Hallgassa élőben!

Retró Győr - Előbújtunk a sínek alól

Vajon hol kelhetett át a gyalogos a Belváros és Nádorváros közt 1978-ban, 1980-ban és 1982-ben? Hova lyukadtunk ki a ˝vidéki aluljáróban˝ 1988-ban, ha a Belvárosból indultunk? S miért kellett a végleges lezárása előtt pár évvel már felújítani a Kálvária utcai repülőhidat?

 
Vannak Győrben régi csatabárdok, a lebontott Kioszk, a felépült kis Hilton, s ilyen a Kálvária utcai repülőhíd. A rendszerváltás előtt lezárták, de a vasszerkezet túlélte a megszüntetését, s csak 1996 szeptemberében kezdték bontani. A vágányok felett átívelő híd eltűnése után pedig még ott maradt tanúnak a két hídfő, az egyik a börtönnél, a másik az Eszperantó utcánál. 

A gőzvontatás okozta a korróziót

Ezeket csak 1998 és 2000 között szedte fel a MÁV. Aki pedig ekkoriban iskolába sietett, már nemcsak a repülőhíd aktív éveire nem emlékezhetett, de arra sem, hogy tíz évvel korábban aligha lehetett volna átkelni a röphíd helyett a vidéki aluljárón. Nyolcvankettő előtt pedig a sokat átkozott Újlak utcai átjáró sem létezett.
Épp azért volt szükség a repülőhídra, mert az Újlak utcai átjáróban a vasút nem engedte még a gyalogos közlekedést, na nem mintha manapság olyan egyszerű volna átkelni a sorompón mondjuk háromnegyed egykor. Várták hát az átjáró megnyitását, amire 1982. november 3-án került sor, s azért nem is szereltek mellé terelőlabirintust, mert tudható volt, hogy igen nagy lesz a gyalogosforgalma. (1982. X. 31.)
Mégis hirtelen kevésnek tűnt ez az átjáró a nyolcvanas évek második felében, amikor a tőle 300 méterre lévő repülőhidat egy kis időre lezárták. 

Most, harminc évvel később megtudtuk az okot a MÁV-tól, a fűtőházi vágányok felett romlott leggyorsabban a szerkezet állaga, s nem más okozott korróziót, mint a gőzvontatás. „A Kálvária utcai felüljáró egy 3×18 méter nyílású, igen karcsú szerkezetű gyalogos- felüljárónak épült” – felelték írásban a kérdésünkre. „A ’80-as években a felüljáró állandó terheinek csökkentésére elbontották a vasbeton pályalemezeket és a rajtuk lévő aszfaltburkolatot, majd egy jóval könnyebb, fenyőpalló járófelületet alakítottak ki, azonban hosszú távra ez sem jelentett megoldást az 1920-ban épült hegesztett vasszerkezetnek. Ezért a műtárgyat elbontották.”

A Kálvária utcai repülőhíd.
A Kálvária utcai repülőhíd.

Dézsi is harcolt érte

Jöhet a csatabárd: vajon pótolja-e a „gólyahidat” az Újlak utcától már majdnem 500 méterre lévő vidéki aluljáró?
Mert 1988-ban sehová nem lyukadhattunk volna itt ki, hiszen az aluljáró kikötését  ekkor tervezte csak a Vaspályák MGM. Hosszú előkészületek után hosszabbították meg 8–10 méterrel az utolsó két vágány alatt, s a használatbavételi engedélyre 1989. december 22-én került pecsét. Ettől kezdve lehet „vidéki aluljáróról” beszélni. 
– Amikor az első nagyobb vitám volt a közgyűlésben – mondja az 1994-től önkormányzati képviselőként dolgozó Dézsi Csaba András –, akkor többek közt azzal is érveltem, hogy az emberek jobban szeretnek a föld fölött, mint a föld alatt közlekedni. Szerettem volna elérni, hogy megmenthető legyen a Kálvária utcai repülőhíd, Nádorváros jelentős részének ez volt közelebb, és nagyon sokan használták.”

 1965-ig Győr autóbusz-pályaudvara a Baross híd belvárosi hídfőjénél volt.  Fotó: Régi Győr
1965-ig Győr autóbusz-pályaudvara a Baross híd belvárosi hídfőjénél volt. Fotó: Régi Győr

A MÁV már korábban lebontotta volna

Balogh József volt polgármester gyérebb forgalomra emlékszik. Kérdésünkre felidézte, hogy a MÁV nagyon komoly alkut ajánlott az aluljáró megépítésével, aminek lényegében állta is a költségeit. Ő a maga részéről ettől fogva valóban nem ragaszkodott ahhoz, hogy a vasút felújítsa és megmentse az életveszélyessé vált röphidat. A volt polgármestert egyébként már tanácselnök-helyettesi minőségében is megkérdezte ’86-ban a Kisalföld, miután a MÁV főmérnöke alaposan ráijesztett a győriekre nyilatkozatával, ami szerint mindkét repülőhidat lezárják. (1986. III. 24.) Helyette – úgy tervezték akkor – 1987-igkészült volna el a buszpályaudvarra vezető alagút, s abban bíztak, hogy a városi tanács fele-fele alapon száll be a költségekbe. Nem tette. (1986. IV. 14.) 
Balogh József akkor megnyugtatta a győrieket, hogy bár tudomásuk van a MÁV szándékáról, arra elvi beleegyezését a tanácsmég nem adta, s állásfoglalása nélkül a repülőhidat nem lehet lebontani.

Mindenhez hozzászokunk, nem így van? 

– A vasúttársaság végül saját beruházásban építette meg az aluljárót. Véleményem szerint sokkal többen használják, mint annak idején a repülőhidat. Tehát akkor a kérdés inkább úgy merült már fel, hogy még ha fájhat is sokaknak az elbontása, s az, hogy a felújítására nem kerül sor, de az aluljáróval többen járnak jól, mint amennyien rosszul járnak a repülőhíd lebontásával – mondta most Balogh József.
Dézsi Csaba András szerint viszont az emberek talán mindenhez hozzászoknak, de a mostani forgalmat is annak tudatában illik vizsgálni, hogy azóta több mint 25 év eltelt. 
A MÁV álláspontja pedig továbbra is az, hogy „az Újlak utcai átjáró, a Baross híd és attól néhány száz méterre a kétszerkétsávos Tihanyi úti aluljáró is pótolja az elbontott gyalogosfelüljárót”. S hogy mekkora a valódi igény, mennyi benne a nosztalgia, arra nézve nem találtunk adatot a Kisalföld régi lapjain.   

Ennyi maradt végül a hídból az Eszperantó utcában.  Majd ez is eltűnt. (Kisalföld, 2000. július 22.)
Ennyi maradt végül a hídból az Eszperantó utcában. Majd ez is eltűnt. (Kisalföld, 2000. július 22.)

 

A másik röphíd mementója a Nádor aluljáróban látható.
A másik röphíd mementója a Nádor aluljáróban látható.

 1980, Élet a Baross híd nélkül
 A Baross hídnak 1980 elején még alig volt alternatívája, az autósok számára létezett a Fehérvári úti Pálffy híd, gyalogosoknak a két röphíd. Mínusz tíz fokban a csuklós busz alatt kilyukadt a Baross híd felsózott betonja, s két partra szakadt a város. A járókelők két hétig kerülgették a lyukat, miközben felépült számukra a kis faprovizórium a híd mellett. Lépcsője nem volt, csak rámpája. A szűk határidő miatt a hídon végül nem a meglévő vasbetont cserélték újra, hanem rábetonoztak a régi rosszra egy új pályalemezt a teherbírás rovására – mesélte korábban Vasvári Pál, a hídépítő vállalat volt főtechnológusa. A csökkentett teherbírástól nem féltek, három évre tervezték csak a forgalmat, abból kiindulva, hogy „megépül” az Újlak utcai felüljáró és a Bacsó Béla (ma Tihanyi Árpád) útra vezető „felüljáró” is. Vasvári Páltól tudjuk, a Bacsó Béla úti híd építése a szovjet hadsereg miatt hiúsult meg, mert a forgalom elvezetéséhez helyre lett volna szükség és a Déli Hadseregcsoport egy métert sem engedett a tankok tárolására is használt (ma a Lidl áruháznál lévő) területből.

Emlékek a Kálvária utcai repülőhídról
József: Ezen jártam át a Széchenyi -nyomdába dolgozni.
Ferenc: A Széchenyi-nyomda helyén volt „zsíros kenyeres Dezsike” fuvarostanyája. 
Franz: Valahányszor átmentünk rajta, ritmusosan himbálódzott alattunk.
Ildikó: Itt jártam dolgozni a szikvízüzembe.
Csaba: Főleg a mozdonyfordító tetszett. De sokan innen nézték a kézimeccseket is a „börtönpályán”.

Cikkünket a hetente szombaton megjelenő K2 magazinban találják.

Napi keresztrejtvény
Napi sudoku – könnyebb verzió
Napi sudoku – nehezebb verzió
Szentjánosbogár-keresés a Hidegségben
Pecsétgyűjtő játékot és éjszakai túrát szervez a hidegségi önkormányzat június 19-én, szombaton.
Gyász
,,Beteg teste elpihent már, de a lelke még velünk jár. Mert nem hal meg, kit eltemetnek, csak az, kit elfelednek. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy szeretett édesanyánk, nagymamánk, dédnagymamánk, anyósom, ÖZV. AJKAI GYULÁNÉ szül. Bakacs Rozália életének 97. évében csendesen megpihent. Temetése 2021. június 22-én, kedden 16.30 órakor lesz a beledi temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
90. születésnapja alkalmából emlékezünk TÓTH LÁSZLÓ kis Tóth győrzámolyi lakosra. A múló évek nem felednek, nem halványul emléked, mert a szeretet, amit adtál, egy életre Rád emlékeztet. Szerető feleséged, lányaid és családjaik
Egy perc az élet, és nincs tovább! Soha el nem múló szeretettel emlékezünk Rád 45. születésnapod alkalmából. CZINDER ZOLTÁN Jonny 9 hónapig hordtalak szívem alatt, most már örökké a szívemben vagy. Emlékszem mikor először karomba vehettelek, már akkor féltettelek! Te voltál és vagy a büszkeségem, fogtam kezed, s csillogott a szemed. Nem kívánok mást, az angyalok vigyázzanak rád! Szeretlek: Édesanyád! Szerető édesanyád, húgod:Brigi, imádott kersztgyerekeid: Regina és Lacika, sógorod: Laci és barátaid
Fájó szívvel emlékezünk STRUBLIKNÉ BARANYI ERZSÉBET halálának 4. évfordulójára! Csendre int az élet minket, egy álom véget ért, Neked otthonod az ég. Távol vagy tőlünk, mégis oly közel, mert szívünk mélyén rejtettünk el. Szerető családod
Mély fájdalommal emlékezünk... ÖRKÉNYI GÉZÁRA születésének 103., halálának 38. évfordulójára (december 15.). ÖRKÉNYINÉ KOVÁCS TERÉZIÁRA, születésének 100., halálának10. évfordulójára (június 22.). Fiatok: Géza, Unokátok: Dávid, Menyetek: Fuzsi
,,Nem bírtad hát tovább, tested megszökött, de lélekben itt maradtál szeretteid között. Hiába omlik rád a sír komor göröngye, emléked itt marad a szívünkben örökre. Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy szeretett édesapánk, nagypapánk, BENCSICS ZOLTÁN életének 65. évében elhunyt. Temetése 2021. június 22-én, kedden 14.30 órakor szentmisével egybekötve lesz a kapuvári Szent Kereszt-temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és fájdalmunkban osztoznak. A részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
,,Nem múlnak ők el, kik szívünkben élnek, Hiába szállnak árnyak, álmok, évek. Ők itt maradnak bennünk csöndesen még, Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága édesanyám, nagymamánk, dédim, anyósom és rokonunk, BILSZKY FERENCNÉ SZÜL. NAGY KATALIN ANNA életének 91. évében csendesen elhunyt. Temetése 2021. június 23-án, szerdán 13 órakor lesz a győr-nádorvárosi köztemető új ravatalozójában. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. A részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
,,Búcsúztam volna tőletek, de erőm nem engedett. Így búcsú nélkül a szívetekben tovább élhetek.” Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy testvérem, keresztapánk, sógorunk, CSAPÓ KÁLMÁN életének 79. évében váratlanul elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatása 2021. június 22-én 16 órakor lesz az osli temetőben. Előtte, 15.15 órakor engesztelő szentmisét mondatunk. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy szeretett feleségem, édesanyánk, anyósunk, nagymamánk és rokonunk, FÖLDES SÁNDORNÉ életének 81. évében csendesen elhunyt. Temetése június 22-én, kedden 15 órakor lesz a mosonszentjánosi temetőben. Előtte 14.15 órakor engesztelő szentmise a helyi templomban. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban velünk éreznek. Gyászoló család
,,Nem az a fájdalom, amelytől könnyes a szem, hanem amit a szívünkben hordunk némán, csendesen. Fájó szívvel tudatjuk, hogy férjem, édesapánk, nagyapánk és rokonunk, HORVÁTH SIMON Simi bácsi volt bencés öregdiák életének 87. évében váratlanul elhunyt. Kérésének megfelelően szűk családi körben helyeztük örök nyugalomra a győr-nádorvárosi temetőben. Emlékét szeretettel megőrizzük. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy KESZEI ISTVÁN soproni lakos 77 éves korában, hosszú betegség után elhunyt. Temetése 2021. június 25-én 13 órakor lesz a soproni Szent Mihály-temetőben. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
,,Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghalt is, élni fog. és mindaz, aki él, és hisz énbennem, nem halhat meg örökre. (Jan 11, 25-26) Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy SCHMIDT GYÖRGY építésztechnikus életének 90. évében hazaérkezett a Teremtőjéhez. Temetése 2021. június 23-án, szerdán 15 órakor lesz a győr-nádorvárosi köztemető régi ravatalozójában. Egyben köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik és gyászunkban osztoznak. A részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Szerettei
,,Elmentem Tőletek, nem tudtam búcsúzni, nem volt már időm, el kellett indulni. Szívetekben hagyom az emlékem örökre, ha látni akartok, csak nézzetek fel az égre! Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy drága édesanyánk, nagymamánk, keresztanyánk és rokonunk, SEMPERGER FERENCNÉ szül. Csóka Mária Margit ,,Marga, ,,Csumi életének 76. évében csendesen elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatása 2021. június 24-én (csütörtökön) 16.45 órakor lesz a petőházi temetőben. Előtte, 16 órakor engesztelő szentmise lesz a helyi templomban. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. A részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy SZEDENIK BÉLÁNÉ Kati nővér életének 82. évében csendesen elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatása 2021. június 23-án, szerdán 15 órakor lesz a soproni Szent György-templomban. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, és gyászunkban osztoznak. Gyászoló család
,,Véget ért a szenvedése, a szívében nyugalom. A miénkben, kik itt maradtunk, el nem múló fájdalom. Mély fájdalommal tudatjuk, hogy SZITA ÉVA szül. Bodó Éva a Soproni KPVDSZ üdülő, majd a Soproni Hotel Szieszta, valamint a büki Hotel Répce és Répce Gold volt igazgatója méltósággal viselt, gyógyíthatatlan betegségben, rövid szenvedés után, 74 éves korában tragikus hirtelenséggel elhunyt. Drága halottunktól polgári megemlékezéssel búcsúzunk 2021. június 24-én, csütörtökön 14 órakor a soproni Szent Mihály-temető ravatalozójában. Egyházi temetésére egy későbbi időpontban a szülőfalujában kerül sor. Aki virággal szeretne búcsúzni Tőle, kérjük egy szállal tegye meg. A részvétnyilvánítás mellőzését kérjük. Gyászoló család