kisalfold.hu videó

2024.11.29. 16:55

Rakétakilövés a Holtág mellett - Különleges versenyt szerveztek középiskolásoknak Győrben - fotók, videó

Vízhajtású rakétákkal kellett szondákat minél magasabbra juttatniuk a diákoknak. Ehhez minden eszközt maguk terveztek és 3D-s nyomtatással maguk is valósítottak meg. Nem mindennapi pályaorientációs versenynek adott otthont a győri Mobilis - rakétakilövéseket láthattunk.

Nyolc csapat mérte össze tudását pénteken. A 9-12 osztályos fiatalok hetek óta készültek a rakétaépítésre egyénileg és mentoraikkal. Az e-SzEment, a Mobilis Interaktív Élményközpont és a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának rendhagyó vetélkedőjén jártunk.

Rakéta kilövés a Holtág mellett. A víz maghajtású rakétákat a diákok tervezték és építették meg.
Rakétakilövés a Holtág mellett. A vízmeghajtású rakétákat a diákok tervezték és építették meg.
Fotó: Molcsányi Máté

Repüljön, forogjon, mérjen

Az egész napos projekt alapú csapatversenyen a feladat egy vízhajtású hordozórakéta megépítése volt, amely lehető legnagyobb magasságba emelkedik, és közben a saját tengelye körül forog. A legnagyobb magasság elérése után feltétel volt még, hogy ejtőernyővel biztonságosan földet ér. A hordozórakétának egy gyorsulásszenzor segítségével mérnie kellett saját forgásának szögsebességét, ezt az adatot rádión keresztül közvetítve egy földi vevőállomás felé, továbbá magasba kellett juttatnia egy a szervezők által biztosított szondát, mely a műholdas helymeghatározás alapján az elért magasságot mérte.

– Rendkívül komplex és sokoldalú feladattal néztek szembe a diákok, ahol a tudás mellett kulcsszerepe volt a feladatok megosztásának is. Ezzel is a valódi munkahelyeken végzett projekteket szerettük volna szimulálni – mondta el Keszthelyi Bernadett, a Mobilis ügyvezető igazgatója. – Tárgykészítés, összeszerelés, programozás, prezentálás mind részei a feladatnak.

A rakétának nem csak magasra kellett szállnia, de egy ejtőernyővel biztonságosan földet is kellett érnie.
A rakétának nem csak magasra kellett szállnia, de egy ejtőernyővel biztonságosan földet is kellett érnie.
Fotó: Molcsányi Máté

Rakétaépítés az alapoktól

A feladat teljesítéséhez a diákoknak meg kell tervezniük és 3D nyomtatóra kell optimalizálniuk a rakéta szükséges alkatrészeit, fel kell programozniuk a repülő és a földi egység mikrovezérlőjét, el kell készíteniük a szükséges áramköröket és az ejtőernyőt.

– A versenyt megelőző hetekben a résztvevőknek lehetőségük volt bejönni a tehetségműhelybe gyakorolni, ahol ötletekkel javaslatokkal segítettük őket. Emellett képzéseket is tartottunk számukra a feladatok kapcsán, például a 3D nyomtatásról.

Sikerek és bukások

A verseny iránt rendkívül nagy volt az érdeklődés, végül nyolc csapatban maximalizálták a létszámát, ugyanis ennyi eszköz állt rendelkezésre a zökkenőmentes munkához.

– A hozzánk érkező diákok mind nagyon lelkesek, már a gyakorlás időszakában is nagyon jó hangulatú műhelymunka alakult ki. Voltak nagy érzelmek, mikor nem sikerült valami, és volt nagy öröm, amikor mégis elkezdett működni – mondta el Molnár Milán a Mobilis oktatója, aki segítette a csapatokat a felkészülésben. – Szeretnénk megmutatni nekik az alkotás örömét. Jó újító ötleteik vannak, a jelenlegi projektmunka pedig abban segít, hogy tanuljanak, fejlődjenek és megismerjék az eszközöket, mivel a kreativitás csak akkor jön, ha az ember mér magabiztosan ismeri az alapokat.

Szervezők hozzátették, a résztvevők többsége műszaki, mérnöki pályán szeretne majd továbbtanulni és bár még a versenyzők zöme fiú, az utóbbi években a lányok is egyre nagyobb számban vesznek részt a megmérettetésen.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában