2022.02.24. 08:00
A vasúti üzemmérnök a Bakonyi vonal szerelmese, aki a 11-es vonal relikviáit őrzi - Fotók
Horák Gábor a MÁV Komárom forgalmi csomóponti főnökségén üzemmérnök, a vasút szerelmese. Bakonyszentlászlói születésű: az ország egyik legszebb vasútjának, a 11-es vonalnak a relikviáit gyűjti, így 120 éves képeslapokat, az építés dokumentumait.

„Hosszú álom ez az élet, jó éjszakát, álmodj szépet!” Margittól idézett szerető barátja, Kálmán azon a képeslapon, amely az éppen elkészülő 11-es, vagyis a Győr és Veszprém közötti vasútvonal egy részletét ábrázolja. A 120 éves, 1902-ben feladott lapon az Eplény és Veszprém közötti szakasz, a répásárki viadukt látható, rajta jól öltözött dámák sétálgatnak a völgyben földig érő szoknyában, csinos kalapban. A lap egyike annak a több mint két tucat különlegességnek, amiket Horák Gábor gyűjtött össze az évek során.

Forrás: Csapó Balázs / Kisalföld
Horák Gábor Győrben született, Bakonyszentlászlón nevelkedett, Komáromban él. Mindene a vasút, jelenleg üzemmérnökként dolgozik a MÁV Komárom forgalmi csomóponti főnökségén. Él-hal a 11-es vonalért.
– Az ország legszebb vasútvonalán egyes épületek Porva-Cseszneknél, Eplénynél alpesi stílusban épültek. Ha van egy kis időm, akkor teszek egy hosszabb-rövidebb utat valamelyik szerelvényen. Gyermekkoromban szinte mindenhová vonattal mentünk, innen jött a vasút iránti szeretet és így kezdődött a relikviák, képeslapok gyűjtése is – avatott be minket a bakonyszentlászlói férfi.
Személyes sorok
Képeslapjai az 1902-től az 1950-es évekig tartó időszakot ölelik fel. Akkoriban még ezek jelentették a kapcsolattartás fő eszközeit telefon, világháló híján. Így aztán mindkét oldalukra írtak, hosszú üzenetekben tájékoztatva a távol élő rokonokat, ismerősöket. Olyan is akad közöttük, amit távol, Zircen vagy Veszprémben adtak fel. A gyűjtőnek Bakonyszentlászlóról 28, a 11-es vonalról 26 lapja van. Van közöttük postán feladott és postatiszta.
A lóvontatású kisvasút dokumentumai
Horák Gábor nemcsak képeslapokat gyűjt, hanem a Bakonyon átvezető meseszép vonal egyéb relikviáit. Így a nagy- és az egykori kisvasút vinyei szintbeli kereszteződésének rajzát, vagy Bakonyszentlászló állomás első, még háromvágányos állomási helyszínrajzát, de birtokában vannak a Bakonyszentlászló és Porva-Csesznek között, mára már javarészt elbontott épületek tervei is. Felkutatta az 1917-ben épült, a vinyei fateleptől a Hódos-ér völgyén keresztül a mai Ménesjáráspusztáig futó lóvontatású kisvasút dokumentumait. A 11-es vasútvonali lapokon túl Bakonyszentlászló településről szintén gyűjt képeslapokat. Olyan kincsek vannak, mint az egykori strandfürdőt ábrázoló képeslapsorozat, a Weinhardt vendéglőt vagy a régi, németek lakta, mára eltűnt Németszentlászló egy utcáját ábrázoló lap.
– A lapokhoz árveréseken, aukciókon, vásárokon, börzéken jutottam hozzá. Egy-egy darab ára változó, az ötszáz forinttól akár 4500 forint is lehet. Az eszmei értékük az, ami igazán magas – tette hozzá Horák Gábor.
125 év története
A Magas-Bakonyt átszelő Cuha-völgyi vasutat 1896-ban adták át a forgalomnak, a Győr–Veszprém–Dombóvár Helyiérdekű Vasút részeként. Veszprémből ágazott ki az alsóörsi vasútvonal, amit sajnos 1961-ben megszüntettek, a síneit felszedték.