2024.12.04. 13:30
A játék, nem „játék”, hanem a gyerek legfontosabb dolga - dr. Gerencsér Kinga előadása a Soproni Nyugdíjasegyetemen - fotók
A Soproni Nyugdíjasegyetem legutóbbi előadásán dr. Gerencsér Kinga a Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar Alkalmazott Tudományi Intézetének címzetes egyetemi tanára A játék nem „játék”, hanem a gyerek legfontosabb dolga címmel tartott előadást.
A Soproni Nnyugdíjasegyetem hallgatói megismerhették a különböző korok és kultúrák fából készült játékait.
Fotó: Máthé Daniella.
Dr. Gerencsér Kinga a szívéhez legközelebb álló témáról, a fajátékokról beszélt, egyben bemutatta Környezetbarát játékok címmel megjelent legújabb könyvét. Előadásában vázolta a játszás fontosságát és azt, hogy milyen a jó játék. Régi fényképeken keresztül történelmi barangolásra hívta hallgatóit a fajátékok világába, beszélt a különböző korcsoportok játékszereiről, röviden bemutatta a hazai játékkészítőket és kreatív ötleteket vázolt.
Dr. Gerencsér Kinga előadása a Soproni Nyugdíjasegyetemen
Fotók: Máthé DaniellaJáték és a játszás fontosságával kapcsolatban elmondta, hogy a felnőttek az ókorban a játék alatt voltaképpen komoly felkészülést értettek a felnőtt életre. Platón görög filozófus például Törvények című művében azt írta: "Minden gyermeknek kapnia kell a nevelőjétől egy olyan szerszámot, mely hasonlít a valódira. Aki később jó gazda, vagy építőmester szeretne lenni, már gyermekkorában gazdálkodnia kell, vagy fel kell építenie egy kis házat. A fiatalság tisztán edzőtábor a felnőtt korra.”
Milyen a jó játék és a jó játékszer?
Dr. Gerencsér Kinga pontokba szedte, hogy milyen a jó játék? Összességében nagyon fontos, hogy a játék szórakoztató és élvezetes, egyben kihívást jelentő legyen. Mindezt úgy tegye, hogy elérhető célokat tűzzön ki, érdekes történeteken keresztül. A dizájn, az interaktivitás, a döntési szabadság, a változatosság, a motiváció, a technikai stabilitás és a jól átgondolt játékmenet is lényeges. A megítélésben ezzel együtt a személyes érdeklődés is fontos, hiszen ami az egyik embernek izgalmas és szórakoztató, az a másik számára lehet unalmas.
Azt is körbeírta, hogy milyen a jó játékszer?
- Biztonságos (Anyagok, korosztályhoz illeszkedő)
- Kreativitásra ösztönöz
- Fejleszti a képességeket
- Tartós és környezetbarát
- Érdeklődésnek megfelelő
- Társaságban is játszható
- Szórakoztató
Ezután a fajátékokat hasonlította össze a műanyaggal. Előbbi előnyei közül kiemelte, hogy a fa újratermelhető, ökológiai mérlege pozitív, előállítása nem szennyezi környezetünket, lebomlik és feldolgozásához a legkevesebb energia kell. Ezzel szemben a műanyag kőolajszármazék, a kőolaj készletek pedig elfogynak, az ökológiai mérlege negatív, az előállítása szennyezi a környezetünket, a feldolgozásához ötször több energia kell, ráadásul nem bomlik le.
Történelmi barangolását a fajátékok világában azzal kezdte, hogy a régmúltból alig maradtak fenn fa eszközök, hiszen az idő múlásával a fa elporladt. A legősibb fajátékok a fáraók sírkamráiból kerültek elő, ahol megfelelő volt a mikrokörnyezet. Múzeumi tárgyak fotóin keresztül sorra vette a különböző korok és kultúrák fajátékait egészen a közelmúltig. Saját gyűjteményéből is bemutatott különleges darabokat. Volt közöttük olyan, amit gyűjtött, amit maga tervezett és olyan is, amit hallgatói készítettek. Távoli kultúrák különleges darabjaira, ötletes logikai játékaira is rácsodálkozhattak a nyugdíjasegyetem hallgatói. Röviden a hazai játékkészítőket is bemutatta.
Balogh László, a nyugdíjasegyetem hűséges hallgatója élvezettel hallgatta az előadást, hiszen sok bemutatott fajáték ismerős volt a gyerekkorából. Azt mondta, unokái is szívesen játszottak ilyenekkel.