A hang és a játszhatóság próbája

2022.11.27. 18:13

Nemzetközi elismerés – Az egykori győri lány, Vaczula Anna három éve kezdett el vonókat készíteni

A győri Vaczula Anna második helyezést ért el brácsavonók kategóriában a németországi Mittenwaldban megrendezett nemzetközi vonóshangszer-készítő versenyen. A kiírást kilencedik alkalommal szervezték meg, a megmérettetésre huszonkét országból mintegy kétszáz hangszerrel és harmincnyolc vonóval neveztek. Anna egyedüli magyarként lett díjazott munkájával.

Ollári Gergely

–Mittenwald– Honnan jött az életébe a zene szeretete? Tanulmányait Győrben végezte a Liszt Ferenc Zene­iskolában.
– Nem származom zenészcsaládból, de a szüleim kiskorunktól kezdve fontosnak tartották a zenetanulást. Ezért kezdtem csellózni a Liszt Ferenc Zeneiskolában. A bátyám klarinétozott, anyukám kiskorában hegedült, ezért számukra is furcsa volt a választásom, főleg a hangszer intonációs nehézségei miatt. A zene szeretete azonban később kezdődött, amikor a cselló szak elvégzése után magánének szakra váltottam. Az éneklés szeretete eljuttatott a győri Richter-konziba, ahol a magánének szak mellé a későbbiekben felvettem a csellót és a brácsát is társhangszerként. Az évek során egyre biztosabbá vált számomra, hogy az előadó-művészet nem az én utam, ugyanakkor a hangszerek felépítése, esztétikai sokszínűsége egyre inkább vonzott. Akkoriban kezdtem el érdeklődni, hogy hol lehet, vagy lehet-e egyáltalán hangszerkészítést tanulni. Így találtam rá a fővárosi Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hangszerkészítő-iskolájára.

– Ma is ezzel foglalkozik? Mióta készít hangszereket? 
– Nem vagyok zeneművész, de úgy gondolom, egy hangszerkészítőnek elengedhetetlen foglalkoznia a zenével. A hangszerkészítés során többek között egy áhított hang megvalósítása a célunk, és ez a hang­igény nehezen alakul ki zenei előképzettség vagy rálátás nélkül. A hangszerkészítő-iskolát vonóshangszer-készítés szakon végeztem. Mesterem ifj. Kónya Lajos volt, akinek a műhelye szintén Győrben található. Nála töltöttem hároméves szakmai gyakorlatomat. Neki köszönhetően már az iskolaéveim alatt készíthettem hangszereket. A vonókészítésről kezdetben nem sok ismeretem volt, de ahogy egyre jobban megismertem a hangszerkészítés világát, úgy egyre inkább vonzott a mesterség. Óriási szerencsémre akkoriban költözött hosszú évek után Párizsból Győrbe Kovács Tibor vonókészítő, aki 2019-ben francia elnöki kitüntetést (Meilleur Ouvrier de France) kapott munkásságáért. Ezt a díjat az elmúlt száz évben csak húszan kapták meg. Az ő műhelyében egy számomra addig csak sejtett, lenyűgöző világ fogadott.

– Honnan jött az ötlet, hogy jelentkezzen a mittenwaldi versenyre? 
– A németországi mittenwaldi nemzetközi vonóshangszer-készítő versenyt négyévente rendezik meg. Az előző verseny idején végzős voltam a hangszerészképzőben, úgyhogy távolról már akkor is figyelemmel kísértem. Ráadásul a képzés során hallhattunk is jelentőségéről. Szerettem volna megmérettetni magam, megnézni, hol tartok a nemzetközi szinthez képest.

– Miként zajlott a verseny? Több kategóriában is indult? 
– A versenyen kétféle zsűri vizsgálja a hangszereket, a szakmai és a hangzsűri. Az ő értékeléseikből adódnak össze a végleges pontszámok. Érdekes, hogy néha egy hátrébb végzett hangszer szakmailag több pontot kap, mint egy előbbre sorolt, mert a hangzsűrinek kevésbé tetszik. Mittenwaldban nagy hangsúlyt fektettek a hangszerek hangjára és játszhatóságára. Én mindhárom (hegedű-, brácsa-, csellóvonó) kategóriában indultam. A brácsavonóm második, a hegedűvonóm ha­todik, a csellóvonóm pedig ötödik helyen végzett. Mindhárom eredménynek nagyon örülök, hiszen erős volt a mezőny.

– Hogyan készültek el a hangszerek? Mit adott számára ez a verseny? 
– Legegyszerűbben megfogalmazva: hosszú és kitartó munkával. A vonókat augusztusban kezdtem készíteni és az október 14-i leadásig dolgoztam rajtuk. A készülés rendkívül érdekes és értékes tapasztalat volt számomra. Úgy gondolom, mindenki nyer, aki felkészül egy ilyen versenyre és részesévé válik egy nagyon intenzív munkafolyamatnak.

– A verseny bírái egyetértésben zsűriztek? 
– Az ilyen versenyeken az értékelés során mindig jelen van egyfajta szubjektivitás is. Ki-ki a saját preferenciái alapján ítéli meg a hangszereket, természetesen nem teljesen elrugaszkodva a hagyományoktól. A hangzsűri esetében előfordul, hogy ugyanazon vonót két művész teljesen máshogy értékeli, lehet az egyiknek fantasztikus, a másik pedig leteszi, mert nem felel meg az ő játszási szokásainak.

– Milyen érzés volt egyedüli magyarként a második helyen végezni? 
– Nagyszerű és csodálatos. Ha az ember elindul egy versenyen, mindig reménykedik a legjobb helyezésben, akkor is, ha reálisan nem is lát rá sok esélyt. Három éve kezdtem vonókat készíteni, ami elég kevésnek számít, így az álmodozáson kívül nem számítottam helyezésre. A díjátadó ünnepség előtt pár nappal felhívtak, de a pontos helyezést nem árulták el. A telefonhívás után már nagyon boldog voltam. Az pedig, hogy második helyet sikerült szereznem, külön öröm volt számomra.

– Milyen tervei, céljai vannak a jövőben? 
– Ez az eredmény megerősít abban, hogy jó úton járok. Szerencsés is vagyok, mert a szakma fortélyait a számomra legjobb mester, Kovács Tibor mellett sajátíthatom el. Rengeteget kell még tanulnom és dolgoznom azért, hogy olyan vonókészítő lehessek, amilyen valóban szeretnék lenni.
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában