszakított útját.

Az egykori soproni egyetemista, Rakonczay Gábor tavaly karácsony előtt tette vízre a 42 névre keresztelt hajóját a portugáliai Lagos kikötőjében. A cél az Atlanti-óceán túlpartján Antigua szigete volt, ahová a 70-90 nap alatt tervezte az érkezést. Ez a cél vált irreálissá azzal, hogy a Kanári-szigetekig tartó út túl hosszúra nyúlt: 33 nap és 10 óra evezés után ért partot. Ezért egy szezonnal elhalasztotta veszélyes útjának a folytatását.

Rakonczay Gábor
Rakonczay Gábor a "42" névre keresztelt hajóval, ami év eleje óta La Palmán várta, hogy ismét vízre téve folytathassák az utat az óceán túlpartjára. 
Fotó: Rakonczay Gábor Facebook oldala.

Most a közösségi oldalán jelentette be, megérkezett a Kanári-szigetekre, hogy folytassa az útját és két hét múlva ismét egyedül vágjon neki az óceánnak. Ez alkalommal azonban utoljára. Ezzel az útjával "a hosszú idejű és magas veszély faktorú projekteket lezárja". Az extrémsportoló azt mondja, régóta érlelődött benne ez az elhatározás. "Egyetlen egy utolsó, ilyen jellegű utat teljesítek még, ez pedig a mostani óceán átkenuzás." - jelentette ki. A 18 évnyi extrémsportolói pályafutását ezzel a nagyszabású expedícióval szeretné önmagában és a barátai, követői előtt lezárni. Gábor huszonévesen, soproni egyetemistaként, páros óceánátevezéssel kezdte kihívni a sorsot és teljesíteni lehetetlennek tűnő vállalásokat, amivel bekerült a Guinness rekordok könyvének hírességei közé.

Mostani induló helyére, La Palmara, év elején 1400 kilométer evezés után érkezett meg. A hajó azóta ott várta, hogy ismét nekiindulhassanak a végtelennek. Az elkövetkező két hétben feltölti az élelmiszerkészleteket és öccsével visszaszerelik az elektromos rendszert a 42-be.

A terv szerint 

  • december 16-án nekivág az ötezer kilométeres távnak a Karib-térségi Antiguára, 
  • ahova eddig kétszer sikerült evezős hajóval eljutnia, 
  • a 65 napra tervezett útról, az év elejihez hasonlóan, napi szintű bejelentkezéseket tervez, 
  • az automatikus nyomkövető pedig óránként jelzi majd a pozícióját, ami bárki számára elérhető lesz.

- Évekkel ezelőtt, az eredetileg Fa Nándor által épített, és akkor még Vitéz névre keresztelt kenun töltött 77 nap nagyon megváltoztatta az életemet. Ezt az utat már tudatosan, de szintén "vele" szeretném megélni. A projekt neve: One more expedition - vagyis ténylegesen ez egy utolsó, nagyszabású, visszavonuló expedíció. A hajó maximálisan fel van szerelve, de a koncepcióban marad a minimalizmus: egy hajó, egy evező, egy ember és az óceán

 - nyilatkozta Gábor.

Az útjáról további részletek olvashatók a közösségi felületein. Az utolsó, nagy kaland hamarosan indul!

Rakonczay Gábor
Fotó: Rakonczay Gábor Facebook-oldala

Érdekességek a hajóról és első útjáról Rakonczay Gáborral

Ez az első, és ezidáig egyetlen óceáni kenu, ami átkelt az óceánon. A hajót az ötszörös Földkerülő vitorlázó, Fa Nándor tervezte és építette. 2011-ben tőle kapta kölcsön Gábor, aki akkor már túl volt a páros óceánátevezésen és két óceánátvitorlázáson. A kenut elnevezte Vitéznek és Portugáliából 16 nap lapátolást követően lejutott a Kanári-szigeteki Gran Canariára. Ott két hétig várta a megfelelő időjárást, majd elindult a két hónapra tervezett útra. Ezzel megkezdődött élete legdurvább utazása.

Az utat annyira a spórolás jellemezte, hogy mindössze egyetlen használt műholdas telefont vitt magával. Egy darabig minden a terv szerint ment, mígnem a teljes út 33. napján, mintegy ezer kilométerrel a legközelebbi partoktól egy viharban felborult a hajó. A leszakadt szellőző nyíláson keresztül rövid időn belül annyi víz jutott a hajótestbe, hogy a kibontott légkamra miatt elkezdett süllyedni. A felborult hajót csak percekkel később, a tőkesúlyba kapaszkodva sikerült Gábornak visszaállítania. Közvetlenül azelőtt, hogy végérvényesen megindult volna az öt kilométernyi mélységbe.

"Ahogy visszakapaszkodtam a fedélzetre, átéltem egy klasszikus újjászületés élményt, ami miatt az addigi életfilozófiámat később muszáj volt egészen az alapoktól újjáépítenem… A hajótestbe beömlött víz miatt a felszerelésem és az élelmem nagy része tönkrement és a hátralevő 44 napot kommunikációs szempontból is teljesen elszigetelve teljesítettem. A teljes út 77. napján értem el Antigua szigetét, ezzel megtörtént a világ első óceánátkenuzása. A dolog híre elég nagyot ment. A nagyobb külföldi hírekben szinte mindenhol beszámoltak az útról és a Guinness is beletett a könyvébe, a világelsőség miatt. Itthon egy kicsit más volt a helyzet, volt minden, amit az emberi rosszindulat ki tud termelni..." - számolt be a történtekről Gábor, hozzátéve, hogy ezután darabjaira hullott az élete, amit csak egy későbbi, négy hónapos szóló vitorlás úttal és az ultrafutás elkezdésével sikerült rendbe raknia. Az akkori út és az utána levő két év sok mindenre megtanította. "Ebből talán a legfontosabb, hogy az életünk az ismert formájában kínosan véges és ezáltal felfoghatatlanul értékes." Az utat a többször kiadott, Átkelés a végtelenen című könyvben dolgozta fel. 

Fa Nándor később neki adta a Vitézt, ami évekig a szülei telkén állt, majd jött az átépítés: "42"-vé alakult és ismételten vízre szállt…

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában