Média

2021.02.07. 10:41

Filmkritika – PIECES OF A WOMAN (2020) – Mundruczó Kornél filmje

A búvár és a kritikus hasonló szakma.

Iván Csaba

A Netflix felvétele Shia LeBeouf (b) amerikai és Vanessa Kirby brit színésznőről a Mundruczó Kornél rendezte Pieces of a Woman című film egyik jelenetében.

Forrás: MTI/AP/Netflix/Benjamin Loeb

Fotó: Benjamin Loeb

Tudják, hol érdemes merülni (esetünkben egy jó ideje Oscar-jelöltként emlegetett filmről van szó), és csalhatatlanul felfedezik a figyelemre méltó egzotikumokat. Ennek a filmnek a címét nem praktikus szó szerint fordítani, mert valójában egy pszichés folyamatra, a személyiség „szétcsúszására” utal. A sokk, ami kiváltja, esetünkben egy tragikus kimenetelű szülés. A filmet nyitó vágatlan huszonöt perc (az operatőr, Benjamin Loeb nem kis bravúrja) megingathatja az otthonszüléssel elviekben kacérkodókat, az biztos.

A történet tanulságát egy képi metafora érzékletesen tudatosítja a nézőben. A jó rendezők, márpedig Mundruczó az, ehhez kiválóan értenek. A történésekkel párhuzamosan építenek egy hidat a városban. Az elkészülésének stádiumai egyben az idő múlását is érzékeltetik. Áttételes jelentése pedig az emberi kapcsolatok felépítésének hasonló nehézségeire utal. Mikor a két fél nem szán rá kölcsönösen elég időt, hiányzik a figyelem és az empátia, akkor sok esély nincs arra, hogy az eredmény tartós legyen.

Martha (Vanessa Kirby) újszülött gyermeke halála után szembesül nyers őszinteséggel az életével. Mögötte „tornyosul” egy kemény és konok asszony, aki magának követeli az élet irányításának felelősségét anyai jogon. Lánya előle menekült abba a kapcsolatba, ami nem kecsegtet sok jóval. Sean (Shia LaBeouf) imádja őt, de egy brutálisan nyers világból jött, s ez óhatatlanul elő is tör belőle. (Az már csak hab a tortán, hogy a színészt korábbi párja épp most vádolta meg testi és lelki erőszakkal. Más nézőpontból persze példa a tökéletes a castingra, hozott anyagból építkezhet.)

A Netflix felvétele Shia LeBeouf (b) amerikai és Vanessa Kirby brit színésznőről a Mundruczó Kornél rendezte Pieces of a Woman című film egyik jelenetében.
Fotó: MTI/AP/Netflix/Benjamin Loeb

Érdekes megoldás a párhuzamos történések ábrázolása a filmben. A nézőnek nem az elhangzó mondatokra érdemes figyelnie, hanem az önkéntelen történésekre, gesztusokra a háttérben. A film záró félórája Amerika kedvenc élő színházi performance-sza: a bírósági tárgyalás. Itt a tétje a szülésnél segédkező nővér felelősségének megállapítása, amiben a döntő szót Martha mondhatja ki.

Előtte érdemes figyelni arra, mit mesél a férj, aki nem mellesleg hídépítő szakember, Amerika 3. legnagyobb hídjának tragikus történetéről. (Furcsa véletlen, hogy Horvát Lili Felkészülés című filmjében egy híd szintén fontos „szereplő”.) Sokáig senki nem értette az okát a katasztrófának, míg egy mérnök fel nem hívta a figyelmet a rezonanciára. Észrevétlenül jelent meg, és végül az építmény összeomlásához vezetett. Wéber Kata, a forgatókönyvíró történetében azt meséli el, hogy az emberi kapcsolatokban pont ugyanez megtörténhet. Észrevétlenül jelenik meg a rezonancia a félreértések és meg nem értések szövevényes hálózatában. Az őszinte filmekben ennek csak ritkán happy end a vége. Az életben meg soha.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában