Bolygónk túléléséért küzdenek

2021.11.11. 08:24

Egyedül megyénkből – Győri környezetvédő is részt vesz a Skóciában zajló klímacsúcson, ahol Leonardo DiCaprio napokat tölt – galéria

Kalandos, kétnapos utazás után érkezett Skóciába az a maroknyi magyar környezetvédő csapat, akiket az Információs és Technológiai Minisztérium akkreditált a glasgowi klímacsúcsra. Lajtmann Csaba, a győri Reflex Környezetvédő Egyesület szakmai vezetője és az Éghajlatvédelmi Szövetség elnöke is tagja a minicsoportnak. Őt kérdeztük a zöld csúcsról, amelyre most az egész világ figyel.

Szeghalmi Balázs

Lajtmann Csaba (balról a harmadik) azon a glasgowi békés felvonulás, amelyre szerte a világból több mint 100 ezer környezetvédő érkezett.

Repülő helyett zötykölődés

„Az érkezésünk szimbolikus volt. Heten zsúfolódtunk kisbuszba, kis pihenővel két napon keresztül utaztunk, amíg hazánkból a Brit-szigetek északi csücskébe értünk. A klímatudatosság jegyében a repülő helyett döntöttünk a négy kerék mellett, tudva, hogy hosszú út vár ránk. Németország nyugati részén megtapasztaltuk, hogy miért kemény dió a szemléletformálás.

Többször kétszer négysávon haladtunk, mégis annyira sok a jármű a kontinens gazdasági motorját adó országban, hogy gyakran keveredtünk lépésben haladó kocsisorokba” – kezdte Lajtmann Csaba, aki társaival múlt szombaton érkezett Glasgowba, s a pénteki zárónapig marad a találkozón, amely két „Sziget fesztivál nagyságú területen zajlik”.

Félelmetes erejű nyári viharok

Immáron huszonhatodszorra ülnek össze a világ vezetői, szakpolitikusai az ENSZ klímacsúcsán, hogy megoldást találjanak a globális felmelegedés égető problémájára. „Ami két évtizede még tudósok ügye volt, napjainkban mindenki a saját bőrén érzi a bajt. Idén nyáron a magyar határtól alig 70-80 kilométerre tornádó csapott le egy szlovák településre, de a szélsőséges időjárási elemek bennünket sem kímélnek.

Gondoljunk a kánikulákat többnyire lezáró félelmetes erejű viharokra, a jelentős hőingadózásokra, a Kisalföldön akár 120-130 km/órával süvítő széllökésekre. A felmelegedést, amely most 1,2 foknál jár, a tudósok nagyon pontosan megjósolták előre, a negatív hatások viszont nem. A szélsőséges időjárási helyzetek jóval rosszabbak annál, amit évtizedekkel ezelőtt vártak.” – folytatta Lajtmann Csaba. A győri környezetvédő hozzátette: „több politikai vezetőben megvan a jó szándék, a pozitív hozzáállás, ám konkrét eredményekről egyelőre nem tudok beszámolni. Nem látszik sajnos, hogyan valósíthatjuk meg a hat évvel ezelőtt, Párizsban megfogalmazott másfél fokos célkitűzést”.

A „Mozdulj a klímáért” akció keretében hazánkban Lajtmann Csaba 10 ezer diák és 2 ezer tanár segítségével gyűjtött zöldlépéseket, amit a kezében tartott molinó is hirdet.

DiCaprio és Obama is Glasgow

A mindannyiunk számára életbe vágó ügyért nagyágyúk is lobbiznak. A glasgowi klímacsúcson több napot tölt és előadást is tart Leonardo DiCaprio – az Oscar-díjas színész több millió dollárt költött már olyan filmekre, amelyek a klímaváltozást mutatják be –, de a skót fővárosban kedden felszólalt Barack Obama korábbi amerikai elnök is.

„Akik kérdeznek a magyar környezetvédelem ügyéről, igyekszem megnyugtató választ adni nekik. Egyrészt hazánkban közel nem tartunk annyi autót, mint Nyugat-Európában – ez összefügg az anyagi lehetőségekkel is –, másrészt vannak bizakodásra okot adó szakpolitikai döntések. Ilyen a napelemeket támogató pályázati keretek megnyitása. Steiner Attilának, az Információs és Technológiai Minisztérium államtitkárnak azt javasoltuk Glasgowban, hogy érdemes komoly erőket fordítani a nyílászárók cseréjének ösztönzésére is. Ha utóbbi frontokon eredményeket érünk el, akkor érdemi lépéseket teszünk a környezetszennyező, fosszilis energiaforrások kivezetésére” – hallottuk.

Pillanatkép a skót nagyvárosból.

Felejthetetlen pillanatok

Mi volt eddig a legemlékezetesebb esemény Glasgowban? – vetettük fel. „Szombaton a mi csapatunk is részt vett a World Climate March felvonulásán, amelyen több mint 100 ezren emeltük fel a szavunkat a klímaválság ellen. A kellemetlen időjárás ellenére az utcákon nyüzsgő fiatalokkal, eltökélt környezetvédőkkel találkoztunk, az ablakokból lelkes skótok biztattak bennünket.

A megmozdulás időjárása filmekbe illő volt: szélviharban, szakadó esőben indult útnak a békés menet, majd a felvonulás végére kisütött a nap. Reméljük, a klímaügy is így nyer csatát a vészjósoló küzdelemben” – zárta szavait Lajtmann Csaba.