2025.05.17. 12:00
Hadat üzentek a fogyasztókat megtévesztő, hamis zöldtermékeknek
Nemrég indította a kormány a fogyasztóvédelmi konzultációt. A néhány perc alatt kitölthető kérdőív arra fókuszál, hogy kiszűrje a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen, trükkös eljárásokat. A megtévesztő „zöld” állításokkal kapcsolatban is várják az emberek véleményét. A részleteket Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára ismertette.

Hadjárat indul a fogyasztók becsapása ellen (illusztráció)
Forrás: Shutterstock
Fotó: Prostock-studio
A fogyasztóvédelmi konzultáció a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat helyezi a középpontba, és ettől a területtől nem idegen a környezetvédelem témaköre sem – nyilatkozta az Origónak az államtitkár.

Fotó: Kocsis Zoltán / Forrás: MTI
Mint mondta, két, kifejezetten környezetvédelmi kérdés szerepel a konzultációban.
Az egyik arra a helyzetre vonatkozik, amikor valamilyen terméket vagy szolgáltatást zöldnek, környezetbarátnak, ökonak, fenntarthatónak állítanak be a gyártók, a forgalmazók – a valóságban azonban ez nem feltétlenül van így. A másik kérdés pedig azzal foglalkozik, amikor akár a környezetünkre, akár az egészségünkre veszélyes terméket hoznak forgalomba
– részletezte.
Beszélt arról is, hogy fogyasztóként egy környezetbarát termékért hajlandóak vagyunk adott esetben akár többet is fizetni, ám még ha ugyanannyiba is kerül, mint a környezetre „károsabb” alternatíva, akkor is
piaci előnyhöz jut az a gyártó, amelyik, akár hamisan, de azt állítja, hogy a terméke környezetbarát.
A fogyasztó igyekszik tudatos döntést hozni, ám valójában olyan terméket vásárol meg, amellyel kapcsolatban átverték. Tehát egyfelől becsapják a fogyasztót, másfelől egy tisztességtelen vállalkozás jut tisztességtelen versenyelőnyhöz – ráadásul bármennyire is szeretnénk, a környezet sem jár jól
– magyarázta az államtitkár.
Kiemelte, hogy azért rendkívül fontos ezekkel a kérdésekkel foglalkozni, mert Magyarországon egyre több termék és szolgáltatás hirdeti azt magáról, hogy környezetbarát, öko, bio, azaz „zöld”. Véleménye szerint a legfelháborítóbb, amikor egy környezetbarátnak hirdetett termékről kiderül, hogy valójában kifejezetten környezetszennyező.
Ne feltétlenül a reklámokban bízzunk! – figyelmeztetett az államtitkár, aki az online konzultációra is felhívta a figyelmet.
A fogyasztóvédelmi konzultációban feltett 12 kérdésre online lehet válaszolni a fogyved.kormany.hu oldalon, május 23-ig.
A Raisz Anikó államtitkárral készült beszélgetést a további részletekkel ITT tudja elolvasni.