Vigyázzunk egymásra!

2024.08.17. 12:15

Két keréken védtelenül az utakon

Sok motoros szenvedett balesetet vármegyénkben az elmúlt hetekben, több tragédiával végződött

Vétlen motoros vesztette életét a 83-as főúton, pár nappal később Csorna térségében történt tragédia, három motorkerékpár ütközött az M1-esen, kétkerekű karambolozott nyerges vontatóval az M85-ös autóúton, Győrben egy pedig autóval. Csak néhány az előző hetekben vármegyénkben történt, motorosokat is érintő balesetekből. Tapasztalt motorost kérdeztünk a megszaporodott súlyos balesetek okairól, és hogy miként lehetne megelőzni ezeket.

A győri Gáti Csaba, akit sokan a The Guri – A motoros utazó nevű közösségimédia-oldal szerkesztőjeként ismernek, 28 éve közlekedik balesetmentesen. 650 ezer kilométernél tart, 45 országban járt kétkerekűjével a világban. Évente 30–35 ezer kilométert tesz meg. A napokban érkezett haza 12 napos alpesi túrájáról. Vallja: a motoros utazás nem hobbi, szenvedély. 

DSC_1309
Gáti Csaba 28 éve közlekedik balesetmentesen.
Fotó: Huszár Gábor / Forrás: Kisalföld archív

– Lehet balesetmentesen motorozni? – kérdeztük a gyakorlott motorost.
– Lehet. Azt gondolom, minden fejben dől el. Közhely, de igaz: a közlekedés veszélyes üzem. Korábban nagyon sokat vezettem autót, most már kevesebbet, de én autósfejjel motorozom, ezáltal kicsit óvatosabb vagyok. Szerintem a legfontosabb a közlekedésben a sebesség helyes megválasztása. Egy motor sokkal rövidebb idő alatt gyorsul fel, mint egy autó, mert kisebb a tömege. Ezt sokan nem veszik figyelembe – mondta lapunknak Gáti Csaba, aki azt is leszögezte, hogy minél magasabb a sebesség, annál sérülékenyebb egy motoros, hiszen nincs körülöttük a testüket védő ka­­rosszéria. 

Nem figyelnek 

A balesetek oka lehet a motoros szerint az is, hogy sok autós nem figyel. Úgy vált sávot, hogy nem néz körül, nem indexel, és úgy kezd kanyarodni, hogy ezt nem jelzi. Fogalmuk sincs arról, mi történik a környezetükben. Ez rendkívül kockázatos, ezekben az esetekben az autósok jelentenek veszélyt. Hogy tud felkészülni egy autós a motorosokra? Figyeli a körülötte lévő forgalmat. 

– Mi, motorosok sokkal gyorsabban érünk oda egy adott forgalmi szituációhoz. Ha valaki egy kereszteződésben áll, és látja, hogy jön egy motoros, ideális lenne megvárni, míg elmegy, hiszen sokkal dinamikusabban vált sávot, ér oda, amit lehet, hogy egy autós rosszul mér fel, mert nincs hozzászokva ehhez a gyorsuláshoz. Kicsit türelmesebbnek kellene lenniük az autósoknak, de nekünk, motorosoknak is a forgalom többi résztvevőjével szemben. Nagyon sokat számítana, hogy feltűnő ruházatban, sisakban motorozzunk. A fluoreszkáló színű, sárga vagy narancsszínű sisak, illetve olyan kabát, amin van fényvisszaverő csík, jobban észrevehetővé tesz bennünket az autósok számára – sorolta. 

Itthon más a közlekedési morál, mint külföldön 

– Fontos lenne, hogy minden motoros vegyen részt vezetéstechnikai tréningeken. Ettől a motorkezelési készség ugrásszerűen megnövekszik, ezáltal el tud kerülni kisebb koccanásokat, baleseteket. Megtanul hirtelen kikerülni egy úton lévő akadályt. Ezek mind szükségesek ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk motorozni – véli a tapasztalt vezető. 
Arról is beszámolt, hogy rendszeresen közlekednek a világ sok országában a feleségével, de ahogy Magyarországra érkezve átlépik a határt, egy megváltozott közlekedési morált tapasztalnak. 

Nálunk még mindig nagyon veszélyes motorral közlekedni. 

– Agresszív közlekedési kultúra figyelhető meg itthon, ahol az emberek türelmetlenek, dudálnak, vagy nem adják meg az elsőbbséget. Mintha a Covid óta valami megváltozott volna, és a vármegyében szerintem ez fokozottan jelentkezik. Más országokban, ha látják, hogy jön egy motoros, lehúzódnak és elengedik. Nem kell aggódnom azon, hogy az autós vajon észrevett-e a tükörben, látta-e, hogy mögé érkeztem. Itthon is elindult egy trend, vannak, akik már kicsit jobban figyelnek ránk, de még mindig nagyon veszélyes közlekedni motorral. Az is igaz persze, hogy csakúgy, mint az autósoknál, a kétkerekűeknél is van egy szűk réteg, akik nem tartják be a szabályokat, és gyakran róluk ítélnek meg bennünket. 
A motorosok ugyanolyan sebességgel közlekedhetnek, mint az autósok, ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint a B kategóriás járművekre. Annyi előnyünk van, és ezt sokan nem tudják, de Magyarországon használhatjuk a buszsávot, mint ahogy a taxisok, valamint a KRESZ szerint a piros lámpánál előregurulhatunk. Ez sokakat irritál, bár nem tudom, miért – jegyezte meg Gáti Csaba. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában