Fontos tudnivalók

2024.12.16. 15:13

Fogyasztóvédelmi jótanácsok karácsonyra

A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is.

Az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük

Forrás: Shutterstock

Fotó: fast-stock

Hetek óta tart már a „karácsonyi” vásárláshullám, amit persze megelőzött a Black Friday is, illetve a különböző kuponnapok akciói is. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) a panaszok alapján összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat, amire érdemes figyelni, hogy ne bosszúság legyen a vége az ajándékozásnak.

fogyasztóvédelmi jótanácsok, FEOSZ, ajándék, ünnep, karácsony
A fogyasztóvédelmi tanácsokat betartva gyerekjáték a termékek cseréje, javíttatása
Fotó: FamVeld / Forrás:  Shutterstock

Mire figyeljenek a fogyasztók, milyen fogyasztóvédelmi jótanácsokat érdemes megfogadni?

  • A fogyasztóvédelmi jogszabályok fogyasztó alatt kizárólag természetes személyt értenek, így ha céges számlát kérnek vásárláskor, akkor már nem vonatkoznak a vásárlásra a fogyasztókat megillető jogok. (Pl. se a kötelező jótállás, se az indokolás nélküli elállási jog.)
  • Amennyiben ajándékba szeretnének vásárolni, akkor a pénztárnál érdeklődjenek, hogy nem hibás terméket cserélnek-e, és mennyi időn belül. Ha igen, akkor a nyugtára vagy a számlára kérjék ezt írásban is felvezetni! (Boltban történő vásárlás során ugyanis hibátlan termék esetén nincs cserélési kötelezettsége a kereskedőnek.
  • A FEOSZ nem győzi hangsúlyozni, 

de a blokkot, nyugtát, számlát mindig tegyék el, hiszen bármilyen igényt csak ezek birtokában tudnak érvényesíteni! 

(Nem elég, ha utóbb a bankszámlakivonattal, vagy a termék dobozával kívánjuk bizonyítani a vásárlást.)Ha tartós fogyasztási cikket vagy műszaki cikket vesznek, akkor előtte alaposan tájékozódjanak a termék alapvető műszaki jellemzőiről! (Sokszor nem hibás a vásárolt termék, csak mindössze a fogyasztónak kevés a memóriaméret, akkumulátor teljesítmény, stb.

  • Fontolják meg az olyan webáruházból való rendelést, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mailcím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége stb.) nem egyértelmű! (Utóbb nem fogják tudni hova visszaküldeni a hibás, vagy nem tetsző terméket, ha még csak egy cégnevet, székhelycímet se tudnak, illetve békéltető testületi eljárást sem fognak tudni kezdeményezni.)
  • Az elállási jogukat mindig írásban gyakorolják! (Nem elég odatelefonálni, de az email már megfelelő módja az elállási jog gyakorlásának.)
  • Akciós termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, ha meghibásodik a termék! (Kivéve, ha a hiba miatt került sor a leárazásra, de akkor ezen ténynek egyértelműen ki kell derülnie.
  •  Ne fogadják el azt a tájékoztatást, hogy „Vásárlást követő 3 nap után csak a szakszervizbe lehet vinni a hibás terméket.”! (Akitől vásárolták a terméket, ahhoz a forgalmazóhoz mindig vissza lehet vinni, és köteles foglalkozni a panasszal.
  • Reklamációról mindig vetessenek fel jegyzőkönyvet! (A jegyzőkönyv egy példánya a fogyasztót illeti.)
  • Amennyiben hitelfelvétel is történik, mindenképpen ismerjék meg a pontos feltételeket, a thm (teljes hiteldíj mutató) százalékát! – összegzi közleményében a FEOSZ.
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában