2023.04.09. 14:03
Győr első oktatóinak egyike előbb ralik rendezésében vett részt, majd az F1-es Magyar Nagydíjakra hívták bírónak
A Ménfőcsanakon élő, 78 éves Gál Zoltán nem csupán a győri ralik és a Forma–1-es Magyar Nagydíjak hőskorának közeli tanúja, de oktatóként is az elsők között tette le a névjegyét a folyók városában. Pályafutásáról, nagy találkozásokról kérdeztük, így múltidéző cikkünkből kiderül az is, hogy a Forma–1-es világsztárok közül ki volt számára a legszimpatikusabb.
Gál Zoltán a Forma–1 hivatalos, versenybíróknak készült mellényeivel, amelyeket a magyar pályán viselt egykoron Mogyoródon. Fotó: Csapó Balázs
Fotó: Csapó Balázs
Az autózás hőskora Győrben
„1974-től négy évtizeden át oktattam 2014-ig. A közúti órák mellett elméletet is tanítottam, közel 4000 személyt juttattam jogosítványhoz. A harmadik ember voltam Győrben, aki oktathatta a vezetői engedélyért jelentkezőket az Autóklubban” – kezdte Gál úr.
Hogy mennyire más világ volt a ’70-es évek elején a város, jól szemlélteti a következő pár sor: anno alig néhány száz autó járt Győrben – viszonyításképp: ma több mint 10 ezer autó halad át csak az Ipar utcán hétköznaponként –, női vezetőt pedig nagyítóval kellett keresni a kormányok mögött.
Szülőföldem
- Filmforgatás operatőr szemmel - A soproni származású Vass Gergely örökítette meg Petőfi kalandjait
- A győrsági Vadász Richárd a tizedik magyar, akit a Sandhurst Királyi Katonai Akadémián avattak
- Gyenis Máté, egykori győri hallgató születő bajnokokat segít versenymérnökként – Az aszfaltcsík mellett nem lehet unatkozni – videó, fotók
- A révfalui holtágtól a vezérigazgató székéig - Czepek Gábor energiaügyi államtitkár győri és vármegyei gyökereiről mesélt
A szakma tisztelete
„Szerettem a szakmámat, elméleti oktatást is tartottam a hivatásos gépkocsivezetőknek. Az oktatói munkám érdekes momentuma volt, amikor hazánkban elfogadták az új KRESZ-t 1976-ban. Innentől kezd- ve nálunk is a Svájcban kötött nemzetközi egyezmények határozták meg a közlekedést. Ekkor több új táblát vezettek be, észszerűbbekké váltak a szabályok, gördülékenyebb lett a forgalom itthon” – folytatta Gál Zoltán.
Az Autóklub oktatói csapatának tagjaként a ménfőcsanaki férfi is szervezte a Dunakapu téri autós ügyességi versenyeket, amelyekből aztán pár év múltán kinőtte magát a győri rali. „Remek munkahelyi társaságunk volt, szívesen töltöttük a szabadidőnket együtt. Nem indultak egyébként jól az ügyességi futamok. Az első alkalommal kisebb baleset történt, erről a Kisalföld is írt. Az egyik autós nekihajtott egy oszlopnak, amely a nézők közé dőlt, páran könnyebben meg is sérültek” – hallottuk. A balszerencsés incidens azonban nem szabott gátat az évről évre népszerűbb Győr környéki, a Bakonyt is érintő raliknak, amelyek mezőnye két-három év alatt nemzetközivé bővült.
A kisalföldi gyorsaságiakról a Forma–1 világába - fotók: Csapó Balázs
Közkedvelt győri ralik
„Élmény volt a bíráskodás, hamarosan a Ferjáncz Attila–dr. Tandari János és a Ranga László–Büki Ernő párosoknak köszönhetően nekünk is akadtak klasszis ralisaink. Idővel a legjobb csehszlovák, lengyel, bolgár, román és keletnémet pilótákat is üdvözölhettünk a »Béke és barátság« verseny- sorozat győri állomásán. Annyira közkedveltté vált a futam, hogy ez az osztrák és nyugatnémet pilóták fülébe is eljutott.
Sokáig vita volt azon, hogy egyáltalán engedjék-e őket indulni Győrben. Aztán végül az a kompromisszum született, hogy rajthoz állhatnak, ám az idejük nem számít a végeredménybe” – folytatta Gál Zoltán. A sors pikantériája, hogy az egykori győri ralibíró pályafutásának megkoronázását a nyugati világ egyik „zászlóshajója”, a Forma–1 magyarországi látogatása hozta el.
Zsenik a Hungaroringen
„Amikor már kész tény volt, hogy épül a Hungaroring, hittük is, meg nem is, hogy jönnek a Forma–1 világsztárjai Budapestre. Elképesztően erős volt a mezőny 1986-ban, tele zsenikkel, Sennával, Prosttal, Mansell-lel, Piquet-vel.
A pályának a 16-os pontján – fél km-re a célegyenestől – kizárólag Győrből érkezett bírók felügyelték a futamokat. A versenyhétvége előtt kötelező volt végigjárnunk az összes istállót, mivel a csapatok mérnökeinek minden autónál meg kellett mutatniuk, hogyan tudjuk letolni a kocsit a pályáról szükség esetén.
Szignók világbajnokoktól
A Magyar Nagydíj első tizenöt futamán működtem közre, ez minden alkalommal így ment a bokszban. Többször találkoztam világbajnokokkal, olyan személyiségekkel, mint Ayrton Senna és Damon Hill, akik közvetlensége jó benyomást tett rám.
A brazil és a brit pilóta mindig udvariasak voltak, előzékenyen köszöntek mindenkinek. Hilltől aláírást is őrzök, csakúgy, mint Jacques Villeneuve-től, Barrichellótól, Coulthardtól és Alesitől. Tudom, hogy napjainkban súlyos beteg, amiért sajnálom, de Michael Schumacher nem viselkedett túl szimpatikusan” – elevenítette F–1-es emlékeit a győri nyugdíjas.
Győri retro
- Negyven éve tüske a győri szívekben: a szurkolók szerint is a játékvezető megverette az ETO-t
- Legendás meccsek nyomában - Amikor Puskás Öcsi hetet vágott az ETO-nak
- Az írófejedelem győri villámlátogatása – Thomas Mann mindig szívesen emlékezett a Radó-szigetre – korabeli fotók
- Egy szinten volt az ETO a Milannal: idegenbeli gólok döntöttek az olaszok javára
Szülőföldem
- Filmforgatás operatőr szemmel - A soproni származású Vass Gergely örökítette meg Petőfi kalandjait
- A győrsági Vadász Richárd a tizedik magyar, akit a Sandhurst Királyi Katonai Akadémián avattak
- Gyenis Máté, egykori győri hallgató születő bajnokokat segít versenymérnökként – Az aszfaltcsík mellett nem lehet unatkozni – videó, fotók
- A révfalui holtágtól a vezérigazgató székéig - Czepek Gábor energiaügyi államtitkár győri és vármegyei gyökereiről mesélt
- A Győr mellett élő Ősz Andrea aranyéremmel zárta a 2023-as Szingapúri Masszázs-Világbajnokságot