Bringával az úton, avagy két kerékpáros kellemetlen találkozása a sóderszállító kamionnal Győr környékén

A járvány idején sokan pattannak bringára, hisz ez a sport nem jár fertőzésveszéllyel. Vock Balázs minden alkalommal tagja volt annak a csapatnak, amely 24 óra alatt kerékpározott Győr térségéből az Adriai-tengerig. A versenyzőt arról faggattuk, mire kell figyelni a téli biciklizésekkor, milyen kockázatokat rejt a kerékpározás az év hideg hónapjaiban.

Szeghalmi Balázs

2021.01.07 Milyen ruházatot ajánlanak a biciklisek Téli kerekezéshez Vock Balázs és Vock Mátyás Fotó: Nagy Gábor Kisalföld Tényõ

Fotó: NAGYGABOR

Alacsonyabb nyomás, jobb tapadás

„Ünnepek után mindig ésszel érdemes nekivágni az edzéseknek. Nem szabad egyéni csúcsokat célba venni ilyenkor, inkább vegyünk vissza a tempóból. Kulcsjelentősége van annak is, hogy a gumikban csökkentsük a nyomást. A jobb tapadás biztonságosabb tekerést ad.

Akik választhatnak országúti és hegyikerékpár között, az utóbbira tegyék a voksukat. A szélesebb gumik, a nehezebb bringa szintén növeli a biztonságérzetet” – kezdte a Bakony Racing Team tagja.

Csúcsok nélkül

Ha a téli tekerésekhez „óvatos duhajként” állnak a kerékpársport kedvelői, nem csupán a testi épségükért tesznek. A visszafogottság segíti a megfázások elkerülését is. „35–40 km/órás sebesség helyett célszerű beállni 25-ös átlagra. A másfél-két órás edzéseket felesleges megszakítani: a hidegben rögtön dermednek az izmok és könnyen meghűl az ember.

Tél közepén a kemény emelkedőket is iktassuk ki a tervezett edzésből. A mászás során kimelegszik a test, a csúcsot követő lejtőn azonban ennek hamar jön a böjtje. Nem szabad ilyenkor odafagyni a bringára” – mondta Vock Balázs.

Alapkövetelmények

A domboldalról lefelé jövet a fékek szavatolják a biztonságunkat. Ne feledjük: a vizes, csúszós úton sokkal könnyebben kipöröghet a kerék, ha a fék nem százszázalékos. Közlekedésbiztonsági szempontból a bringások kerüljék a sötét öltözéket, sisakot. Helyette húzzanak élénk színű felsőt, hogy mindig jól lássák őket az autósok. Az első és hátsó lámpa, a fényvisszaverő csíkok pedig alapkövetelménynek számítanak a balesetek elkerüléséért.

Vock Balázs és fia, Vock Mátyás napi rendszerességgel tekernek másfél-két órát az év leghidegebb hónapjaiban is. A Győr környéki kerékpáros versenyzők szerint célszerű visszavenni a tempóból télen. Fotók: Nagy Gábor

Összetört sisak

Említsünk meg egy tanulságos esetet is, amely a napokban történt a Győr környéki versenyzőkkel. „Veszprémvarsány felől Pápa irányába haladtunk, amikor a Csót előtti dombokon ért utol bennünket egy sódert szállító kamion. Lassítás nélkül úgy húzott el mellettünk, hogy alig került ki bennünket. Mintha leckéztetni akart volna azért, csak mert tekerünk az úton. Csót előtt útmunkások is dolgoztak.

Úgy döngetett el mellettük a sofőr, hogy az egyik útépítő sisakját levitte a menetszél, amely össze is tört. Szerencsére a sofőrök többsége vigyáz ránk. Nem szabad azonban szó nélkül túllépni az egyedi eseteken. Ezek miatt történhetnek súlyos, ne adj’ isten tragikus balesetek” – hallottuk Vock Balázstól.

Az etikus bringás

Majd kiemelte: „A kerékpárosoknak is kötelességük a KRESZ-t betartani. Tenni azért, hogy ne akadályozzák az autósokat, ne verjék ki a biztosítékot a közlekedés szereplőinél. Rossz hozzáállásnak tartom, amikor a bringások fittyet hánynak a sorompóra, a piros jelzésre, vagy egymás mellett beszélgetve tekernek a közúton.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában