Kisalföld logö

2018. 12. 18. kedd - Auguszta -5°C | 5°C Még több cikk.

Nehezen megy az olvasás és az összeadás

Győr-Moson-Sopron - A felső tagozatba lépő általános iskolás gyerekek csaknem felének gondot okoz az olvasás, összeadás, kivonás, szorzás, osztás. A jövő tanévtől naponta legalább egy órán csak ezt gyakorolják. Megyénkben több száz pedagógust ezért képeznek tovább.
Tíz éve ugyanarra figyelmeztetnek a felmérések: az alsó tagozatból kikerülő diákok csaknem felének alapvető készségek hiánya lassítja további tanulmányait. Problémát okoznak a matematikai alapműveletek és az értő olvasás.

A tarthatatlan helyzet megoldására minisztériumi szintű beavatkozást tartottak szükségesnek a szakemberek: ötödik és hatodik osztályban a heti tanórák felében-harmadában, nagyjából legkevesebb heti hét órában fejleszteni kell a gyerekek tudását jövő szeptembertől. Ez történhet a kötelező tanórák – elsősorban matematika és magyar – keretében, rajz, ének vagy testnevelés helyett, illetve az egyéb foglalkozások – szakkör, sportkör, tehetséggondozás, felzárkóztatás – ideje alatt.

Ötödikre-hatodikra a gyerekek fele nehezen boldogul az alapvető matematikai műveletekkel és az értő olvasással. Fotóillusztráció: H. Baranyai Edina

A műveltségterületre jogosító képzésben végzett tanítókat kivéve mindenkinek, aki részt vesz a törvényben előírt fejlesztésben – nem szakrendszerű oktatásban –, el kell végeznie egy 120 órás tanfolyamot, amely módszertani és pszichológiai ismeretekkel vértez fel az adott korosztály felzárkóztatására.

– A képzés folyamatos, több mint százan már végeztek is – mondta a Kisalföld érdeklődésére Turbók Arnold Bertalan, a megyei pedagógiai intézet igazgatója, aki arra a kérdésre, hogy az intézkedéssel párhuzamosan vajon mérsékli-e a szakma az alsó tagozatosokkal szembeni elvárásokat, azt válaszolta: – Nem a központi követelmény magas. A megoldás a pedagógusok kezében van, akiknek egy része még mindig – tisztelet a számos kivételnek – könyvet, osztályt és nem gyereket tanít.

A Nemzeti alaptanterv, valamint az egyéni képességek szerint haladva sokkal nyugodtabban kellene okítani. Ha a tankönyvek anyagainak felét elhagynánk, sok esetben még mindig a duplája maradna a tankönyvekben azoknak az ismereteknek, ami a tantervi követelmény.
Túl a befogadóképesség határain?

Egy, a Kisalföld által megkérdezett, kistelepülésen dolgozó felsős matematikatanár azt mondta: a gyerekek befogadóképességének határait meghaladták az ismeretek. Sok felesleges dolgot kell megtanulniuk alsóban, szerinte a nyitott mondatokkal, szöveges feladatokkal és mértékegység-átváltásokkal töltött időt az alapvető készségek rögzítésére kellene fordítani.

Olvasóink írták

  • 4. Nagy Árpád 2007. november 28. 23:33
    „A Turbók igazgató úr abban érdekelt, hogy nála végezzék el a 120 órás csodatanfolyamot. A nem csekély összeg lefizetése után már képesek lesznek kiválóan tanítani a pedagógusok Akadnak sokan, akik enélkül is képesek kiválóan tanítani, akad akinek 120 év is kevés lenne! Megérkezett a Csodacirkusz, jegyek a Pedagógiai Intézetben válthatók!”
  • 3. Lucifer 2007. november 28. 22:39
    „Ne tessék mindent a pedagógusokra fogni,Turbók úr...
    Tény,hogy vannak olyan pedagógusok is,akik nem gyereket tanítanak,hanem osztályt és tananyagot...De nem mind ilyen.
    Számomra furcsa,hogy a szülők felelőssége még nem merült fel...
    Tény,hogy az a gyermek,aki nem hallott elég sűrűn felolvasott mesét,akivel kevesebbet kommunikáltak a szülei,az nehezebben tanul meg olvasni.Az állandó TV-nézés,a szinkronizált filmek bámulása nem kedvez a helyes hangképzésnek.Ha pedig már itt gond van,gond lesz az olvasással és írással is.
    Sajnos ebben a rohanó világban szokszor a szülőnek nem jut ideje a gyemekre.Fel kellene fogni végre azt is,hogy az iskola csak bevezeti az új anyagot(aminek egy része olykor tényleg nagyon felesleges...),azt megszilárdítani csak megfelelő mennyiségű gyakorlással lehet,amiben a szülőnek kell partnernek lenni.(esetlegesen a sorozatok bámulása helyett....)

    *nem pedagógus, kétgyermekes anyuka,aki inkább nem mosogat el,de leül a gyerekeivel tanulni*”
  • 2. N. Piroska 2007. november 27. 20:15
    „A megfelelő pedagógusok alkalmazásával, megspórolhatnák a továbbképzések árát és a gyerekek is, megtanulnának írni, olvasni és számolni! Ezen felül, az osztály tanító nénijére sem raknának plusz terheket.
    A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos tanárok nem találnak munkahelyet! Mint ahogy én sem. Így kénytelen vagyok egész más területen dolgozni. Pedig tudnák segíteni. Hisz ezt is tanultam. De ez nem jó! Jó magyar mentalitásként. Inkább elküldjük tanulni a tanító néniket, így ráfoghatjuk, hogy azért nem tanultak meg a gyerekek írni, olvasni, számolni, mert a tanító nénik is most tanulnak.”
  • 1. Király Ferenc 2007. november 27. 18:37
    „A mi kisfiúnk jelenleg második osztályba jár. A cikkben írtakkal teljesen egyet tudok érteni , kivétel: a megyei pedagódiai intézet
    igazgatójának tett nyilatkozata.Számomra egészen elképesztő és döbbenetes.Gondolom , vagyis inkább remélem , hogy amit nyilatkozott azt csak a beosztásából kötelezően adódó : - (védem a mundér becsületét - elv alapján tette.
    A kisfiúnk egyik GYőr melleti ált.isk. tanulója.Az osztályban 27-n vannak.A szegény tanító néni, már 3 csoportra bontotta az osztályt , mert van akinek könnyebben megy és van akinek nehezbben a tanulás, ez természetes.Kíváncsi lennék , az igazgató úr véleményére, hogyan tudná az szegény tanító néni a 27 gyermeket " egyéni képességek szerint haladva, sokkal nyugodtabban oktatni " amikor még mindig vannak olyanok akiknek probléma az egyes szavak pontos elovasása és értelmezése , pontosan azért , mert alapjaiban véve rossz a tantervi követelmény , mivel nem hagynak elég időt a gyerekeknek az írás- olvasás elsajátítására !!!!Ha mindenkivel szeretne foglalkozni egy-egy órán a tanító néni , nem túl bonyolut kiszámítani , még két perc sem jut egy gyermekre................... A feltételeket sem biztosítják a tanároknak , pl: a mi iskolánkból 3 pedagógust kellet elbocsátni tanév kezdéskor . Én úgy látom az igazagtó úr által is képvislet intézményeknek , és a kormánynak inkább az a célja, ne is tudajanak megtanulni rendesen írni-olvasni, ezáltal majd nem lesznek sikerélményeik a későbbi tanulmányaik során, civilizált fél-analfabétákat akarnak " csinálni " akik majd felnőtt korukban sem fognak gondolkodni.......... Elnézést ha egy kicsit drasztikus vagyok, de én mint szülő szeretném a szülőtársaimat arra biztatni, hogy lehetőségükhöz mérten , mindeneki küzdjön az ellen, hogy a gyermekét egyesek tudatosan ezen az úton járassák. Ugyan is aki nem vagy csak neheze tud olvasni , az tanulni sem fog tudni ..............”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ezreket érint a buszos sztrájk

Győr - Várhatóan a reggeles, illetve az éjjeles műszakban dolgozókat (s persze munkaadóikat) érinti… Tovább olvasom