Királykategória

2022.11.30. 21:16

A Forma–1-ben dolgozó mérnököktől tanultak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen Győrben - galéria

A Formula–1-ben jelenleg vagy korábban dolgozó mérnökök és számos más előadó mellett szerte a világból mintegy kétszáz hallgató vett részt a győri Széchenyi István Egyetemen megtartott Formula Student Symposiumon a hétvégén. A csapatok a három nap során inspirációt szerezhettek új, együléses versenyautójuk tervezéséhez, megépítéséhez.

kisalfold.hu

Hegedűs Andor a Red Bull fejlesztőmérnökeként jelentős szerepet vállalt abban, hogy a csapat minimálisra szorítsa az autó boxutcában töltött idejét.

Fotó: Csaba Jozsef Majer // Majer Csaba Photo

  • Az egyetemi motorsportot összefogó Formula Student-versenysorozatban világszerte több száz csapat dolgozik azon, hogy a legjobb eredményt érje el együléses versenyautója fejlesztésében, az ehhez kacsolódó mérnöki tervezésben, projektmenedzsmentben.
  • A „mozgalom” egyik fontos eseménye a Formula Student Symposium, amelyet a Széchenyi István Egyetem hívott életre, és november 25. és 27. között nyolcadik alkalommal rendezett meg. 

Az esemény megnyitóján dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának dékánja az intézmény szerepét hangsúlyozta a rendezvény megvalósulásában.

„A Formula Student versenyévada valójában januártól augusztusig tart, szeptembertől decemberig van egy időszak az éves menetrendben, amikor csendesebb a versenycsapatok világa. Ezt az űrt szerettük volna betölteni ezzel az értékes szakmai találkozóval, amely azt gondolom, valamennyiünk számára remek lehetőség a fejlődésre és a kapcsolatok építésére” – fogalmazott.

A megnyitón a győri Audi Hungaria Zrt. képviseletében dr. Feszty Dániel – egyébként a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kara Járműfejlesztési Tanszékének professzora – is köszöntötte a résztvevőket. Kiemelte, hogy a vállalat régóta támogatja a Formula Student-közösséget. „Miért? Három okunk is van rá: a cég fejlesztési részlegének növekvő mérnökigénye, a Formula Student remek utánpótlásképző ereje és a motorsport iránti közös szenvedélyünk” – válaszolta meg rögtön a szakember.

A kétnapos szimpózium Owen Carless előadásával indult, aki a Formula-1 jövőjébe engedett betekintést. A 2022-ben a konstruktőri világbajnoki és Max Verstappen révén az egyéni vb-címet is begyűjtő Red Bull szakembere megállapította: négy alapvető szempont szerint – a sport, a műszaki, a pénzügyi és a fenntarthatósági terület kritériumait egyaránt figyelembe véve – tervezhető a száguldó cirkusz jövője. A már ma is látható fejlesztési irányok a biztonság, a fenntarthatóság és az értékesíthetőség irányába mutatnak – összegezhetnénk Owen Carless prezentációját.

Owen Carless többek között megemlítette, hogy a fenntarthatóság nem csupán az autók energiahatékonyságát jelenti, hanem többek között a csapat utazásának optimalizációját és az egyes alkatrészek újrafelhasználhatóságát is.
Fotós: Csaba Jozsef Majer // Majer Csaba Photo

A rendezvényen részt vevő hallgatók a hétvége folyamán számos érdekes előadást hallgathattak végig a pilóták felkészítésének titkaitól a motorsport karbonmentesítéséig. Mint az eddigiekből már kiderülhetett, a szervezők nem csupán a Formula Student, de a Formula–1 világából is meghívtak szakembereket, ami jól mutatja a két terület összefonódását. Kis túlzással kimondható: a Formula Student a Formula–1 előszobája – vagy valami nagyon hasonló. Ennek jegyében érkezett Győrbe a magyar motorsport számos ismert alakja, mint például Wéber Gábor televíziós kommentátor, Kling Sándor vagy épp Jánvári Zsolt – néhányan vendégként, néhányan előadóként. Portálunk Hegedűs Andort, a Red Bull tervezőmérnökét kérdezte arról, hogy vélekedik a szimpóziumról.

„Lenyűgöző számomra, hogy a hallgatók által használt technológiák és munkafolyamatok mennyire professzionális szintűek. Ez a rendezvény összehozza a legtehetségesebb fiatalokat a motorsport krémjével, ami részben motiválhatja a diákokat, részben pedig segíthet nekik abban, hogy megtalálják az útjukat akár a Formula–1 világába is” – vélekedett az osztrák versenycsapat munkatársa, aki az istálló védjegyévé vált szupergyors kerékcsere hátterét biztosító technológiákról és szervezési folyamatokról beszélt a hallgatóságnak.

A programban helyet kapott egy olyan szekció is, amelyben Formula Student-csapatok osztották meg tapasztalataikat egymással. Itt szó esett az unikálisnak számító Arrabona Racing Team–SZEngine együttműködésről, melynek révén az ART az egyetlen olyan csapat Magyarországon, amelyik nem licenszelt versenymotort, hanem egyedi fejlesztésű, hallgatók által tervezett erőforrást használ.

A résztvevők lelkesedésére jellemző, hogy a finn FS Team Tallinn csapata 22 órás autóút után ért Győrbe. Kanadai hallgató is részt vett a rendezvényen, ő jelenleg a Milánóban töltött Erasmus-képzését szakította meg a kisalföldi kirándulás kedvéért.
Fotós: Csaba Jozsef Majer // Majer Csaba Photo

Az elektromos hajtású autót építő stuttgarti GreenTeam csapatának tagjai a győzelmet győzelemre halmozó, rekorder hajtásláncukról beszéltek az érdeklődőknek. Ennek kapcsán érkezett a Széchenyi István Egyetemre a csapat két volt hallgatója, Luis Laufenberg és Jakob Eifert, akik nagy lelkesedéssel csatlakoztak a programhoz.

„Köszönjük a meghívást a szervezőknek, szívesen jöttünk. Mi már búcsút intettünk a Formula Student világának, de még mindig vonz minket ez a közösség, hiszen a versenyeken és itt a szimpóziumon is otthon érezzük magunkat. Nagyon jó érzékkel válogatták ki az előadókat, mindenki tanulhat számára hasznos dolgokat. Mindemellett természetesen kapcsolatépítésre is kiváló ez a rendezvény, semmiképp sem szerettük volna kihagyni” – jelentették ki egyöntetűen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában